Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met Blueborne fix en ‘IMS service gestopt’ bug

Voor zowel de Galaxy A5 (2016) als de Galaxy A3 (2016) rolt een update door het land. Deze bevat een fix voor de Blueborne kwetsbaarheid, maar lijkt een andere irritante bug te veroorzaken. Update: een update met de oplossing voor dit probleem wordt inmiddels uitgerold.

samsung-galaxy-a3-a5-2016-tips-flipboard-briefing-thema-notificatie-led Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met Blueborne fix en 'IMS service gestopt' bug

De Galaxy A3 en A5 uit 2016 kregen onlangs al hun respectievelijke updates naar Android 7.0 Nougat. Sinds dit weekend krijgen beide opnieuw een update, en wel eentje die de Blueborne kwetsbaarheid fixt. Helaas komt ook een andere vervelende bug mee.

Galaxy A3 & A5 (2016) Blueborne fix

Gisteren meldden we al dat Samsung allerhande updates aan het uitrollen is om de Blueborne kwetsbaarheid te dichten. Dit is een lek in de beveiliging van de Bluetooth verbinding. Hierdoor zijn heel veel apparaten kwetsbaar, en een fix is dus op zijn plaats. Voor de A3 (2016) rolt momenteel firmwareversie A310FXXU3CQI2 uit, terwijl de A5 (2017) de sprong maakt naar firmwareversie A510FXXU4CQI5.

galaxy-a3-a5-2016-blueborn-ims-gestopt-bug Galaxy A3 en A5 (2016) krijgen update met Blueborne fix en 'IMS service gestopt' bug

Echter, sinds deze update duiken her en der meldingen op dat de toestellen geplaagd worden door irritante bug. De melding ‘IMS Service gestopt’ maakt gebruik van het toestel in veel gevallen moeilijk.

IMS Service gestopt melding

Een pop-up venstertje met deze melding duikt op, kan weggetikt worden, maar verschijnt soms binnen enige seconden opnieuw. Hoewel wij zelf de bug hier niet kunnen reproduceren, kunnen we melden dat een aantal ‘standaard oplossingen’ in dit geval niet lijken te werken. De cache van de IMS Service app legen heeft geen nut, evenals alle gegevens van de applicatie wissen. Ook de cache van het hele toestel legen heeft geen nut.

In sommige gevallen in het verleden leek een dergelijke bug veroorzaakt te worden door VoLTE – 4G Bellen – maar ook daarvan lijkt hier geen sprake. Mogelijk is het terugzetten van de telefoon naar fabriekinstellingen de enige oplossingen. Als iemand dit gedaan heeft, lezen we graag hieronder de ervaringen, en vooral: of het helpt.

Update: we hebben inmiddels van meerdere gebruik(st)ers begrepen dat het terugzetten naar de fabrieksinstellingen inderdaad helpt. Echter, een praktische ‘oplossing’ is het niet. Je vindt de optie via Instellingen onder het kopje Algemeen beheer. Kies Resetten, en Fabrieksgegevens herstellen. Zorg wel dat je een back-up maakt van de inhoud van je toestel. Deze gaat namelijk verloren. Mits praktisch uitvoerbaar, check daarvoor Samsung Cloud (Instellingen -> Cloud en accounts -> Samsung Cloud). Of gebruik SmartSwitch, om alles naar je PC/laptop te kopiëren via USB kabel.

Andere toestellen?

Hoewel het overgrote deel van de meldingen van de ‘IMS bug’ betrekking heeft op de A3 en A5 uit 2016, krijgen sporadisch ook Galaxy S7 gebruikers met de melding te maken. Dit toestel kreeg ook afgelopen weekend de update met de Blueborne patch. Al met al lijken de patch de bug mogelijk dus samen te hangen.

Oplaad-bug

We zijn erg benieuwd welke oplossingen jullie zoal hebben geprobeerd, en wat de resultaten hiervan waren. Ook willen we graag weten of deze update tenminste ook de oplaad-bug van de Galaxy A3 (2016) oplost. Deze was opgedoken na de update naar Android 7.0, en zou met een volgende update verholpen moeten worden.

Beste Galaxy A5 (2016) aanbiedingen per provider

Reacties

  1. Wim zegt

    Iedere 1a 2 seconden genoemde melding Heb contact gehad met Samsung . Advies was resetten en back-up terug zettzetten. Slecht advies! Samsung moet dit oplossen !

  2. marina zegt

    ik kreeg ook zo’n vervelend pop-up venstertje, ik heb hem weer terug gezet naar de fabrieksinstellingen en het probleem is opgelost.zo makkelijk, daar hoeft Samsung echt niet bij te helpen.

