Onze redactionele Samsung Galaxy S5 doorstond de grote update naar Android 5.0 Lollipop erg goed, maar met dergelijke softwarematige veranderingen kan het gebeuren dat allerlei – standaard aanwezige, of door de gebruik(st)er zelf geïnstalleerde – applicaties een beetje de draad kwijtraken, vastlopen of helemaal niet meer starten. In veel gevallen is dit eenvoudig te verhelpen, als je maar weet hoe.
Update 2: er is een nieuwe update beschikbaar voor de Galaxy S5 die een hoop problemen met de Lollipop update gladstrijkt.
Update: check ook andere tips voor jouw Galaxy met Android 5.0 Lollipop:
- Tips bij WiFi problemen na de Lollipop update op jouw Galaxy
- Zo zet je jouw Galaxy op stil na de Lollipop update!
- Berichten lezen op het vergrendelscherm van je Galaxy met Android 5.0 Lollipop
De sprong van Android 4.4 naar Android 5.0 is een flinke, en er zijn maar weinig onderdelen van de software van de Galaxy S5 – of elk ander toestel dat de update (binnenkort) krijgt – die niet onder handen worden genomen. En dat kan tot problemen leiden. De onderstaande stappen kunnen helpen trage, crashende of niet meer startende apps weer aan de praat te krijgen, zonder dat je je toestel terugzet naar de fabrieksinstellingen – Factory reset – en dus zonder verlies van instellingen en gegevens.
Zorg dat je apps up to date zijn
Veel ontwikkelaars hebben hun app speciaal voor Android 5.0 van een nieuwe update voorzien. Zorg er dus voor de de app die problemen geeft in ieder geval up to date is. Zoek ‘m op in de Play Store, en werk ‘m bij. Of beter nog: werk ze allemaal bij. Dit gaat het makkelijkst door in de Play Store het menu te openen (1), en Mijn apps te kiezen (2). Daar zie je de optie Alles updaten (3), zodat al je apps bijgewerkt worden. Je moet – net als bij het updaten van één app – nog wel eventuele nieuwe permissies goedkeuren van apps die dit nodig hebben.
Als de crashend app een standaard applicatie is – Internet, Galerij, etc. – dan is dit natuurlijk geen optie. Lees dus verder.
Leeg de cache van de app
Oude gegevens in de cache van een app – een stukje opslagruimte waar veelgebruikte gegevens worden opgeslagen zodat ze sneller toegankelijk zijn – kunnen voor conflicten met nieuw geïnstalleerde software zorgen. Het kan dus helpen als je de cache van de app die problemen geeft wist.
Dit doe je door in je Instellingen onder het kopje Apps naar Applicatiebeheer (4) te gaan. Veeg nu opzij naar de tab Alles (5) en zoek de app die problemen geeft – bijvoorbeeld de browser, Internet (6). Kies deze, en je komt in het App-info scherm. Tik onderaan op Cache legen (7), om – jaja – de cache te wissen.
Leeg de cache van alle apps
Hapert er meer, of pak je het graag wat grondiger aan, dan kun je ook de cache van alle apps in één keer wissen. Ga hiervoor in de Instellingen naar de optie Opslag (8) onder het kopje Algemeen. Tik op Cachegegevens (9), en bevestig dat je deze wilt wissen (10).
Cache partitie van je Galaxy telefoon wissen
En dan is er nog de mogelijkheid om de complete Cache partitie van je Galaxy (S5) te wissen. Net als bij de bovenstaande stappen gaan er hierbij geen gegevens verloren. Toch willen we kwijt dat je nu een optie gaat starten waarin je goed op moet letten dat je de juiste opties selecteert – en dat wij níet verantwoordelijk zijn voor wat jij met jouw toestel doet 😉
Dat gezegd hebbende, het volgende. Om de gehele Cache partitie van je telefoon te legen, moet je het toestel eerst uitschakelen. Als hij helemaal uit is, start je ‘m weer door tegelijkertijd de Volume omhoog, de Home toets én de Power knop in te drukken. Houd deze een paar seconden vast tot het opstartlogo in beeld komt, en je belandt vanzelf in de zogeheten System recovery. Aanvulling: op iets oudere toestellen – lees: de Galaxy Note 3, S4 – moet je de Volume omhoog, Home en Power knop echt direct loslaten zodra het je het logo met de kleine blauwe tekst linksboven in beeld ziet.
