Samsung wil de merknaam ‘Anti SDE AMOLED' laten vastleggen in de Europese Unie. De naam wijst vermoedelijk op een display dat een sterk verbeterde VR-ervaring biedt.
Een van de belangrijkste nadelen van de huidige Gear VR ervaring, is de relatief lage schermresolutie. Zelfs in combinatie met een toptelefoon als de Galaxy S9 blijft er sprake van een zogeheten ‘Screen Door Effect': doordat je de losse pixels kunt zien, is het alsof je door een hordeur naar de wereld kijkt. Een merknaamregistratie wijst erop dat Samsung aan een oplossing voor dit probleem werkt.
Samsung ‘Anti SDE AMOLED' merknaam
Bij de Europese Unie diende Samsung een aanvraag in voor de merknaam ‘Anti SDE AMOLED' (PDF): een ‘anti screen door effect' AMOLED scherm. Omdat het hier om een merknaam gaat, komen we verder geen technische details te weten van het bijbehorende scherm. We weten dus niet of het simpelweg om een AMOLED scherm gaat met een hogere resolutie, met een andere subpixel layout, of met minder ruimte tussen de individuele pixels. De documentatie verraadt slechts dat het gaan om ‘VR image apparatus and instruments; simulator in the form of goggle for virtual reality; image apparatus in the form of goggle for virtual reality.‘
Wel wijst de merknaam erop dat Samsung bezig is met concrete voorbereidingen voor een volgende generatie VR, danwel de daarbij behorende schermpanelen. Of we een dergelijk ‘Anti SDE Amoled' scherm spoedig al in de Galaxy Note 9, of in de Galaxy S10 in 2019, tegen zullen komen durven wij niet te zeggen.
Overigens gaan er al langer geruchten over een nieuwe generatie VR headset. Zo zou ook een naamverandering naar Galaxy VR in de pijpleiding zitten. Daarnaast horen we al jaren geruchten over een aanstaande sprong naar AMOLED schermen met een 4K UHD resolutie. Echter, voorlopig is en blijft het wachten tot dergelijke schermen daarwerkelijk hun intrede doen in Samsung's telefoons. Er namelijk nogal wat obstakels bij het toepassen van een dergelijk super scherp scherm.
Geef een reactie