Android 5.0 Lollipop update en de Samsung Galaxy S5: in sommige gevallen WiFi problemen (tips!)

Nu steeds meer Samsung Galaxy S5 gebruik(st)ers hun toestel van de update naar Android 5.0 Lollipop hebben voorzien, wordt ook duidelijk wat er goed gaat. En fout. Gisteren legden we uit hoe je de meeste problemen met trage of vastlopende apps kunt oplossen, en nu wordt het tijd om te kijken naar een ander probleem waar sommige gebruik(st)ers tegenaan lopen: een instabiele WiFi verbinding, die met een beetje pech ook de batterijduur van het toestel verkort.

Update 2: check of de nieuwe bugfix update voor de Galaxy S5 de oplossing biedt voor jouw issues met Lollipop op het toestel.

Update: check ook andere tips voor jouw Galaxy met Android 5.0 Lollipop:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een simpele, snelle oplossing is er – vooralsnog – niet. Het probleem zit ‘m voornamelijk in Android 5.0 Lollipop zelf. Ook andere toestellen, waaronder Nexus telefoons zonder aanpassingen van een specifieke fabrikant, kunnen last hebben van een instabiele WiFi verbinding. Een vervelend, bijkomend nadeel van een WiFi verbinding die regelmatig uitvalt is het energieverbruik: het is een flinke belasting voor de batterij, waardoor menig gebruik(st)er kampt met een kortere accuduur.

Feit is dat er in Nederland een vrij ‘vroege' versie van de Lollipop firmware is uitgerold – XXU1BNL9, samengesteld op 18 december. In sommige andere landen die recent de update kregen is een nieuwere firmwareversie XXU1BOA3 – samengesteld op 7 januari – beschikbaar. Deze laatste versie schijnt op sommige vlakken stabieler te zijn, en het wachten is dan ook tot deze in Nederland wordt aangeboden. Toch kan een structurele oplossing alleen in de vorm van een firmwareupdate van Samsung komen, of een update voor Android zelf (die natuurlijk ook via Samsung komt, dan).

In de tussentijd zijn er natuurlijk wel een aantal dingen die je kunt doen. De tips hieronder variëren van je-kunt-het-maar-geprobeerd-hebben, tot het terugzetten van je Galaxy naar de fabriekinstellingen. Heb jij iets anders geprobeerd of gevonden? Deel het hieronder, misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft!

Zet Slimme netwerkwissel uit

Je voorkomt dat je toestel op eigen houtje tussen verschillende netwerken gaat wisselen door de optie Slimme netwerkwissel uit te zetten. Leg hiervoor je vinger wat langer op de WiFi sneltoets in je notificatiescherm (1), om naar de WiFi instellingen te gaan. Zorg daar dat Slimme netwerkwissel niet aangevinkt is (2).

En als je hier toch bent: tik even op het menu rechtsboven (3a) en ga naar de optie Geavanceerd. Haal het vinkje bij Passpoint weg (3b), en check of de optie Scannen altijd toestaan aangevinkt is. Zoja, haal het vinkje weg (4). Het fixt je WiFi problemen niet, maar is wel beter voor je batterij.

Vergeet je WiFi netwerk

Dit is ook zo'n dingetje wat je kunt proberen. Heel soms helpt het, vaak niet, maar nooit geschoten is altijd mis – en het kost je geen tijd of moeite. Dus: in je Wi-Fi instellingen tik je op jouw netwerk, en kies je voor Vergeten. Je zult nu opnieuw verbinding moeten maken, en je wachtwoord invoeren.

Zet Mobiele gegevens uit

Om je Galaxy (S5) te ‘dwingen' gewoon braaf de WiFi verbinding in stand te houden, kun je ook simpelweg je mobiele internetverbinding – Mobiele gegevens – uitschakelen. Dit gaat eenvoudig met een sneltoets in je notificatiescherm. Mocht je ‘m niet direct in beeld hebben, dan maak je de sneltoets zichtbaar door op het icoontje helemaal rechtsboven te tikken, waardoor álle sneltoetsen tevoorschijn komen.

Reset je WiFi router

In een enkel geval schijnt het resetten van de WiFi router voor verlichting te zorgen – indien mogelijk natuurlijk (op het werk kan dit lastig zijn).

Cache partitie legen

Wederom een mogelijkheid die lang niet bij iedereen schijnt te helpen – maar bij sommigen wel. Hoe je dit precies doet beschreven we eerder al HIER.

