Op dit moment staat voor zowel de Galaxy A3 (2016) als de Galaxy A5 (2016) een nieuwe update klaar. Deze lost het probleem met de ‘IMS Service gestopt' melding op. Update: ook het oplaadprobleem dat de A3 (2016) plaagde lijkt verholpen te zijn.
Vorige week kregen de A3 en A5 uit 2016 een update die het Blueborne lek in de Bluetooth verbinding dicht. Hoewel dat een op zich een goede zaak was, bleek dezelfde update een vervelende bug te veroorzaken. Veel toestellen werden daarna geplaagd door telkens terugkerende melding ‘IMS Service gestopt'. De enige directe oplossing was het terugzetten van de telefoon naar de fabrieksinstellingen – of een nieuwe update door Samsug zelf. Deze laatste arriveert nu.
Galaxy A3/A5 (2016) IMS Service bugfix
Voor de A3 en A5 (2016) staan updates klaar naar respectievelijk firmwareversies A310FXXU3CQI8 en A510FXXU4CQI9. Het gaat om kleine updates van pakweg 11MB. De datum van de beveiligingspatch blijft, net als vorige week, ook door deze update ongemoeid. Het Software-info scherm vermeldt nog steeds 1 augustus.
Echter, na installatie van de update is de ‘IMS Service bug' opgelost, zo meldden verschillende gebruik(st)er inmiddels. Wie dus nog niet zelf actie had ondernomen door zijn/haar A3 of A5 terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, heeft nu dus Samsung's eigen fix in handen.
Wie wel het toestel zelf helemaal opgeschoond had, hoeft hier overigens ook niet rouwig om te zijn. Voor prestaties en batterijverbruik is het in de regel helemaal niet slecht om af en toe een dergelijke reset uit te voeren.
Oplaadprobleem A3 (2016) opgelost
(Update 6 oktober) De hier beschreven update fixt niet alleen de IMS bug, maar lost ook het oplaadprobleem op. Een tijdje terug berichtten wij dat de Nougat update voor de A3 (2016) er bij sommige gebruik(st)ers voor zorgt dat het toestel niet meer volledig kan opladen. Het lijkt erop dat deze update ook dit probleem oplost (dank, o.a. Mascha).
Beschikbaarheid
Op Samsung's servers staat deze update klaar voor de unbranded versies van beide A modellen uit 2016. In principe zal jouw toestel de update vanzelf downloaden, maar je kunt dit ook zelf starten. Ga in de Instellingen naar Software-update en kies bovenaan Updates handmatig downloaden. Laat je het even weten of de update bij jou geholpen heeft?
(Dank aan o.a. Rolffie voor de melding)
Chris de Beet says
Note 3 heeft het zelfde probleem krijgt deze ook de update nog?
Paula splinter says
mijn Samsung a5 2017 na 3 weken stuk misschien ook wel na update krijg ik nu toch een nieuwe telefoon van Samsung paulal splinter.
Anja says
Ik hoop dat dit verder geen gevolgen heeft…..
Met de update van vorige week moest mijn toestel naar Samsung
Nu net terug en weer ik mee.
Ik wil de geen gedoe met updates.
Ik had een defecte print component
Nog nooit van gehoord
Extra kosten gemaakt met Samsung bellen en ophaal service
Nu ff een werkend toestel
Ellen says
Ik heb net een nieuwe update gedaan en ik ben ‘bug ‘ vrij.
John de Laat says
Sind de android 7 update is mijn accu veel sneller leeg dan eerst. Eerst had ik and het eind van de dag meestal nog boven de 50% over, nu moet ik regelmatig al bijladen, en of kan ik het net redden met 5% over. Hij is ook trager geworden, en krijg van die irritante meldingen van energieverbruik van apps en bestanden verplaatsen naar SD. Wacht nog even af, maar ben al aan het kijken naar andere “niet Samsung” versies om hem te flashen. Of ik ga terug naar android 6.