In het nu verschenen menu kun je alleen navigeren met je volume toetsen. De lichtblauwe balk beweeg je omlaag met Volume omlaag, en omhoog met de Volume omhoog toets – klinkt logisch, het is maar dat je het weet. Je kiest een optie met de Power knop.
Druk nu dus vijf keer op de Volume omlaag toets tot de lichtblauwe balk op Wipe cache partition staat (11), druk op de Power knop. Als dit gebeurd is, staat de blauw balk weer bovenaan op Reboot systeem now (12), helemaal onderin beeld kun je in gele letters lezen: Cache wipe complete. Druk op de Power knop om je telefoon opnieuw te starten.
En nu?
Mochten al de bovenstaande stappen geen, of te weinig, verbetering hebben gebracht dan is het terugzetten van het toestel naar de fabrieksinstellingen een volgende optie. Net als de bovenstaande stappen doe je dit op eigen risico, maar we raden je ook aan contact te zoeken met de winkel waar je jouw toestel vandaan hebt, of Samsung zelf. Hoe je dit doet lees je HIER.
Heb jij nog meer tips tegen haperende apps na de update naar Android 5.0 Lollipop? Schroom niet, deel ze hieronder!
rolf says
wat een problemen na deze nieuwe update pffff een dikke afrader , ook van alles geprobeert maar de telefoon blijft traag en stotteren en de helft werkt niet meer
Carlito Brigante says
Je kan het terugdraaien naar de oudere versie. Ik ga het morgen doen want lollypop versie is naar de klote.. Word steeds verbonden met WiFi en is trager geworden en het belangrijkst niemand die er ij mee is. Teveel spijt dat ik een S5 heb gehaald. iPhone is toch wel beter zoals ze zeggen. Naam is dus wel een prioriteit want Samsung bakt er niks van met deze update. Ze hebben meer boze gebruikers dan gebruikers die blij zijn. Nouja gelukkig word er morgen gereset naar me oude versie. Veel succes allemaal en die oplossingen boven helpen voor geen meter zijn bullshit om je rustig te houden maar trap er niet in sorry. Fijne dag gewenst!
Peter says
Vraagje, hoe ga je resetten ? Naar mijn weten blijft Lollipop er da gewoon op staan ??
Grzzzzz, Peter
Carlito Brigante says
Ga naar een Samsung winkel en tegen een betaling kan je het resetten naar de kitkat versie. Gr,
Tee says
En wat zijn de kosten daarvan als ik vragen mag?
Peter says
Het is voor mij niet te begrijpen dat een bedrijf met zo’n hoge technologisch kennis een update uitbrengt die een van de beste telefoon zo traag maakt en de batterijduur zo verkort. Alle tips die je op internet vindt, in welk forum dan ook, zijn allemaal lapmiddeltjes. De telefoon hoort gewoon snel te blijven en de batterij hoort gewoon goed te blijven. Gaat Samsung dezelfde kant op als Nokia, het is zwaar Klote !!!
Sandra says
Zodra je terug ga naar fabrieksinstellingen heb je nog steeds lolipop. Samsung gaf dat zelf toe. Op mijn vraag hoe ik weer terug kan naar kitkat bleef het stil. Ze vonden het wel vervelend dat ik de update totaal niets vond. Inderdaad batterij snel leeg. Je ziet hem gewoon lopen als je een app verstuur of FB open. Af een toe een rare melding over contacten niet bij kunnen werken. Huh, heb daar ook geen opdracht voor gegeven. Zover ik op andere site heb gezien moet je naar een samsung winkel en die kunnen dan tegen betaling je toestel terug zetten naar kitkat. Beetje vreemd. Zij zadelen ons op met een erg slechte update en dan moet je betalen om weer naar het eerdere goedwerkende systeem te gaan.
Einde Android? says
OMG, wat is dit een slechte update zeg. Nog niet eerder meegemaakt.
Mijn fantastische GSM Galaxy s5, is nu gewoon vanaf afstand via die update gesloopt en ook nog eens spuuglekijk gemaakt.
Het hele menu is voelt niet meer android aan, gigantisch uitgebreid.. een zoektocht naar de meest simpele dingen is nu orde aan de dag.