    • Tinus van Vugt zegt

      Makkelijk gezegd,….fabrieksinstellingen terug zetten. Moet je als klant eerst al je foto’s en data elders parkeren… m.a.w. het doen van moeite legt Samsung bij de klant! Lekker makkelijk. Was een patch niet bedoeld om een probleem te verhelpen….in plaats van te creeeren?

      • JootjeK zegt

        hi….idd…ik heb daarnaast een MacBook air. Werkt niet echt lekker samen met samsung. Bovendien ben ik blond en 65 jaar…..;-) en iedereen een apple phone…..Heb je nog een suggestie voor me? Ik heb nog steeds de pop up nl……..

  3. Anja zegt

    Probleem vandaag en 1 grote ramp.
    Fabrieksstsnd niet geholpen.
    Mijn Wi-Fi knop doet het niet meer.
    Samsung gebeld…..tekegoon moet naar Samsung…..dir moet mij geld terwijl Samsung het probleem heeft veroorzaakt.
    Ikk ben verschrikkelijk boos op Samsung…..

    • JootjeK zegt

      KPN gaf mij ook advies op te sturen naar samsung. 1 a 2 weken “kwijt”. Waarom kan samsung niet een oplossing aanreiken. Raar he…..Ik ben ook boos. Volgende telefoon een Apple

    • dirk neven zegt

      en bij mij zijn alle namen weg uit mijn Whatsapp. ik zie alleen de telefoonnummers nog maar.dan moet ik dus weer ouderwets, telefoonnummers uit mijn ghoofd gaan leren en onthouden. ik was vd week even in de telefoonwinkel, waar ik mijn toestel gekocht heb, en die meneer zei dat het niet op te lossen is en dat ik maar moet wachten tot samsung met een volgende update komt. zijn we lekker mee zeg!!!!!!!!! ik had al eerder twijfels over update”s. steeds was er wel een of ander veranderd aan mijn toestel wat ik eigenlijk helemaal niet wilde. ik wacht het nog maar even af wat samsung nu gaat doen. smartfone met de nadruk op smart.

  4. andre zegt

    hier net zo kan hier niks meer maar ik ga niet mijn telefoon resetten Samsung heeft het veroorzaakt moeten het ook maar op lossen en wel snel en de update hier voor was ook niet goed die trok mijn Batterij in een mum leeg nu dit weer

  5. Conny R zegt

    Samsung… waarom niet de vorige update opnieuw laten installeren? Kunnen jullie onderzoek doen naar de oorzaak van de huidige update… Lijkt mij de beste oplossing voor op korte termijn.

  6. Dylan zegt

    Ik typ dit bericht van mijn telefoon zonder de foutmelding 😁. ik heb het gefixt. Ik heb en mijn vader hebben Samsung zelf gebeld. En het probleem uitgelegd aan hun. Natuurlijk hadden ze het al vaker gehoord. Maar deze foutmelding gaat niet weg in elke weken als je wacht op Samsung. Dus zelf actie ondernemen. En de enigste oplossing is een back-up maken en terug na fabrieksinstelling zetten. Mijn advies is bel naar Samsung en vraag. Wat moet ik doen?

    • Anja zegt

      Fijn dat het bij u op deze manier helpt…..
      Bij mij werkte dit niet en moet de telefoon naar Samsung.
      De Wi-Fi knop is uit en wil niet meer aan…..
      Ook dit hoorde bij de problemen.
      Heb ik weer…..

  7. Anja zegt

    Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met de problemen.
    Mijn Wi-Fi instelling is er sinds vanmorgen mee gestopt.
    Pff……klote en baal als een stekker.

  8. Harrie zegt

    Het probleem is hier ook opgelost met een reset naar fabrieksinstellingen, echter: ben ik de enige die Upday niet meer op homescreen -1 kan terugvinden? Nu staat Briefing er nog wel maar ik kan niet meer kiezen en ik kan ook nergens iets vinden om het terug te installeren. Upday is wel als losse app te installeren maar ik vond het (mogelijk als enige) wel handig op het meest linker blad.

  9. Laetitia zegt

    T is werkelijk verschrikkelijk. De meldin kun je wegkikken maar is er binnen 2sec weer. Alle handelingen x doen omdat die meldng steeds verschijnt.
    Slecht!!
    Samsung wat bied je je klanten nu????

  10. Evert zegt

    Hier ook dezelfde problemen gehad , er zat niks anders op dan een back up te maken en terug naar fabriek instellingen. Probleem opgelost.

  11. Caroline Pauw zegt

    Ik weet in elk geval wat niet mijn volgende telefoon wordt. Zouden updates niet getest worden op dit soort dingen? Als ik tijd investeer in back-up maken en terug naar fabrieksinstellingen (hele uitdaging met die melding elke 2 seconden), gebeurt bij de volgende update dan niet precies hetzelfde?

