Een per ongeluk gepubliceerde pagina op Microsoft's website bevestigt de komst van de Samsung Odyssey VR headset. Begin november moet hij verkrijgbaar zijn, voor net geen 500 dollar.
Ruim een jaar geleden beweerden wij dat Samsung's niet-telefoongebonden VR headset mogelijk de naam Odyssey krijgt. Echter, die voorspelling weigerde maandenlang stug uit de komen. Maar nu, zo'n 15 maanden later blijkt hij toch accuraat. Afbeeldingen van de Odyssey ‘mix reality' headset doken onlangs al op, en nu bevestigt Microsoft's website de komst ervan.
Samsung Odyssey
De Odyssey is een Windows mixed reality headset, die je met je PC verbindt. In tegenstelling tot de Gear VR, stop je er dus géén telefoon in. De Oyssey heeft een resolutie van 1440 bij 1600 pixels per oog, wat hoger is dan de huidige generatie VR headsets. Zoals we gewend zijn van Samsung, gaat het hier inderdaad om OLED schermpjes, die een kijkhoek beiden van 110 graden. Tevens zien we op de afbeeldingen dat het apparaatje een koptelefoon van AKG heeft, wat de geluidsbeleving ten goede zou moeten komen.
Met de Odyssey begeven Samsung en Microsoft zich in hetzelfde vaarwater als de Oculus Rift en HTC's Vive. Met een adviesprijs van 499 dollar is het op papier een geduchte concurrent voor andere headsets op deze markt. Twee controllers krijg je er voor dat bedrag standaard bij.
De Odyssey moet vanaf begin november te koop zijn, al weten we natuurlijk niet of en wanneer het apparaatje op de Nederlandse markt zal belanden. Een prijs in euro's weten vooralsnog ook niet.
Ook niet bekend is wat Oculus van dit alles denkt. Tenslotte is dit de partner die de software ontwikkelt voor de Gear VR. Dat Samsung nu op een andere markt juist met hun Rift gaat concurreren, zou kunnen zorgen voor scheve blikken. Aan de ander kant: sinds Samsung's Galaxy S8 ook Daydream-compatible is, is duidelijk dat de Zuid-Koreanen zich met ieder platform bemoeien.
(via)
Pim says
Enige wat ik me nog afvraag is of de tracking van de controllers wel goed gaat met de Odyssey. Er zitten sensoren in, maar de camera`s op de headset hebben maar een beperkte fov. Wanneer de controller achter mijn rug is en de gebruiker omhoog kijkt, dan volgt de camera de controller niet, wat dan?
Ook is de resolutie nog lang niet hoog genoeg, hoogstwaarschijnlijk ook nog eens een pentile scherm. Hopen dat de PiMax 8k een beetje wat word, om een perfecte VR ervaring te krijgen. Echter denk ik niet dat de resolutie heel erg uitmaakt om een goede gameplay te hebben. Daarnaast zorgt de goede geluidsinstallatie ook voor een goede ervaring.
Ben erg benieuwd naar de eerste reviews, afwachten dus…