Na de Lollipop update tips: trage, crashende of niet startende apps op je Samsung Galaxy (S5)?

Onze redactionele Samsung Galaxy S5 doorstond de grote update naar Android 5.0 Lollipop erg goed, maar met dergelijke softwarematige veranderingen kan het gebeuren dat allerlei – standaard aanwezige, of door de gebruik(st)er zelf geïnstalleerde – applicaties een beetje de draad kwijtraken, vastlopen of helemaal niet meer starten. In veel gevallen is dit eenvoudig te verhelpen, als je maar weet hoe.

Update 2: er is een nieuwe update beschikbaar voor de Galaxy S5 die een hoop problemen met de Lollipop update gladstrijkt.

Update: check ook andere tips voor jouw Galaxy met Android 5.0 Lollipop:

De sprong van Android 4.4 naar Android 5.0 is een flinke, en er zijn maar weinig onderdelen van de software van de Galaxy S5 – of elk ander toestel dat de update (binnenkort) krijgt – die niet onder handen worden genomen. En dat kan tot problemen leiden. De onderstaande stappen kunnen helpen trage, crashende of niet meer startende apps weer aan de praat te krijgen, zonder dat je je toestel terugzet naar de fabrieksinstellingen – Factory reset – en dus zonder verlies van instellingen en gegevens.

Zorg dat je apps up to date zijn

Veel ontwikkelaars hebben hun app speciaal voor Android 5.0 van een nieuwe update voorzien. Zorg er dus voor de de app die problemen geeft in ieder geval up to date is. Zoek ‘m op in de Play Store, en werk ‘m bij. Of beter nog: werk ze allemaal bij. Dit gaat het makkelijkst door in de Play Store het menu te openen (1), en Mijn apps te kiezen (2). Daar zie je de optie Alles updaten (3), zodat al je apps bijgewerkt worden. Je moet – net als bij het updaten van één app – nog wel eventuele nieuwe permissies goedkeuren van apps die dit nodig hebben.

Als de crashend app een standaard applicatie is – Internet, Galerij, etc. – dan is dit natuurlijk geen optie. Lees dus verder.

Leeg de cache van de app

Oude gegevens in de cache van een app – een stukje opslagruimte waar veelgebruikte gegevens worden opgeslagen zodat ze sneller toegankelijk zijn – kunnen voor conflicten met nieuw geïnstalleerde software zorgen. Het kan dus helpen als je de cache van de app die problemen geeft wist.

Dit doe je door in je Instellingen onder het kopje Apps naar Applicatiebeheer (4) te gaan. Veeg nu opzij naar de tab Alles (5) en zoek de app die problemen geeft – bijvoorbeeld de browser, Internet (6). Kies deze, en je komt in het App-info scherm. Tik onderaan op Cache legen (7), om – jaja – de cache te wissen.

Leeg de cache van alle apps

Hapert er meer, of pak je het graag wat grondiger aan, dan kun je ook de cache van alle apps in één keer wissen. Ga hiervoor in de Instellingen naar de optie Opslag (8) onder het kopje Algemeen. Tik op Cachegegevens (9), en bevestig dat je deze wilt wissen (10).

Cache partitie van je Galaxy telefoon wissen

En dan is er nog de mogelijkheid om de complete Cache partitie van je Galaxy (S5) te wissen. Net als bij de bovenstaande stappen gaan er hierbij geen gegevens verloren. Toch willen we kwijt dat je nu een optie gaat starten waarin je goed op moet letten dat je de juiste opties selecteert – en dat wij níet verantwoordelijk zijn voor wat jij met jouw toestel doet 😉

Dat gezegd hebbende, het volgende. Om de gehele Cache partitie van je telefoon te legen, moet je het toestel eerst uitschakelen. Als hij helemaal uit is, start je ‘m weer door tegelijkertijd de Volume omhoog, de Home toets én de Power knop in te drukken. Houd deze een paar seconden vast tot het opstartlogo in beeld komt,  en je belandt vanzelf in de zogeheten System recoveryAanvulling: op iets oudere toestellen – lees: de Galaxy Note 3, S4 – moet je de Volume omhoogHome en Power knop echt direct loslaten zodra het je het logo met de kleine blauwe tekst linksboven in beeld ziet.

In het nu verschenen menu kun je alleen navigeren met je volume toetsen. De lichtblauwe balk beweeg je omlaag met Volume omlaag, en omhoog met de Volume omhoog toets – klinkt logisch, het is maar dat je het weet. Je kiest een optie met de Power knop.

Druk nu dus vijf keer op de Volume omlaag toets tot de lichtblauwe balk op Wipe cache partition staat (11), druk op de Power knop. Als dit gebeurd is, staat de blauw balk weer bovenaan op Reboot systeem now (12), helemaal onderin beeld kun je in gele letters lezen: Cache wipe complete. Druk op de Power knop om je telefoon opnieuw te starten.