  12. Qline zegt

    Zondag na update gezocht op verschillende sites. Niks hielp. Uit frustratie alles teruggezet naar fabrieksinstellingen en Back up er weer opgezet. Kost even tijd maar beter dan de frustratie

  13. Gonnie zegt

    Ook bij mij was het ellende. Terug naar fabrieksinstellingen. Heeft een lieve meneer bij ritel in Oosterhout voor mij gedaan. Moest wel weer flink aan de slag met dingen terug zetten. Blij ben ik niet met dit gedoe.

  14. Fred zegt

    Gisteren ook probleem na bewuste update. Backup gemaakt en toestel teruggezet naar fabrieksinstellingen. Werkt nu weer prima. Sommige apps even opnieuw aan moeten melden, maar verder geen problemen meer.

  15. Maaike zegt

    Ook ik heb na twee dagen ergenis de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Denk eraan wel eerst een goede back up te maken van al je bestanden en foto’s! Anders ben je alles kwijt. Daarna back up teruggezet en de meldingen IMS zijn weg! Wel wat werk, slordig van Samsung en balen dat zij geen oplossing bieden. Wat zijn we toch gewend aan de luxe van een goed werkende telefoon.

  16. Marg zegt

    Ik wil heel graag iets van samsung hore, ik kan dit niet goed krijgen…kan de laatste update niet weer weg. Help mij…zo kan ik de telefoon niet gebruiken.

  17. Maureen zegt

    Ik vind het erg vreemd dat er geen reactie komt van Samsung. Zij moeten dit oplossen. Ik zit niet te wachten op de fabrieksinstellingen terugzetten. Dan moet je alles weer opnieuw installeren. Erg vervelend dit. Vooral als er radiostilte is bij Samsung, Ik verwacht snel een nieuwe update!!!

  18. Joop zegt

    Ik weet niet waarom jullie zo blij zijn met fabrieksinstellingen. Volgens mij staat je telefoon dan weer helemaal open met kwetsbaarheden. Daar zijn die updates toch voor? Korte termijn is terug handig, maar geen duurzame oplossing.

  19. renato zegt

    Samsung gebeld en een afspraak gemaakt op afstand gisteren, door de drukte echter hebben zij deze op het laatste moment verzet (na 3 uur wachten) ook ik heb uit ergernis toen maar een back up gemaakt, gereset, en alles weer teruggezet. Wist niet dat ik het kon maar alles werkt weer en zonder problemen! Kostte me wel heel veel tijd…Wel het handigst als je een Samsung tablet hebt echter..
    Samsung heeft mij gemeld dat dit de enige oplossing is nu…

  20. Josien zegt

    Al met al nog steeds geen oplossing! ik ben niet zo’n held met recette en bachkup maken. Hen een mac, en die 2 gaan ook niet lekker samen!Maar dat is aan mij. Dit komt via samsung binnen, dus die mogen het ook oplossen. Wat nu?

  21. Pien zegt

    wanneer komt er nu een nieuwe Update! Wordt gek van die pop up “IMS Service is gestopt”.. ja dat weet ik nu wel.
    wat een slechte zaak. IK WIL NIET TERUG NAAR DE FABRIEKSINSTELLING.

  22. marina zegt

    ik geloof dat al die mensen , die zoiets simpels als dit, niet zelf kunnen oplossen, maar een seniorentelefoon moeten kopen! Wat heb je aan een smartphone als je niet eens weet hoe dat ding werkt ?

  23. marianne zegt

    Ik verwacht van Samsung zeer snel een nieuwe update zodat deze IMS storing verdwijnt! Dus Samsung…..wanneer verhelpen jullie dit probleem?

  24. John zegt

    Het is niet normaal dat samsung hier niet direct een oplossing voor heeft ze geven hem met een update mee maar weg werken ho maar

  25. ol zegt

    Wanneer kunnen wij nu eindelijk die update verwachten? IMS service gestopt heb ik nu wel genoeg gezien.
    Toch volgende keer ander merk gsm aanschaffen.

  26. Ben van Eck zegt

    Na een backup in de Samsung cloud, de reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Probleem met ims service is verdwenen en na herstellen vanuit de cloud alle gegevens en de meeste instellingen ook weer terug. Alles werkt weer. Ik heb wel het automatisch updaten uit gezet.

  27. Rolffie zegt

    Goedemorgen allemaal,

    Zo juist handmatig naar een update gezocht en ja wel die was er.

    Deze uiteraard gelijk geïnstalleerd, en het probleem is verholpen en alles doet het weer gewoon!!

    Dus jullie weten wat je kunt gaan doen nu.

    Succes er mee.

Praat mee