Mijn internetverbindingen zijn tot aan het bijna niets meer toe verdwenen. Zelfs vastzetten helpt niet. De kleuren etc zou ik graag willen terug veranderen, maar waar nog?? Alles heet anders, zelfs het woord fabrieksintsellingen is aangepast. Daarbij is 1 dag batterij nu plots nog het hoogst haalbare.
Waarom een goede winnende formule zo enorm aanpassen (en nog slecht ook).
Ik word (zeker ivm werk) enorm benadeeld nu door Android icm Samsung. Ongevraagd en nu al voor 3 weken zonder een oplossing.
Dit is niet goed.
Betrouwbaarheid was JUIST de motivatie om voor android (en dus ook de gekoppelde toestellen) te blijven gaan.
Dat neemt nu, zolang die verbetering uitblijft, in ramp tempo terug.
Ik hoop heeeel snel op verbetering, want voor mij is langer wachten hiermee ivm werk niet te doen.
Marco Hoff says
Ik heb, nadat ik de update geïnstalleerd had, van enkele apps de updates verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Helaas blijven nu nog enkele widgets vastlopen. ook na verwijderen van Cache.
Zelfs de Gmail widget
soumia says
Ben het met iedereen eens hierboven. Ik ga niet in herhaling vallen, maar heb mijn s5 vaak tegen de muur kapot willen gooien van frustratie….
Ik heb het volgende probleem (en deze is nog niet gesteld):
in mijn auto sluit ik altijd mijn telefoon aan op de radio om muziek te luisteren. Voorheen kon je via het vergrendelscherm kiezen voor een volgend nummer etc. Nu is dit niet meer mogelijk en moet ik het scherm ontgrendelen en dan naar mijn meldimeldingenscherm om dit te kunnen doen. De knoppen zijn dan ook nog eens superklein. Dit is gewoon gevaarlijk om te doen als je in de auto zit. Zoals dat voorheen ging, was het net alsof je op 1 van de knoppen van de radio drukt.
Weet iemand hóe je dit weer kunt aanpassen??
Alvast enorm bedankt!
Wendy says
Na de update kan ik als achtergrond van het vergrendelscherm niet meer een eigen foto zetten. Ja de optie is er, maar ik krijg iedere keer als ik dat verander gewoon het nieuwe vergrendelscherm van Samsung.. is daar al een oplossing voor??
diedvdijk says
Het is een waardeloze update.
Whatsapp werkt nu slecht
Facebook loopt vast
Telefoon loopt sowieso vast
Wifi inderdaad instabiel
Eén en al ellende
Nico B. says
Na het zelf uitdokteren van een oplossing voor de wifi problemen na de update, was ik nu opzoek naar een antwoord voor mijn crashende en traag werkende apps.
Deze site heeft me hierbij vooralsnog geholpen, heb alle aangedragen tips gebruikt en hij lijkt het nu weer te werken.
Thanks!!!
Ps, dit is wel de aller slechtste android update die ik ooit heb meegemaakt, hier dient men zich echt voor te schamen.
Voelt een beetje als met een Ferrari over een woonerf rijden, oftewel je hebt het materiaal alleen niet de omgeving ervoor.
Tamara says
Ook ik ben niet geheel tevreden met de nieuwe update.
Bij het installeren van nieuwe apps kijg ik steeds de melding dat er te weinig geheugen is om de app te downloaden of zelfs bij te werken. Ik heb bovenstaande instructie gevolgd en nu is het wel gelukt.
Daarnaast gebruik ik Spotify. Voorheen was het zo (met toestel Galaxy S5) dat wanneer ik mijn mapje sloot, ik heel makkelijk een ander nummer aan kon zetten zonder het mapje open te halen. Dit doet het nu alleen niet meer, wat ik als zeer vervelend ervaar!! Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Wifi doet het bij mij ook alleen als ik mobiele gegevens uit zet en ik ben het ook eens met een eerdere reactie dat de batterij sneller leeg gaat!!
Ik heb na deze update voor het eerst overwogen om over te stappen naar I-phone, maar misschien.. als de problemen snel zijn opgelost, hou ik het bij mijn o-zo-geweldige (nu iets mindere) Samsung!