En nu?

Mochten al de bovenstaande stappen geen, of te weinig, verbetering hebben gebracht dan is het terugzetten van het toestel naar de fabrieksinstellingen een volgende optie. Net als de bovenstaande stappen doe je dit op eigen risico, maar we raden je ook aan contact te zoeken met de winkel waar je jouw toestel vandaan hebt, of Samsung zelf. Hoe je dit doet lees je HIER.

Heb jij nog meer tips tegen haperende apps na de update naar Android 5.0 Lollipop? Schroom niet, deel ze hieronder!

Lees de reacties (140)

  • Ik ondervindt wel veel problemen met deze nieuwe versie en ik gebruik eigenlijk nog niks van de nieuwe functionaliteiten. Hopelijk komen ze snel met een patch!

    Het batterijverbruik is wel verslechtert. Terwijl ik wel erg veel succes had door bij de vorige versie, met de toen nog develop optie, ART runtime te draaien.

    Wifi is erg onstabiel geworden. Dit heb ik kunnen oplossen door de 'Slimme' netwerkwissel optie uit te zetten.

    Met een 3.5 mm koptelefoon aangesloten werkt de home knop in diverse programma's niet meer.

    Ik zie dat bij Google Play de nodige vinkjes weer aangezet zijn ivm het delen van je data.

    Ik had liever iets langer gewacht op een net wat betere versie met wat minder bugs.

  • Na de update vanochtend vroeg (ik heb een t-mobile g4 s5) die eindeloos duurde, blijft het toestel de lijst met contactpersonen bijwerken, draait al een paar uur. Aanwijzigingen als boven helpen niet. Zijn er nog andere tips?

  • Ik vind het echt een vreselijke update ik vind dat menu ook lelijk dat witte eerst was het zwart vond ik veel mooier en hij loopt ook soms vast en hij is langzaam en die irritante touchwiz is er ok weer dat het vraagt van altijd gebruiken of slecht eenmaal heb echt spijt dat ik deze update heb gedaan

    • Ben ik dus helemaal mee eens! Touchwizard vind ik helemaal niks! Inderdaad van zwarr ineens naar wit dat vind ik helemaal niks en het ergste vind ik dat je dat gewoon niet eens zelf kan veranderen. Ik vind dit echt een *** update! Pffff

      • Bij mij doet die toutchwiz-start helemaal raar ik kan niks van zijn plaats veranderen (apps, widgets, enz.) Er moet een nieuwe update komen

    • Ik vond een "shit" mijn sms opent het niet. Mijn bluetooth ook niet. Ik heb altijd updates negeren maar deze keer de samsung heeft een bericht gestuurd dat ik mijn batterij upgrade moet, ik heb gedaan.....ik dacht dat was iets anders....e automatisch heeft die lollypop ....update. Wat een lolly!!!!!! :-( Android never more!!!!!

  • Ik heb al langer problemen met de gewone mail app,op mijn s4 kreeg ik een melding als ik een nieuwe mail binnen kreeg.
    Sinds de s5 gebeurt dit niet meer en moet ik mn mails handmatig refreshen.
    Ik kreeg plots een melding dat er een software update beschikbaar was en nu werkt mn mail app totaal niet meer.
    Ik kan geen mails meer versturen of ontvangen en dat is vrij vervelend als je veel mails moet beantwoorden.

    Ik ben al meerdere malen terug gegaan naar de winkel waar ik dit toestel heb gekocht en naar de winkel van mn netwerk provider.
    Heb reeds diverse stappen plannetjes gevolgt van verschillende forums maar niets helpt.
    Ik gebruik mn hotmail adres ivm met marktplaats,kapaza,..anders moet ik overal nieuwe acounts aanmaken

    Iemand die het zelfde probleem heeft en dit heeft opgelost?

    • Gebruik je outlook uit de playstore ?
      Zo ja dan moet ff googlen op outlook instellingen voor hotmail

      • Ik gebruik de standaard mail app omdat de andere nooit gewerkt hebben op mijn s5 en het wordt met de dag erger ik moet hem soms tot 7x per dag opnieuw op starten omdat die vast loopt

  • Hallo ik dee vanochtend de update , toen ontstond er een fout met de update sinds dien start hij niet meer op hij blijft hangen samsung galaxy s5 powered by android ... wat moet ik doen ? Ik ken helemaal nix meer ....... alvast bedankt voor een eventueele oplosing

    • Haal de batterij eruit en wacht ff een paar minuten
      Dan de batterij erin en opnieuw opstarten

      Gr

      • Ik heb ook de lollipop update gedaan met men s4 en heb alleen problemen.
        Is het niet mogelijk om terug te downgraden naar mijn originele kitkat 4.4.2 aubergine en hoe dan wel want hard reset helpt niet.
        kan iemand mij aubergine helpen.
        Dank u bij voorbaat

1 2 3 18