Samsung Galaxy S6 (Edge, Plus) tips: software en andere problemen oplossen na de Marshmallow update (cache wissen)

Stel, je hebt een flinke update uitgevoerd op jouw Galaxy S6, Galaxy S6 Edge of Galaxy S6 Edge Plus, en nu lopen sommige apps opeens vast, of gaan er andere dingen mis. De oplossing kan het wissen van het cache geheugen van de app of van het hele toestel zijn. (PS: al het onderstaande werkt exact hetzelfde op de Galaxy S7 en Galaxy S7 Edge, natuurlijk – en ook op oudere Galaxy werkt het niet veel anders).

In vergelijking met de Android Lollipop update voor de Galaxy S5, in 2015, verliep de update naar Android Marshmallow op de Galaxy S6 dit jaar nagenoeg probleemloos. Het nieuwe beta-test programma zal  hier flink bij hebben geholpen. Toch kan er altijd wel iets mis gaan – zoveel toestellen, zoveel persoonlijke configuraties, zoveel apps en features waarvan instellingen en vooral cache gegevens klem kunnen komen te zitten.

De betrouwbaarste oplossing voor problemen die na de grote Android 6.0.1 Marshmallow update op je Galaxy S6 – of andere Galaxy, uiteraard – ontstaan is het terugzetten van je telefoon naar de fabriekinstellingen (Fabrieksgegevens herstelleno – onder het menu item Back-up maken en terugzetten). Echter, dan ben je al je instellingen en bestanden kwijt. Het is dus de moeite waard eerst nog een paar andere oplossingen te proberen: het lege van verschillende cache (buffer) geheugens.

Problemen met één applicatie

Alvorens verdere stappen te nemen, is het goed het volgende te checken. Doen de problemen zich voor met een app die door jezelf op jouw Galaxy geïnstalleerd is? Check dan of de app up-to-date is. Een verouderde versie van een app is mogelijk niet goed compatible met een nieuwe versie van het Android besturingssysteem.

Ga naar de Play Store, zoek de app in kwestie, en voer – indien beschikbaar – een update voor deze applicatie uit. Blijven de problemen zich voordoen, dan wordt het nu tijd voor verdere stappen.

Cache wissen van één applicatie

Omdat het de (tijdelijke) cache gegevens van een app zijn die veelal voor problemen zorgen na een update, kan het de moeite lonen deze te verwijderen. Je verliest daarbij geen instellingen of andere belangrijke bestanden, en hoeft dus ook zelf niets opnieuw te installeren.

Als je op je Galaxy S6 (of andere Galaxy) problemen hebt met één specifieke applicatie, dan kun je de cache gegevens van alleen die app wissen. Om dit te doen, ga je in de Instellingen naar de optie Applicaties, waar je vervolgens kiest voor Applicatiebeheer.

Vervolgens zoek je in de lijst met alle apps die op je telefoon te vinden zijn die app die dwars is gaan liggen na de update – in ons voorbeeld: Facebook. Zoek deze dus op, tik op de naam, en kies vervolgens de optie Opslag. Nu kunnen we de Cache legen van deze applicatie. Pas op: als je kiest voor Gegevens wissen gaan wel alle gegevens van die app verloren. Dit kan overigens wél helpen, maar je hebt dan meer werk omdat je de applicatie opnieuw in gebruik moet nemen alsof ‘ie net kersvers geïnstalleerd is.

Problemen met meer apps, accu sneller leeg, of…

Het kan gebeuren dat de problemen niet beperkt zijn tot één specifieke app. Meerdere apps kunnen vastlopen, of er duiken vreemde issues op die niet samenhangen met een enkele applicatie. Het kan dat je batterij nu sneller leeg is, of het edge scherm doet raar, of…, of…

Ook nu is het cache geheugen vaak de bron zijn van de ellende – vooral het cache geheugen van het volledige Android besturingssysteem kan voor complexere bugs zorgen. Om dit te legen, moet je je Galaxy S6 (Edge, Plus) eerst helemaal uitschakelen. Eenmaal uit, start je je telefoon opnieuw door tegelijkertijd de Home toets, de Volume omhoog knop én de Aan/uit (Power) knop in te drukken. Houdt ze ingedrukt, tot het blauwe scherm verschijnt – dan kun je alle knoppen loslaten.

Je komt nu in het wat Spartaans ogende Android Recovery menu terecht. Bediening gaat hier niet op het scherm, maar met de Volume toetsen. Druk vijf keer op de Volume omlaag toets (vier keer Volume omhoog kan ook), tot de blauwe balk op de optie Wipe cache partition staat, gevolgd door de Aan/uit knop om de keuze te maken. Bevestig door wederom met de Volume omlaag toets Yes te selecteren, en met de Aan/uit knop te kiezen.