Groetjes
Aaf says
Na de update had ik een aantal problemen. Veel ervan heb ik zelf kunnen ondervangen door cache leeg te trekken etc. Ook heb ik gear fit verwijderd aangezien die vastliep op moment dat ik wou gaan bellen.
Maar loop nog wel steeds tegen 1 probleem aan waar ik niet weet wat ik er mee moet doen.
S5 geeft zeer frequent aan dat contacten is gestopt??? Hij killed dan alle op dat moment draaiende apps en gaat terug naar een blanco home. Vervolgens duurt dat even(seconden of 10) en laden de icoontjes van de apps die op home staan weer.
De software/app contacten verwijderen lijkt me geen optie maar wat dan nu??
Ook is de telefoon erg traag in reageren op nieuwe comando’s eenmaal een app opgestart gaat het wel(dat was voor ik alle caches leeghaalde wel een probleem, het is nu traag maar teminste wel stabiel)
Simone says
Heef iemand een oplossing voor het meer kunnen opnemen van inkomende calls??? kan ze ook niet weigeren of wat dan ook. het hele scherm is ineens vergrendeld..
Roxanne Mercey says
Hallo,
Ook ik heb heel veel problemen met de nieuwe update en ik heb zelfs al zitten kijken om de telefoon te downgraden naar de vorige versie die er al op stond toen ik mijn telefoon kocht. Dit is alleen bijna onmogelijk te doen en als het al te doen is, vertrouw ik het niet helemaal (virussen, etc.).
Het gene wat ik ook heel vervelend vind is dat als ik muziek aan het luisteren ben, ik niet op mijn vergrendelscherm gelijk de mogelijkheid heb om een volgend nummer aan te zetten of om de muziek te pauzeren.
Weet iemand of ik dit misschien terug kan zetten op de oude manier??
Groetjes,
Suzan Meijer says
Mijn grootste probleem, de instabiele wifi, is dankzij jullie tip om de netwerkwissel uit te zetten opgelost. Alles draait weer behalve het internet. Ik kan nog niet surfen maar wel CandyCrushen 😉 Ik vraag me wel af hoeveel mensen straks met gigantisch hoge rekeningen geconfronteerd. Met mijn abonnement krijg ik geen rekening maar wel een lagere snelheid. Ik hoop dat dit de reden is dat ik niet kan surfen en dat dit per 1 maart weer normaal zal gaan. Heel vreemd dat ze bij de helpdesk van mijn provider geen idee hadden van de oorzaak van het extreem hoge verbruik..
Kees Verveer says
Update gedaan met de Note 3, alles lijkt te werken, alleen heb ik nu al in 4 dagen 900mb verbruikt en met een limiet van 1gb denk ik niet dat ik het einde van de maand ga halen…..wat een drama!
Kees Verveer says
Nog even ter aanvulling, alle problemen heb ik ook gehad. Toestel terug gezet naar fabrieks instellingen en alle tips hierboven beschreven gebruikt. Alleen probleem met data verbruik blijft.
Joyce says
toen ik de S5 gekocht had deed hij het super, 1e update zorgde voor problemen(crashen, sd kaart onzichtbaar waardoor apps niet werkten ed) 2e update zorgde dat apparaat weer goed werkte, geen problemen meer, nu dus weer een update en het is echt waardeloos. dezelfde problemen als de anderen al beschrijven, totale cache legen bracht even wat verbetering maar inmiddels is het weer hopeloos, en cache legen helpt dus niet (meer) ? bovendien beweert de s5 nu dat er een lege SD kaart inzit.. herkent SD kaart niet meer waardoor alles wat geheugen van sd kaart gebruikt dus vastloopt.. wat een baggerzooi met die updates! iemand tips wat betreft herkennen van SD kaart?(SD kaart is niets mis mee, in andere mobiel getest.
