Recent meldden zich meerdere gebruik(st)ers die na een update van de Galaxy A5 (2016) geen verbinding meer krijgen met hun Wi-Fi netwerk. Er treedt een verificatiefout op. De onderstaande oplossing blijkt in veel gevallen effectief. Update 5 december: inmiddels is de december update er voor de Galaxy A5 (2016). Deze bevat ook een aantal bugfixes. Laat ons hieronder weten of ook het Wi-Fi probleem opgelost wordt!
Ook onze redactionele Galaxy A5 (2016) bleek na de recente beveiligingsupdate van oktober last te hebben van de Wi-Fi verificatiefout. De Wi-Fi verbinding uit- en inschakelen helpt niet, en ook het vergeten van het netwerk biedt geen soelaas. Echter, de oplossing van bezoeker Theo blijkt op ons toestel effectief.
Galaxy A5 (2016) Wi-Fi verificatiefout oplossen
De volgende stappen kunnen helpen om de Wi-Fi verificatiefout te verhelpen, al bieden we natuurlijk geen garanties. Een definitieve fix komt vermoedelijk met een volgende firmwareupdate mee. Maar tot die tijd leiden deze stappen mogelijk tot een werkbare oplossing:
- Ga via Instellingen naar Verbindingen
- Tik daar bovenin op het woord Wi-Fi (niet op de schakelaar erachter)
- Kies nu Geavanceerd…
- … gevolgd door Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand
- Selecteer Nooit (verhoogt gegevensgebruik)
- Herstart het toestel (al bleek dit bij ons niet eens nodig)
- Ga wederom naar hetzelfde menuutje Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand
- En selecteer nu weer Altijd (verhoogt batterijverbruik)
Als het goed is, blijft een gemaakte Wi-Fi verbinding nu wel gewoon actief, en wordt niet meer verstoord door de verificatiefout. Op ons toestel is de fout daarna nog één keer opnieuw opgedoken: nadat we het toestel later opnieuw hadden opgestart. Echter, door Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand wederom te wisselen tussen Nooit en Altijd verdween de bug – tot nu toe voorgoed.
Hebben de bovenstaande stappen ook op jouw Galaxy geholpen? Laat het ons hieronder weten! Of is het probleem er toch niet mee opgelost? Ook dat lezen we graag! Zoals gezegd: voor een fundamentele fix is het vermoedelijk wachten op de volgende (maandelijkse) update met nieuwe optimalisaties en bugreparaties.
Mertijn says
Ik had voorheen hier juist geen laat van. Sinds de update valt hij na een aantal seconden weg. Ik krijg hem voor een paar seconden terug op moment dat ik de Wi-Fi uit en aan zet. Pls kom snel met een fix
Karoline says
Jammer, maar helaas, de stappen doorlopen, helpt niet. Toch bedankt voor de tip.
Madelon says
Na de update van 5 december nog steeds niet opgelost. Om de zoveel dagen reset ik mijn netwerkinstellingen en heb ik weer een paar dagen Wi-Fi. Oplossingen zoals je phone geheel resetten wil ik echt niet doen. Ondertussen constant checken of je nog Wi-Fi hebt, Bluetooth en modems steeds opnieuw instellen en meer ongemakken. Balen hoor, de rest van de tablets en phones hier in huis (oudere versie Samsung galaxy en acer) hebben geen problemen.
Herma says
Na de update van oktober werkte deze oplossing wel, na de update van 5 december valt ie constant weg, ook na herhaaldelijk de truc met de slaapstand proberen. Iemand een idee wat nu te doen?
Els says
Heb router gereset. Tot nu toe nog geen uitval weer gehad bij wifi sinds vanmiddag. Hoop dat get zo blijft.
Els says
Wifi valt in 5 minuten tijd al weer 4x uit. Wat een ellende dit. Samsung los dit a.u.b. snel op. Overweeg over te stappen op een Iphone.
Rick says
Ik heb de Samsung A5 2016, en ook ik heb het probleem, de oplossing boven in dit bericht werkt bij mij in ieder geval niet, ga nu nog de andere in de reacties genoemde oplossingen proberen
Esther says
De tip van Diaantje op 9 december om automatische instellingen uit te zetten werkt goed bij mij tot nu toe!
Sanne says
Bij mij heeft de tip van de slaapstand uit- en inschakelen (voorlopig) wel geholpen. Bedankt!