Fabrieksinstellingen: Standaardgegevens herstellen

Een grotere kans van slagen, maar meer werk omdat er gegevens bij verloren gaan, is het terugzetten van je Galaxy naar fabriekinstellingen. We herhalen: HIERBIJ GAAN GEGEVENS EN BESTANDEN VERLOREN. Kopieer dus eerst foto's, video's en andere bestanden die je redden wilt naar je PC.

Wil je dit toch proberen, ga dan via het Instellingen menu, onder het kopje Algemeen, naar de optie Back-up maken en terugzetten (7). Op toestellen als de Note 3 en Galaxy S4 vind je deze in de Instellingen onder het kopje Accounts.

Sommige, maar lang niet alle, instellingen laten zich bewaren via je Google account (8) – en kies daarna voor Standaardgegevens herstellen (9). Je wordt er nog een keer aan herinnert wat er zoal gaat gebeuren. Wil je doorgaan, tik dan op Apparaat resetten (10). Als je je telefoon beveiligd hebt middels een Samsung account moet je nog een keer je wachtwoord daarvoor invoeren (zodat niet iedereen zomaar jouw toestel naar de fabrieksinstellingen kan terugzetten).

Maar toch…

Zoals we aan het begin van dit artikel al schreven: een echte, structurele oplossing voor de WiFi problemen – en de deels ermee verbonden accuproblemen – moet uit de kokers van Google en Samsung zelf komen. Hopelijk volgt er dus snel een bugfix update, of zelfs een nieuwere versie van Android Lollipop waarin de problemen zijn opgelost.

Lees de reacties (100)

  • Ik heb hier inderdaad last van en ik word er helemaal gek van! Kijk veel netflix op mijn s5 maar dat gaat nu dus niet. Sucks. 3 keer per dag de batterij opladen.

    • HELP!!

      Ik heb dit probleem ook. Ik heb werkelijk alles geprobeerd:
      - Slimme netwerkwissel uitgezet
      - Scannen altijd toestaan uitgezet
      - Passpoint uitgezet
      - Netwerkmelding uitgezet
      - Cache verwijderd
      - Fabrieksreset gedaan

      NIKS HELPT!!!
      Hij scant elke 5 seconden naar Wifi netwerken en dit vreet mijn batterij!!

      Weet iemand nog een andere oplossing, want ik ben ten einde raad!!!!

      • Hoi,

        Ik ben vanmiddag naar de Samsung Expierence Store in Apeldoorn geweest, waar ze Kitkat weer geïnstalleerd hebben. Ben blij.
        Samsung heeft besloten om Kitkat toch weer vrij te geven om te downgraden, vanwege het grote aantal klachten over Lollipop.

        Prima service.

        Groet,
        Barry

    • Mijn hotmail synchroniseert niet meer goed, ik moet dit nu elke dag gaan aanvinken, want de volgende dag doet hij het weer niet. Heel irritant.

      Ik krijg ook steeds de pop up melding "Contacten stopt" , ik snap daar ook niks van. Mijn contacten staan er goed in.

      Wie heeft nog meer deze problemen en wanneer komt er een bugfix??

      • Ik heb dezelfde problemen. Accu heeeeel snel leeg, trage apps en ook de vermelding contacten is gestopt.
        Durf hem niet te resetten via Kies.
        Word er gestoord van.
        Voor mij geen Samsung meer, na jaren trouwe dienst.

      • Snel naar een dynafix punt.. anders word je telefoon onbestuurbaar werd mij vertelt. Alhoewel.. ik nu nog eens moet. vorige week is het ene gefixd( contacten gestopt) nu heb ik geen geluid meer bij filmpjes op fb en youtube.. wel in muziek speler.. maar verder niet.. iemand daar een oplossing voor ?

  • Bij mij blijft de wifi wel stabiel als ik mobiele gegevens uitzet.
    Al ga ik nu de tip van de slimme netwerk wissel uitproberen

    • Argh! Ik dacht dat ik het uitzetten van Mobiele gegevens ook had opgenomen, maar zag dat dit nog niet het geval was. Bij deze dus dank voor het vermelden van die optie :)

  • Zwaar irritant. Ik heb er sinds een paar dagen last van. Zucht. Eerst maar eens wat dingen van hierboven toepassen

  • Had er ook last van, en heb het vinkje bij slimme netwerk wissel uitgezet. Nu geen problemen meer.
    Las dat Samsung het oplost bij de komende update. Helaas zeggen ze dat wel vaker als er iets is, en dan gebeurd dat niet. Echter schijnt dit een wereldwijd probleem te zijn, dat ze denk ik wel moeten.

  • Waar kan je vinden of en wanneer er een nieuwe update komt? Ik heb nu de wifi uit maar ik weet niet hoe snel ik door mijn data abonnement heen ga per maand.

1 2 3 12