Yves Suykerbuyk says
Is er op dit forum soms een moderator die ons kan zeggen of ten 1st ”Google” (Samsung) op de hoogte is van al deze problemen en ten 2de of zij hiervoor kortelings een nieuwe update voorzien. Dit kan zo niet verder ! Ik heb de indruk dat de helft van Nederland en België meer zin hebben om hun telefoon in de vuilbak te gooien dan hem onder deze klote omstandigheden nog verder te gebruiken.
anja says
Steeds crasht dit spel na de update…Hoe kan ik dit oplossen???
kksamsung says
Ik heb s5 al 1 jaar na die lollipop update is me hele telefoon naar de kk alles loopt vast en super traag vreet stroom ik ga gwn terug over stappen naar iphone kk op met zulke kk updates
jilles says
Als je dit doet is je hele mobiel dan leeg of staat alles er nog op
Martin says
(Samsung S5 ) Het is behoorlijk vervelen dat de grote knop beneden aan de voorkant ook na uitschakeling van het toiestel door de knop aan de zijkant weer het toestel inschakeld.
Aan en uit moet alleen aan de zijkant !!!! Die grote knop aan de voorkant raak je veel te snel aan en ook in een houder ! Dus blokkeren voor aanzetten moet op die knop aan de voorkant komen.
Voor mij is het zelfs een reden voor een ander toestel HTC bevoorbeeld die heeft dat goed geregeld
Rick says
Telkens als ik een app wil verplaatsen of een widget wil toevoegen aan het startscherm crashed Touchwiz. Cache gewist, zelfde probleem. Cache van alle apps gewist, werkt niet. Cache van hele systeem gewist, doet niks.
Masterreset ga ik echt niet doen. Nu wel spijt dat ik die update heb geïnstalleerd, KitKat was prima, maarja terug kan ik nu niet meer. Thnx Google&Samsung 🙁
Rick says
Mensen die hetzelfde probleem hebben; Ik heb een oplossing gevonden, misschien werkt het ook bij jullie.
-Ga naar instellingen.
-Ga naar Mijn Apparaat.
-Ga naar Bewegingen & Gebaren.
-Schakel alle opties uit.
-Telefoon opnieuw opstarten.
Voila.
robin says
ik heb nog nooit van mn leven zo een slechte telefoon gehad als de samsung galaxy s5 op aanraden van Vodafone mevrouw aan de telefoon heb ik de s5 gekozen want een betere was er niet. Nou hij crasht om de haveklap en is echt vrezelijk traag
pauline says
Heeft iemand een oplossing voor whatsapp meldingen in je scherm? Kan alleen alles uitzetten en niet die lelijk witte melding met het bericht boven in het scherm.
Jan Orsel says
Heb ook de gehele Cache partitie van mij Note 3 geleegd. Help niks. Geeft nog steeds dezelfde melding: TouchWiz-start is gestopt. Waardeloos. Hoop dat Samsung heel snel met een nieuwe update komt.
bec says
Na de update kan ik niet meer naar het standaard logo klok.
Krijg dan een fout melding klok gestopt.
Met wissen cache nog geen effect wie kan mij helpen??
Jean Loomans says
Ik heb hetzelfde probleem met de klok na de update. Cache al leeg gemaakt en airgesture uitgezet zonder resultaat
Brigid says
Hier hetzelfde, alles al geprobeerd maar niks helpt.
Zelfs al harde reset gedaan, maar helaas.
Alarm is wel nog aan te zetten via de widget, maar daarna niet meer te veranderen :S Fijn Android/Samsung 😐
Noot says
Ik heb de klok weer werkend gekregen door de volgende instelling te kiezen:
Ga naar Instellingen–Datum en Tijd–Datumnotatie selecteren– selecteer hier de bovenste optie Regionaal.
Sindsdien doet mijn klok het weer!
René says
Wat een drama die update, kan apps niet meer verplaatsen ect. wat heb ik spijt hiervan! Helaas zoals vele in de ellende! Jammer want ik was zo tevreden dacht er goed aan te doen maar nee.
Ga nu fabrieksinstellingen maar proberen.
sarah says
Hoe krijg je dat afschuwelijk oranje weg???? Door die update lijkt het alsof je met een speelgoed smartphone rondloopt ipv nen deftige s5
west says
Wat een achterlijke update, echt niks helemaal niks vind ik een verbetering, helft van mijn apps is verdwenen, google play werkt niet meer, kan dus ook totaal niks meer met dit ding dan helemaal resetten. Bedankt Samsung voor de fijne update.
es says
Laatste update gedaan bij S5. Contacten lijst bijwerken duurde een eeuwigheid. Ik heb de accu er uit gehaald en later weer telefoon opnieuw opgestart. Alle contacten kwamen terug maar nu zijn ze gewoon weer weg!
