Samsung, de Consumentenbond, en Galaxy S7 updates – hoe zit het nu?

De Consumentenbond raadt de aanschaf van de Galaxy S7 af, door het gebrek aan garantie op updates na maart 2018. Samsung weigert koppig beloftes te doen over haar huidige updatebeleid, waarin zelfs de Galaxy S5 uit 2015 recent nog updates kreeg. Maar hoe zit het dan echt?

Galaxy S7 (Edge): updates ook na maart 2018

De Galaxy S7 en S7 Edge verschenen in maart 2016 op de Nederlandse markt. Samsung garandeert softwareupdates tot minstens twee jaar na de eerste release – dus tot maart 2018. De Consumentenbond wil garanties afdwingen voor een periode van twee jaar na aankoop. En omdat de Galaxy S7 nog steeds verkocht wordt, is een updategarantie tot maart 2018 niet voldoende. Dit is een juridisch steekspel tussen de Consumentenbond en Samsung. Wij doen een snelle realiteitscheck, om te zien hoe de vork echt in de steel zit.

Consumentbond en Galaxy S7 updates

Met het punt van de Consumentenbond is op zich niks mis. Samsung biedt updates tot twee jaar na de release van een telefoon. Maar wie dat toestel anderhalf jaar na de release koopt, heeft alleen garanties voor een updateperiode van een half jaar. Voor de Galaxy S7 komt het einde van deze periode van gegarandeerde updates in zicht: vanaf maart 2018 doet Samsung geen beloftes meer.

Toch is de realiteit behoorlijk anders. Dat schrijven we omdat wij al jarenlang Samsung's updates in Nederland nauwgezet volgen. Reden tot de optimistische inschatting van de toekomstige Galaxy S7 updates zijn de updates voor oudere Galaxy S modellen.

Galaxy S-serie: drie tot vier jaar beveiligingsupdates

In april 2013 kwam de Galaxy S4 op de markt. Dit toestel kreeg zijn laatste beveiligingsupdate in april 2017, vier jaar na de eerste release. De Galaxy S5, uit 2014, ontvangt momenteel nog met enige regelmaat een beveiligingsupdate. Hoe lang deze blijven komen weten wij natuurlijk ook niet, maar duidelijk is dat Samsung haar Galaxy S toestellen tot ver na de gegarandeerde periode van 2 jaar ondersteunt.

De Galaxy S6, als recenter voorbeeld, verscheen in het voorjaar van 2015 op de markt. Dit toestel is dus ook de periode van gegarandeerde updates – die liep tot maart 2017 – inmiddels voorbij. Toch krijgen alle S6 modellen nog gewoon iedere maand de meest recente beveiligingspatches. Onlangs doken zelfs geruchten op dat de Galaxy S6 in 2018 nog een update naar Android 8.0 gaat krijgen – al geloven wij daar dan weer niet in.

Regels versus realiteit

In de praktijk ondersteunt Samsung haar topmodellen dus drie tot vier jaar. Al houden de updates voor het Android OS zelf na twee jaar wel zo'n beetje op, alle belangrijke onderdelen – lees: de beveiliging – worden lang daarna nog op orde gehouden. Op basis van Samsung's trackrecord van de afgelopen jaren, verwachten wij daarom dat de Galaxy S7 in het voorjaar van 2018 gewoon de update naar Android Oreo krijgt, om daarna nog tot ver in 2019 (of langer) beveiligingsupdates te ontvangen.

Daarmee willen we dan weer niet zeggen dat de Consumentenbond helemaal geen punt heeft. Samsung zelf weigert namelijk de praktijk van haar updatebeleid om te zetten in concrete beloftes. Dus al zou je kunnen zeggen dat het koopadvies van de Consumentenbond voorbij gaat aan de realiteit van Samsung's updatebeleid, de Zuid-Koreanen houden het beeld koppig in stand, omdat ze zichzelf niet wil binden aan het door haar gevoerde beleid.

Galaxy J-serie

Verder adviseert de Consumentenbond ook de Galaxy J3 (2016) niet aan te schaffen. Beveiligingsupdates voor dat toestel zijn inderdaad een stukje schaarser. Ruwweg iedere drie maanden wordt het toestel van nieuwe software voorzien. Echter, Samsung's J-serie heeft een minder helder updateverleden. Het eerste model dat hier uitkwam – de Galaxy J5 uit 2015 – kreeg inderdaad slechts twee jaar lang updates. Het advies van de Consumtenbond met betrekking tot de J3 lijkt dus wel beter aan te sluiten bij de realiteit.

Rechtszaak

Begin 2016 startte de Consumtenbond al een rechtszaak om af te dwingen dat Samsung haar updatebeleid verbetert. De rechter zag toen geen noodzaak tot snel ingrijpen, maar de bodemprocedure loopt nog. Het idee is dat eens en voor altijd duidelijk wordt welke verplichtingen smartphonemakers precies hebben met betrekking tot het updaten van de software van hun toestellen. In 2018 hoopt de Consumentenbond die zaak af te ronden. Minstens tot die tijd dient Samsung als boegbeeld in haar strijd voor een beter en duidelijker wettelijk kader voor alle telefoonfabrikanten. Of het een goed idee is om druk te zetten door het verspreiden van verwarrende of zelfs misleidende informatie is natuurlijk weer een andere vraag.

Lees de reacties (8)

  • Zo wordt je dus verplicht om altijd de nieuwste en duurste telefoon te kopen zowel los als met abonnement, walgelijk

  • het probleem is meer, dat toestellen veel te lang naar het uitbrengen op de markt blijven en men dan denkt een '' nieuw'' toestel te kopen of bij een 1 of 2 jarige contract kopen. neem nou bijvoorbeeld de S6 in wezen al bijna 3jaar oud maar nog steeds en naar verwachting zeker nog een jaar lang gewoon als nieuw te koop.

    maar dit gebeurd met andere merken ook, zoals de Huawei P8 lite uit 2015 en dan bedoel ik niet de 2017 versie natuurlijk.

    ik zie meer in een wetgeving die een max tijd aangeeft dat een toestel verkocht mag worden.

  • Bij KPN s7 bij 2jarig abonnement genomen en gaat pas 11 01 2018 in. Dus in feite heb ik dan nog maar 2 maanden plezier van de s7. Zou ik hem nu nog kunnen inruilen voor een nieuwere telefoon s8 of zo. Ik voel me flink genaaid in ieder geval.

1 2