Renata says
Alles geprobeerd, behalve mijn toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Af en toe lijkt het te werken en dan een paar uur later valt de wifi weer weg. Dit is echt verschrikkelijk balen. Ik ben ook al via Facebook met een medewerker van samsung aan het chatten, maar alle oplossingen waar ze mee komen heb ik al geprobeerd, zelfs mijn router resetten, slaat nergens op want geen enkel ander apparaat in huis heeft deze problemen. Ik hoop echt dat er heel snel een volgende update komt die de problemen wel oplost.
Harrie vd Hurck says
Wat een shit, sinds okt 2017 al problemen met vast houden van de wiffi. Steeds verificatie fout. Los dit nu eens op anders met zn allen de rekening bij samsung leggen. Heb inmiddels al alle tips hier voorbij gekomen geprobeerd. Merk wel dat na updates van apps dit probleem opnieuw begint.
Aerde van der veen says
Wat ik heb gedaan is dit:
Ik denk op een moment dat wifi wel werkte
Instellingen
Wifi
geavanceerd
Netwerk beheren
Netwerk aanklikken
vergeten
Daarna opnieuw opstarten en wachtwoord opnieuw invullen.
Ik heb dit gisteren gedaan en het werkt al 24 uur.
Theo P says
Beste mensen. Verificatiefout? Na de update van December na 1 dag weer hetzelfde probleem. Echter heb ik de router op 5 Ghz. gezet en het probleem is in het geheel verdwenen.
Marnix Gouka says
Beste allen,
Ik had er ook last van een gisteren en berichtje naar Samsung gedaan en die vroegen of ik de update al had uitgevoerd. Blijkt er een nieuwe klaar te staan… even kijken of het nu gefixed is.
Groet Marnix
Els says
Geen nieuwe update voor S6 edge ontvangen. Wifi gaat soms wel lange tijd goed. Heel vreemd.
van Neck says
Na dat ik November een update kreeg ging mijn samsung a5 2017 slechter opladen of helemaal niet.
Tot vervolg mijn moederbord defect gelukkig nog in de garantie
Angele says
Ook ik word gek van de steeds uitvaleende wifi (Samsung S6) na update zijn deze problemen begonnen, ander irritant probleem na update is dat de batterij veel sneller leeg is. Heb al gereset naar fabrieksinstellingen, heeft allemaal niet geholpen.
Zwaar irritant. Wanneer doet Samsung hier iets aan??? Was altijd zeer tevreden over Samsung, maar dat vertrouwen ebt weg…
Els says
Hier de batterij oom erg snel leeg na de update van S6 Edge. Als ik niets doe loopt hij 50% leeg in een werkdag. Wifi nu redelijk goed.
Mieke says
Ook ik kan niet op wifi. Zelfs niet op netwerk beheren. Deze naand al 20 euro extra kosten over mijn bundel.
Sabina says
Na update van 5 december heb ik het probleem van wifi. Verificatiefout.
Rene says
Ik HAD ook hetzelfde probleem “verificatiefout” .Nu is dat opgelost. Zorg dat je buiten het wifi ontvangstbereik bent van je router.
Probeer te verbinden, wat natuurlijk niet lukt. Verwijder jou wifi uit de lijst met mogelijke verbindingen door op “vergeet” te klikken.
Wanneer je opnieuw binnen het bereik van jou router bent, deze opnieuw toevoegen met juiste paswoord.
Succes
Herman says
Zet je telefoon uit. Wanneer deze uit is, druk dan aan de linkerzijde de bovenste knop, aan de rechterzijde de aan/uit knop en de knop op de voorzijde (midden) tegelijkertijd in. Je komt nu in een menu. Door middel van de knoppen aan de linkerzijde selecteer je “wipe partition cache”, en bevestig je keuze. Wanneer dit gereed is, start je de telefoon weer op. Dit heeft tot nu toe het probleem voor mij opgelost (A5 2016)
rob says
Dankje Herman dit lijkt bij mij te hebben geholpen , en je omschrijft het heerlijk duidelijk
Herman says
bijna 36 uur verder inmiddels, wifi draait nog steeds zonder problemen. bij verlaten netwerk en opnieuw automatisch verbinden gaat ook alles goed. *op onbewerkt hout kloppen doet*
Peter says
Ook gedaan hier. Ging een tijdje goed, maar inmiddels weer uitvallende wifi.