Ook kan ik via WhatsApp een nieuw contact niet meer opslaan. Dan slaat de S5 steeds vast.
Hoe los ik dit op?
Werner says
Update gedraaid, alles lijkt prima te werken op mijn Samsung S4 op 1 ding na.
Als ik na de standaard muziekspeler ga en druk op afspeellijsten dan crasht de app.
Heb de cache al geleegd, opnieuw opgestart, overige apps geupdate maar hij blijft crashen met het aanklikken van afspeellijsten, bij de overige tabs, albums, artiesten etc. crasht de app niet.
Hoe los ik dit op?
Werner says
Probleem zelf opgelost na lang zoeken op het web.
Bij applicatiebeheer de cache en gegevens verwijderen van de muziek player en dan opnieuw opstarten.
Ik daarbij overigens ook eerst alle oude afspeellijsten verwijderd, maar weet niet of dat nodig was geweest.
DJ says
Samsung Galaxy S4 werkt niet meer na de update van de Android versie 5.0.1 wat moet er nu gebeuren ? Mijn google play services zijn verdwenen. Google playstore opent niet meer. Talloze apps zijn verdwenen.
Hij heeft een tijdje goed gewerkt, maar na een herstart, wat de telefoon zelf deed, werkt hij niet meer naar behoren.
Graag spoedig uitleg hoe ik mijn apparaat weer kan doen laten werken zonder verlies van data en de juiste apps meteen weer terug (indien mogelijk)
Ed says
Na de update van de Android versie 5.0.1 heb ik geen 4G meer, H+ is het hoogste wat ik krijg.
Hoe krijg ik nu weer 4G?
naima says
Mijn telefoon is een week oud ( Samsung galaxy s5). Als ik bel dan horen de anderen mij wel maar ik hun niet. Erg vervelend. Zojuist gebeld met Telfort, stuur de telefoon maar terug en je mag 3 weken zonder telefoon zitten.
Ik zoeken via google en kwam ik dus hier terecht. Precies gedaan wat er staat. De telefoon werkt naar behoren. Mijn hartelijke dank, ben superblij!!
Phieby says
Hier ook gigantisch veel problemen met die stomme update.
Is ondertussen al 3 keer binnen geweest voor reparatie, 2 keer via de winkel en 1 keer bij samsung zelf en het probleem blijft gewoon.
mijn berichten, contacten openen met een serieuze vertraging. en als ik bel hangt dat stom ding vanzelf op terwijl de persoon aan de andere kant van de lijn er gewoon nog is????
hoop dat ze snel met een degelijke update komen en die bugs eruit halen want heb mijn gsm al vaak tegen de muur willen plakken.
ook heb ik al vanalles uitgeprobeerd en niets helpt zelfs samsung zegt dat ik moet wachten op een nieuwe update als het probleem blijft….
Thanx for nothing Samsung
Sabrine says
Ik kreeg die recovery melding waarop ik onwetend op de volumeknop naar beneden hebt gedrukt ik heb een Galaxy note 2. Nu krijg ik een groen vakje in beeld met allemaal telefoongegevens erop. Hoe kan ik dit ongedaan maken? Ik heb t al gereset en de batt eruit gehaald. Maar geen van tweeen positief effect.
Zowie says
Na lang voor mij uitgeschoven te hebben heb ik gisteren pas toch maar de update van lollypop uitgevoerd omdat de meldingen daarvoor, heel irritant, steeds weer tevoorschijn kwamen. Nu zit ik met twee dingen:
Is inmiddels al bekend hoe je de naam van je profider weg kan krijgen van het vergrendelscherm?
En is er ook iemand ander die last heeft van erg traag ladende pagina’s in google? (voorheen geen last van, heb al cachegegevens geleegd etc)
Alvast dank voor eventuele reactie.
EJB says
Gisteren eindelijk de upgrade naar Lollipop (5.0.2) uitgevoerd op mijn Galaxy Alpha. Wat een ramp. Wifi totaal onstabiel geworden. En ik lees nu dat die problemen al meer dan een jaar bestaan. Shame on you, Samsung!
ge says
gisteren update naar lollipop op note 3 neo sids dan geen contacten meer blijft steeds laden iemand een oplossing!!!!!!!!