Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met oplossing voor ‘IMS service bug’, oplaadprobleem

Op dit moment staat voor zowel de Galaxy A3 (2016) als de Galaxy A5 (2016) een nieuwe update klaar. Deze lost het probleem met de ‘IMS Service gestopt’ melding op. Update: ook het oplaadprobleem dat de A3 (2016) plaagde lijkt verholpen te zijn.

samsung-galaxy-a3-a5-2016-tips-flipboard-briefing-thema-notificatie-led Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met oplossing voor 'IMS service bug', oplaadprobleem

Vorige week kregen de A3 en A5 uit 2016 een update die het Blueborne lek in de Bluetooth verbinding dicht. Hoewel dat een op zich een goede zaak was, bleek dezelfde update een vervelende bug te veroorzaken. Veel toestellen werden daarna geplaagd door telkens terugkerende melding ‘IMS Service gestopt’. De enige directe oplossing was het terugzetten van de telefoon naar de fabrieksinstellingen – of een nieuwe update door Samsug zelf. Deze laatste arriveert nu.

Galaxy A3/A5 (2016) IMS Service bugfix

Voor de A3 en A5 (2016) staan updates klaar naar respectievelijk firmwareversies A310FXXU3CQI8 en A510FXXU4CQI9. Het gaat om kleine updates van pakweg 11MB. De datum van de beveiligingspatch blijft, net als vorige week, ook door deze update ongemoeid. Het Software-info scherm vermeldt nog steeds 1 augustus.

galaxy-a3-a5-ims-service-gestopt-oplossing-update Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met oplossing voor 'IMS service bug', oplaadprobleem

Echter, na installatie van de update is de ‘IMS Service bug’ opgelost, zo meldden verschillende gebruik(st)er inmiddels. Wie dus nog niet zelf actie had ondernomen door zijn/haar A3 of A5 terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, heeft nu dus Samsung’s eigen fix in handen.

Wie wel het toestel zelf helemaal opgeschoond had, hoeft hier overigens ook niet rouwig om te zijn. Voor prestaties en batterijverbruik is het in de regel helemaal niet slecht om af en toe een dergelijke reset uit te voeren.

Oplaadprobleem A3 (2016) opgelost

(Update 6 oktober) De hier beschreven update fixt niet alleen de IMS bug, maar lost ook het oplaadprobleem op. Een tijdje terug berichtten wij dat de Nougat update voor de A3 (2016) er bij sommige gebruik(st)ers voor zorgt dat het toestel niet meer volledig kan opladen. Het lijkt erop dat deze update ook dit probleem oplost (dank, o.a. Mascha).

Beschikbaarheid

Op Samsung’s servers staat deze update klaar voor de unbranded versies van beide A modellen uit 2016. In principe zal jouw toestel de update vanzelf downloaden, maar je kunt dit ook zelf starten. Ga in de Instellingen naar Software-update en kies bovenaan Updates handmatig downloaden. Laat je het even weten of de update bij jou geholpen heeft?

(Dank aan o.a. Rolffie voor de melding)

Beste Galaxy A5 (2016) aanbiedingen per provider

Reacties

  1. Paula splinter zegt

    mijn Samsung a5 2017 na 3 weken stuk misschien ook wel na update krijg ik nu toch een nieuwe telefoon van Samsung paulal splinter.

  2. Anja zegt

    Ik hoop dat dit verder geen gevolgen heeft…..
    Met de update van vorige week moest mijn toestel naar Samsung
    Nu net terug en weer ik mee.
    Ik wil de geen gedoe met updates.
    Ik had een defecte print component
    Nog nooit van gehoord
    Extra kosten gemaakt met Samsung bellen en ophaal service
    Nu ff een werkend toestel

  3. John de Laat zegt

    Sind de android 7 update is mijn accu veel sneller leeg dan eerst. Eerst had ik and het eind van de dag meestal nog boven de 50% over, nu moet ik regelmatig al bijladen, en of kan ik het net redden met 5% over. Hij is ook trager geworden, en krijg van die irritante meldingen van energieverbruik van apps en bestanden verplaatsen naar SD. Wacht nog even af, maar ben al aan het kijken naar andere “niet Samsung” versies om hem te flashen. Of ik ga terug naar android 6.

  4. Frankie_72 zegt

    Ik hoorde van meerdere gebruikers over het IMS verhaal. Ik kreeg gisteren avond een melding voor Software update.
    Nu vraag ik mij af of in deze update de IMS fout inzit. Is namelijk een bestand van 90mb en niet zoals boven beschreven 11mb. Enig idee?

  5. Robert zegt

    Hallo mensen ik heb een samsung a3 2016 nadat ik gisteren een update heb gedaan krijg ik steeds de melding google play-offs service stopt steeds deze melding komt steeds terug ….wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit weer krijg… cache geleegd etc play store werkt niet…. Google account kan ik niet wissen… snap het ff niet meer… wil hem liever niet terug zetten naar fabrieks instellingen… alvast bedankt

  6. Judit zegt

    Hartstikke bedankt voor de hulp! Vandaag was ik zo suf om de update te doen die al een poos klaarstond en ik kreeg die bug. Heb Samsung gebeld en kreeg te horen dat ik maar even een reset moest doen. Gelukkig kwam ik hier terecht en heb handmatig nogmaals update uitgevoerd en joepie het is gelukt! 😀

  7. Esther zegt

    Het batterijprobleem wat met deze laatste update zou moeten verholpen zijn was voor de update bij mij niet aanwezig en na de update opeens wel… heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

  8. Sam zegt

    Ik heb een Galaxy A3 2016 en inderdaad, ook ik had last dat de batterij niet verder dan 84% werd opgeladen. Na deze update gedaan te hebben (update die hier wordt beschreven), ging dit weer prima.

    ECHTER:
    Vandaag (woensdag 1 november omtrent 8u35) viel mijn gsm plots uit…ik herstart hem en ik kom NIET verder dan het opstartscherm met de “samsung galaxy a3 2016 powered by android” tekst. Ik heb hem MEERMAALS herstart en heropgeladen en niets deed het.

    Pas net om 14u28 na duizendmaal proberen ging mijn gsm plots wél weer aan.

    Mijn toestel is nog géén jaar oud (had hem in de korting gekocht daar de nieuwe versie (2017 dus) al op de markt was), Het is wel héél toevallig dat ik kort na deze update gedaan te hebben, dit probleem heb.

    Nu ben ik dus voortdurend bang om mijn gsm nog maar te vergrendelen, laat staat hem af te zetten of de batterij te laten leeg gaan……….

  9. Sabina zegt

    Na de laatste update vorige week wéér dezelfde bug. Dus wéér problemen met Wi-Fi. Ik word er nu niet goed van…écht slecht van Samsung. Ik ben alleen maar bezig met de Wi-Fi. Ik heb wel wat beters te doen..

Praat mee