Als het cache geheugen gewist is, staat de blauw balk weer op Reboot systeem now. Je hoeft alleen op de Aan/uit knop te drukken om die optie te kiezen en je telefoon opnieuw te starten.

En verder?

Mocht het wissen van de verschillende cache geheugen uiteindelijk jouw probleem niet oplossen, dan rest nog het terugzetten naar de fabriekinstellingen. Hierna heb je een compleet leeg toestel – alsof je ‘m net uit de doos hebt gehaald, zeg maar. Voordat je dit doet, kun je natuurlijk eerst nog navraag doen bij de winkel waar je je telefoon hebt gekocht, of bij Samsung zelf. Zorg ook dat je foto's, video's en andere bestanden die je niet kwijt wilt raken naar elders hebt gekopieerd alvorens je Galaxy S6 (Edge, Plus) te resetten naar de fabrieksinstellingen.

Heb jij andere oplossingen gevonden voor bugs die na de update naar Android 6.0.1 Marshmallow op jouw Galaxy opdoken? Deel ze hieronder met jouw medegebruik(st)ers!

Lees de reacties (45)

  • Ik heb inmiddels ook de update naar Marsmallow 6.0.1 op mijn Vodafone Galaxy S5 uitgevoerd. Tot nu toe werkt alles
    prima.
    Ik heb wel een vervelend probleem na de update ontdekt:
    Het scherm met snelle instellingen, wat je normaal te zien krijgt als je omlaag swiped is compleet weg, het
    enigste wat nog zichtbaar is is de schuifbalk voor de scherm verlichting in te stellen....
    Het is mij tot nu toe ook niet gelukt dit probleem op te lossen.
    Dit is dus echt balen!!
    Is er al iemand met ditzelfde probleem en een oplossing hiervoor???

    • Ik heb het menu ook niet meer. En geen systeemgeluid meer als ik het vergrendelscherm open swipe.

  • Ik ben echt niet blij met de nieuwere software.heb een s6 edge plus en het lijkt wel alsof de software updat mn mooie telefoon simpeler heeft gemaakt..simpele kleurtjes ipv een mooie blauwe notificatiebalk.het swipe effect is weg bij het vergrendelscherm en dat is volgens samsung weggehaald omdat ze de software beter wilden maken..zonde dit want dit was voor mij een positief puntje.oog wil ook wat toch? Mijn facebook app werkt heel slecht en moet elke dag ruim 10x mn paginas sluiten wil ik op fb kunnen komen.plus de batterij blijft slecht gaan..geen thumbs up voor mij..

  • Schandalig ja m.n systeem geluid is nog amper te horen met schuif regelaar op uiterst rechts
    Kei down hoor amper nog wat ik type

    • Zelfde probleem met de s7.
      Alleen herstarten heb ik weer geluid. Zelfs mijn wekker doet het niet.

  • Heb die S6 nu 3 maanden. Er is niets meer meer aan te vangen na die update. Alle schermen en app's, sluiten heel de tijd. Er vallen geen sms'en meer te sturen, je kan niets meer opzoeken op het internet.. Het sluit allemaal onmiddellijk.. Type balken verschijnen niet meer.. Echt balen gewoon, degoutant.. Ik heb niet gevraagd voor die update.. Ik kan m'n telefoon gewoon niet meer gebruiken, het is frustrerend. Zo'n duur toestel. Met een goedkoper had ik misschien veel verder geraakt. M'n vorige toesellen gingen minstens 3 a 4 jaar mee en nooit problemen mee gehad. Het waren geen Samsungs. Ben echt superontevreden en kwaad.. pfffff.. chache geheugen leeg maken helpt ni.. wat een tijdverspilling seg..

      • Hier ook! Verbinding met wifi en Internet van profider is ook klote. Batterij loopt zeer snel.leeg. Ik baal vreselijk van die update!

        • Hallo allemaal,
          Ik heb hetzelfde probleem.
          Kan iemand mij helpen ? Is er een oplossing voor ???????
          Heel vervelend dit.

      • Hallo,

        Ik heb ook het probleem dat apps sluiten. Halverwege een zin of al voordat ik begin. Het begint steeds erger te worden. Heb m zelfs al teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar nog steeds blijft het probleem bestaan. Hebben jullie al een oplossing voor het probleem?

        • Hallo, hoe hebben jullie dat probleem opgelost van die sluitende apps ? Ik loop er nog steeds continue tegenaan,.

  • Na de update werkt mijn vingerprintscan en het edge screen niet meer. Na reboot en zelfs terug stellen naar fabrieksinstellingen nog steeds niet. Het edge screen is één van de redenen waarom ik het toestel kocht.
    Als ik dan bekijk dat het toestel ook al veel krassen op het scherm vertoond door gebruik door van het originele Samsungcover, dan heb ik toch wel erg veel spijt dat ik zo een duur toestel heb gekocht. Heb het toestel nog geen 6 maanden.

1 2 3 6