Gre says
Zojuist de update gedaan, ben weer helemaal bug vrij?
Frankie_72 says
Ik hoorde
Frankie_72 says
Ik hoorde van meerdere gebruikers over het IMS verhaal. Ik kreeg gisteren avond een melding voor Software update.
Nu vraag ik mij af of in deze update de IMS fout inzit. Is namelijk een bestand van 90mb en niet zoals boven beschreven 11mb. Enig idee?
Marijke Engelberts says
Mijn A3 2016 is na de up-date (handmatig) ook weer “bug”-vrij. Dankzij jullie informatie! Super, dus! ?
Josette says
Update handmatig gedaan weer bug vrij samsung galaxy a5
Janssens eddy says
Bij mij nog steeds geen melding van een nieuwe update. Is er een andere mogelijkheid om aan deze update te komen
Robert says
Hallo mensen ik heb een samsung a3 2016 nadat ik gisteren een update heb gedaan krijg ik steeds de melding google play-offs service stopt steeds deze melding komt steeds terug ….wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit weer krijg… cache geleegd etc play store werkt niet…. Google account kan ik niet wissen… snap het ff niet meer… wil hem liever niet terug zetten naar fabrieks instellingen… alvast bedankt
Judit says
Hartstikke bedankt voor de hulp! Vandaag was ik zo suf om de update te doen die al een poos klaarstond en ik kreeg die bug. Heb Samsung gebeld en kreeg te horen dat ik maar even een reset moest doen. Gelukkig kwam ik hier terecht en heb handmatig nogmaals update uitgevoerd en joepie het is gelukt! ?
Esther says
Het batterijprobleem wat met deze laatste update zou moeten verholpen zijn was voor de update bij mij niet aanwezig en na de update opeens wel… heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?
Sam says
Ik heb een Galaxy A3 2016 en inderdaad, ook ik had last dat de batterij niet verder dan 84% werd opgeladen. Na deze update gedaan te hebben (update die hier wordt beschreven), ging dit weer prima.
ECHTER:
Vandaag (woensdag 1 november omtrent 8u35) viel mijn gsm plots uit…ik herstart hem en ik kom NIET verder dan het opstartscherm met de “samsung galaxy a3 2016 powered by android” tekst. Ik heb hem MEERMAALS herstart en heropgeladen en niets deed het.
Pas net om 14u28 na duizendmaal proberen ging mijn gsm plots wél weer aan.
Mijn toestel is nog géén jaar oud (had hem in de korting gekocht daar de nieuwe versie (2017 dus) al op de markt was), Het is wel héél toevallig dat ik kort na deze update gedaan te hebben, dit probleem heb.
Nu ben ik dus voortdurend bang om mijn gsm nog maar te vergrendelen, laat staat hem af te zetten of de batterij te laten leeg gaan……….
Sabina says
Na de laatste update vorige week wéér dezelfde bug. Dus wéér problemen met Wi-Fi. Ik word er nu niet goed van…écht slecht van Samsung. Ik ben alleen maar bezig met de Wi-Fi. Ik heb wel wat beters te doen..
Henny says
Hier ook
Henny says
Ik heb een samsung a5 2017 en sinds vandaag im service melding wordt er gek van
Rilana says
Ik heb Samsung a3 2016 elke keer gaf de telefoon aan Google play service gestopt.Gister een update gehad en vandaag krijg ik weer dat vervelende balkje maar dan van Facebook.Samsung hoop dat jullie dit snel gaan oplossen.Eerst een telefoon waar het imei nr niet van klopte wat ik zelf dus niet gedaan kon hebben.samsung heeft daarvan niks opgelost gelukkig in de winkel van ritel na 20x gebeld en langs te zijn geweest.heb vanaf mei 2017 dit toestel en nu is het ook weer niks.en ik moet nog tot 2019.hoop dat iemand me kan helpen wat te doen.kan fb ook niet update is verdwenen tussen de andere.