Herman says
Na een paar dagen zonder problemen valt hier nu de verbinding ook weer steeds weg. Ik denk dat er echt geen oplossing beschikbaar is tot Samsung eens wat onderneemt
Nijnuis says
Hallo ik word er ern beetje kriegel van. Alle adviezen opgevolgt….maar na nog geen uur weer weg wifi….zelf terug naar de fabrirksstand NIETS.
WANNEER IS ER EEN OPLOSSING!!!!
Marga says
Ik heb alle oplossingen die hier zijn aangedragen uitgevoerd. Helaas zonder succes. Ik zit al zwaar boven mn bundel. Fijn dit met de feestdagen #boos
Kylie says
Ook ik heb alles geprobeerd en helaas geen succes… Kan ik op een of andere manier contact opnemen met samsung dat hier iets aan wordt gedaan?
Martin says
Ik had ook hetzelfde probleem en werd getriggerd door een opmerking dat verificatiefout te maken heeft met WiFi-naam en bijbehorend wachtwoord. Mijn Ziggo modem/router geeft signaal op 2.4G en 5G met dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord. Ik heb daarop de naam van mijn 5G gewijzigd (gewoon ‘-5G’ erachter gezet) en nu heb ik helemaal geen probleem meer.
Herman says
Het veranderen van SSID (netwerknaam) en het gebruiken van het 5Ghz netwerk in plaats van 2,4 Ghz lijkt voor mij te werken. Nog even afwachten voor hoe lang.
Arjan says
Ook hier lijkt dit een oplossing.
Echter vind ik het geen oplossing maar een workaround…
Herman says
Een workaround is het zeker. Samsung moet zo snel mogelijk met een oplossing komen en deze opnemen in een update. In elk geval werkt het voor mij nog steeds. Dus mensen, heb je de verificatiefout; verander je in je modem instellingen de netwerknaam (SSID), dit kan al voldoende zijn. Daarnaast kun je ook in je modem/router instellingen je apparaten het 5 Ghz netwerk laten gebruiken. Neem contact op met je provider, die helpt je hier mee mocht je het te ingewikkeld vinden. Vooralsnog lijkt dit de beste oplossing te zijn die momenteel beschikbaar is.
Martin says
Bij mij werkt het ook nog steeds. Eens dat het een workaround is waar Samsung een oplossing voor zou moeten aandragen. Vóór oktober had ik nergens last van.
Monique Labrie says
Werkt inderdaad. I.i.g. tot nu toe.
lisan says
inmiddels al 3 weken zonder wifi. gaat samsung hier ooit nog iets aan doen. de mb’s kosten een hoop geld.
Els says
Vanmiddag nw update binnengehaald. Tot nu toe geen problemen gehad met wifi. Batterijcapaciteit nog aanzien. Even update handmatig opvragen via instellingen – software update
Els says
Helaas nog steeds wifiproblemen!!!!! Waardeloos Samsung!!
Dave says
Hier ook het probleem, bij mij was de oplossing om in de router (wifi acces point) de 2,4 en 5 GHz draadloze netwerken NIET dezelfde SSID (naam) te geven. Dit blijkt in het toestel gezien te worden als een mogelijke bedreiging.
renata2312 says
Bij de KPN experiabox moet je tijdelijk als workaround de 5 GHz uitschakelen. Is bij KPN een bekend probleem
Kenneth says
Alle genoemde oplossingen werken niet… Heel erg jammer dit van Samsung.
Gert says
Hier ook problemen met de verbinding na de update. Probeerde de voorgeschreven regels om het probleem op te lossen maar niets helpt mij. Om de enkele minuten valt de wifi weg. Hopelijk komt er een update om dit te verhelpen.
Albert says
Als de slimmenetwerkwissel uit zet
Dan moet het lukken
Monique Labrie says
Staat bij mij uit en nog steeds het probleem
Els says
Dat maakt niet uit. Moet je steeds weer wifi aan- en uitzetten. Samsung Samsung…zo groot….waar blijft de oplossing. Wel stabieler dan eerder.
An says
Zelfde probleem hier … waardeloos
Monique Labrie says
Ik ben het aan t uitproberen en het gaat niet goed. Het frappante is dat ik de verificatiefout alleen met mijn eigen router heb.
