Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met Blueborne fix en ‘IMS service gestopt’ bug

Voor zowel de Galaxy A5 (2016) als de Galaxy A3 (2016) rolt een update door het land. Deze bevat een fix voor de Blueborne kwetsbaarheid, maar lijkt een andere irritante bug te veroorzaken. Update: een update met de oplossing voor dit probleem wordt inmiddels uitgerold.

De Galaxy A3 en A5 uit 2016 kregen onlangs al hun respectievelijke updates naar Android 7.0 Nougat. Sinds dit weekend krijgen beide opnieuw een update, en wel eentje die de Blueborne kwetsbaarheid fixt. Helaas komt ook een andere vervelende bug mee.

Galaxy A3 & A5 (2016) Blueborne fix

Gisteren meldden we al dat Samsung allerhande updates aan het uitrollen is om de Blueborne kwetsbaarheid te dichten. Dit is een lek in de beveiliging van de Bluetooth verbinding. Hierdoor zijn heel veel apparaten kwetsbaar, en een fix is dus op zijn plaats. Voor de A3 (2016) rolt momenteel firmwareversie A310FXXU3CQI2 uit, terwijl de A5 (2017) de sprong maakt naar firmwareversie A510FXXU4CQI5.

Echter, sinds deze update duiken her en der meldingen op dat de toestellen geplaagd worden door irritante bug. De melding ‘IMS Service gestopt' maakt gebruik van het toestel in veel gevallen moeilijk.

IMS Service gestopt melding

Een pop-up venstertje met deze melding duikt op, kan weggetikt worden, maar verschijnt soms binnen enige seconden opnieuw. Hoewel wij zelf de bug hier niet kunnen reproduceren, kunnen we melden dat een aantal ‘standaard oplossingen' in dit geval niet lijken te werken. De cache van de IMS Service app legen heeft geen nut, evenals alle gegevens van de applicatie wissen. Ook de cache van het hele toestel legen heeft geen nut.

In sommige gevallen in het verleden leek een dergelijke bug veroorzaakt te worden door VoLTE – 4G Bellen – maar ook daarvan lijkt hier geen sprake. Mogelijk is het terugzetten van de telefoon naar fabriekinstellingen de enige oplossingen. Als iemand dit gedaan heeft, lezen we graag hieronder de ervaringen, en vooral: of het helpt.

Update: we hebben inmiddels van meerdere gebruik(st)ers begrepen dat het terugzetten naar de fabrieksinstellingen inderdaad helpt. Echter, een praktische ‘oplossing' is het niet. Je vindt de optie via Instellingen onder het kopje Algemeen beheer. Kies Resetten, en Fabrieksgegevens herstellen. Zorg wel dat je een back-up maakt van de inhoud van je toestel. Deze gaat namelijk verloren. Mits praktisch uitvoerbaar, check daarvoor Samsung Cloud (Instellingen -> Cloud en accounts -> Samsung Cloud). Of gebruik SmartSwitch, om alles naar je PC/laptop te kopiëren via USB kabel.

Andere toestellen?

Hoewel het overgrote deel van de meldingen van de ‘IMS bug' betrekking heeft op de A3 en A5 uit 2016, krijgen sporadisch ook Galaxy S7 gebruikers met de melding te maken. Dit toestel kreeg ook afgelopen weekend de update met de Blueborne patch. Al met al lijken de patch de bug mogelijk dus samen te hangen.

Oplaad-bug

We zijn erg benieuwd welke oplossingen jullie zoal hebben geprobeerd, en wat de resultaten hiervan waren. Ook willen we graag weten of deze update tenminste ook de oplaad-bug van de Galaxy A3 (2016) oplost. Deze was opgedoken na de update naar Android 7.0, en zou met een volgende update verholpen moeten worden.

Lees de reacties (48)

  • Iedere 1a 2 seconden genoemde melding Heb contact gehad met Samsung . Advies was resetten en back-up terug zettzetten. Slecht advies! Samsung moet dit oplossen !

  • ik kreeg ook zo'n vervelend pop-up venstertje, ik heb hem weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het probleem is opgelost.zo makkelijk, daar hoeft Samsung echt niet bij te helpen.

    • Makkelijk gezegd,….fabrieksinstellingen terug zetten. Moet je als klant eerst al je foto’s en data elders parkeren… m.a.w. het doen van moeite legt Samsung bij de klant! Lekker makkelijk. Was een patch niet bedoeld om een probleem te verhelpen….in plaats van te creeeren?

      • hi….idd…ik heb daarnaast een MacBook air. Werkt niet echt lekker samen met samsung. Bovendien ben ik blond en 65 jaar…..;-) en iedereen een apple phone…..Heb je nog een suggestie voor me? Ik heb nog steeds de pop up nl……..

  • Dit zo vervelend!!!. Samsung moet dit zelf oplossen inderdaad. Ik ga niet mijn telefoon resetten. Fix your shit samsung

1 2 3 8
Gerelateerde artikelen