Ronja says
Galaxy s6 edge zelfde drama. Al meer dan een maand. Niks helpt, en kost inderdaad veel MB’s, die ik niet heb. Waardeloos.
Remco says
Ook bij mijn router (Fritz) voorlopig 5 Ghz uitgezet. Werkt nu alweer een week zonder uitval op 2,4 Ghz.
Jan-Willem says
Klinkt als een goede workaround om alleen op 2.4GHZ of 5 GHZ te connecten i.p.v. dual band. Echter hebben mijn router (TP-link Deco) en mijn telefoon (S6) beide niet de mogelijkheid om dit in te stellen, dus werkt niet voor mij helaas.
Renate says
Bovenstaande oplossing moet ik iedere dag doen en dan nog hopen dat de Wi-Fi verbinding blijft. Gechat met Samsung maar de medewerker wist niet van dit probleem, ik moest de telefoon maar opsturen naar een service punt……
Dit probleem heb ik sinds de update in okt/ nov.
Ivo says
Thuis weinig problemen. Op het werk heb ik hier iedere dag last van. SSID aanpassen doen ze echt niet zomaar.
Antoinette says
Hier hetzelfde probleem. Niets werkt. Vanalles geprobeerd, met het gevolg nu al mijn mb’s op. De maand is net begonnen. Wanneer komt de oplossing??
Leo says
Ik heb hetzelfde probleem. Veel geëxperimenteerd. Kom geen stap verder. Samsung zegt niets te weten. Maar personeel heeft de opdracht mooi weer te spelen en zich van de domme te houden. Deze gang van zaken lijkt wel erg veel op de gang van zaken met de fotocameras van Samsung. Ook daarmee waren veel problemen. Ook toen kregen medewerkers en vertegenwoordigers de opdracht mooi weer te spelen. Op een gegeven moment maakte Samsung geen camera’s meer. Er was geen verhaal mogelijk….. Dit zou ook wel eens met onze toestellen kunnen gebeuren.
Klantvriendelijkheid is iets van Samsung niet kent..
Shana says
Ja hier ook problemen mee. ook al van alles geprobeerd, maar niks helpt. Wordt weer een duur maandje zo… Iemand die al iets meer weet??
Kim says
Vandaag contact gehad met samsung. Zij adviseerden om een backup te maken van de telefoon en de telefoon dan terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Samsung is druk bezig met een nieuwe software update die het probleem moet verhelpen, de update zou er eind januari zijn. Mocht het terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet werken dan is het dus nog even wachten tot eind januari.
Ron says
Zojuist de optie van Remco geprobeerd en ook hier werkt dat. 5ghz Wi-Fi uitgezet en alleen 2.4ghz laten verbinden. Thanks Remco voor de oplossing…
Rita says
Ik heb maandag 15 januari een update gehad en sindsdien blijft het stabiel. Ik hoop dat het zo blijft maar ik ben voorzichtig optimistisch deze keer…
Judith22 says
Maakt het nog uit welke van de twee frequenties je uitschakelt om de problemen met de Samsung €6 op te lossen? En voor de kwaliteit van je wifi?
Priscilla says
5 GHz uit en 2.4ghz aan.. zojuist in onze modem de aanpassing gedaan en merk tot op heden geen verschil.
Priscilla says
Hier hadden we het zelfde probleem, manlief heeft een s6 met het bekende wifi probleem, ikzelf met het zelfde toestel als manlief ondervind geen problemen ????.. 5ghz uitgezet in de Ziggo modem en alleen laten verbinden met 2.4ghz en het probleem is verholpen..
Kg says
Waardeloos geen verandering
Kom nou eens met een goede update
Wel verkopen maar service waardeloos
Jan-Willem says
Vandaag is er een update uitgekomen voor de S6 waarmee het probleem is verholpen. Even via instellingen handmatig naar updates zoeken als hij nog niet automatisch gedownload is.
Remco says
Laatste update geïnstalleerd op 2 Samsung toestellen. Daarna 5 Ghz weer geactiveerd op router. Verbinding valt niet meer uit dus probleem opgelost. Succes allemaal!
Els says
Il heb nu ook de update geinstalleerd. Zien of het accuprobleem en wifi is opgelost. Trekt wel heel snel leeg.