Samsung Galaxy S6 (Edge, Plus) tips: software en andere problemen oplossen na de Marshmallow update (cache wissen)

Stel, je hebt een flinke update uitgevoerd op jouw Galaxy S6, Galaxy S6 Edge of Galaxy S6 Edge Plus, en nu lopen sommige apps opeens vast, of gaan er andere dingen mis. De oplossing kan het wissen van het cache geheugen van de app of van het hele toestel zijn. (PS: al het onderstaande werkt exact hetzelfde op de Galaxy S7 en Galaxy S7 Edge, natuurlijk – en ook op oudere Galaxy werkt het niet veel anders).

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-update-apps-edge-cache-wissen

In vergelijking met de Android Lollipop update voor de Galaxy S5, in 2015, verliep de update naar Android Marshmallow op de Galaxy S6 dit jaar nagenoeg probleemloos. Het nieuwe beta-test programma zal  hier flink bij hebben geholpen. Toch kan er altijd wel iets mis gaan – zoveel toestellen, zoveel persoonlijke configuraties, zoveel apps en features waarvan instellingen en vooral cache gegevens klem kunnen komen te zitten.

De betrouwbaarste oplossing voor problemen die na de grote Android 6.0.1 Marshmallow update op je Galaxy S6 – of andere Galaxy, uiteraard – ontstaan is het terugzetten van je telefoon naar de fabriekinstellingen (Fabrieksgegevens herstelleno – onder het menu item Back-up maken en terugzetten). Echter, dan ben je al je instellingen en bestanden kwijt. Het is dus de moeite waard eerst nog een paar andere oplossingen te proberen: het lege van verschillende cache (buffer) geheugens.

Problemen met één applicatie

Alvorens verdere stappen te nemen, is het goed het volgende te checken. Doen de problemen zich voor met een app die door jezelf op jouw Galaxy geïnstalleerd is? Check dan of de app up-to-date is. Een verouderde versie van een app is mogelijk niet goed compatible met een nieuwe versie van het Android besturingssysteem.

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-apps-updaten

Ga naar de Play Store, zoek de app in kwestie, en voer – indien beschikbaar – een update voor deze applicatie uit. Blijven de problemen zich voordoen, dan wordt het nu tijd voor verdere stappen.

Cache wissen van één applicatie

Omdat het de (tijdelijke) cache gegevens van een app zijn die veelal voor problemen zorgen na een update, kan het de moeite lonen deze te verwijderen. Je verliest daarbij geen instellingen of andere belangrijke bestanden, en hoeft dus ook zelf niets opnieuw te installeren.

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-update-apps-edge-cache-wissen-1

Als je op je Galaxy S6 (of andere Galaxy) problemen hebt met één specifieke applicatie, dan kun je de cache gegevens van alleen die app wissen. Om dit te doen, ga je in de Instellingen naar de optie Applicaties, waar je vervolgens kiest voor Applicatiebeheer.

Vervolgens zoek je in de lijst met alle apps die op je telefoon te vinden zijn die app die dwars is gaan liggen na de update – in ons voorbeeld: Facebook. Zoek deze dus op, tik op de naam, en kies vervolgens de optie Opslag. Nu kunnen we de Cache legen van deze applicatie. Pas op: als je kiest voor Gegevens wissen gaan wel alle gegevens van die app verloren. Dit kan overigens wél helpen, maar je hebt dan meer werk omdat je de applicatie opnieuw in gebruik moet nemen alsof ‘ie net kersvers geïnstalleerd is.

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-update-apps-edge-cache-wissen-facebook

Problemen met meer apps, accu sneller leeg, of…

Het kan gebeuren dat de problemen niet beperkt zijn tot één specifieke app. Meerdere apps kunnen vastlopen, of er duiken vreemde issues op die niet samenhangen met een enkele applicatie. Het kan dat je batterij nu sneller leeg is, of het edge scherm doet raar, of…, of…

Ook nu is het cache geheugen vaak de bron zijn van de ellende – vooral het cache geheugen van het volledige Android besturingssysteem kan voor complexere bugs zorgen. Om dit te legen, moet je je Galaxy S6 (Edge, Plus) eerst helemaal uitschakelen. Eenmaal uit, start je je telefoon opnieuw door tegelijkertijd de Home toets, de Volume omhoog knop én de Aan/uit (Power) knop in te drukken. Houdt ze ingedrukt, tot het blauwe scherm verschijnt – dan kun je alle knoppen loslaten.

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-update-apps-edge-recovery-menu-boot

Je komt nu in het wat Spartaans ogende Android Recovery menu terecht. Bediening gaat hier niet op het scherm, maar met de Volume toetsen. Druk vijf keer op de Volume omlaag toets (vier keer Volume omhoog kan ook), tot de blauwe balk op de optie Wipe cache partition staat, gevolgd door de Aan/uit knop om de keuze te maken. Bevestig door wederom met de Volume omlaag toets Yes te selecteren, en met de Aan/uit knop te kiezen.

samsung-galaxy-s6-edge-plus-tip-problemen-update-apps-edge-recovery-menu-cache-wipe

Als het cache geheugen gewist is, staat de blauw balk weer op Reboot systeem now. Je hoeft alleen op de Aan/uit knop te drukken om die optie te kiezen en je telefoon opnieuw te starten.

En verder?

Mocht het wissen van de verschillende cache geheugen uiteindelijk jouw probleem niet oplossen, dan rest nog het terugzetten naar de fabriekinstellingen. Hierna heb je een compleet leeg toestel – alsof je ‘m net uit de doos hebt gehaald, zeg maar. Voordat je dit doet, kun je natuurlijk eerst nog navraag doen bij de winkel waar je je telefoon hebt gekocht, of bij Samsung zelf. Zorg ook dat je foto’s, video’s en andere bestanden die je niet kwijt wilt raken naar elders hebt gekopieerd alvorens je Galaxy S6 (Edge, Plus) te resetten naar de fabrieksinstellingen.

Heb jij andere oplossingen gevonden voor bugs die na de update naar Android 6.0.1 Marshmallow op jouw Galaxy opdoken? Deel ze hieronder met jouw medegebruik(st)ers!

Beste Galaxy S6 Edge Plus deals per provider

Reacties

  1. hans zegt

    Ik heb inmiddels ook de update naar Marsmallow 6.0.1 op mijn Vodafone Galaxy S5 uitgevoerd. Tot nu toe werkt alles
    prima.
    Ik heb wel een vervelend probleem na de update ontdekt:
    Het scherm met snelle instellingen, wat je normaal te zien krijgt als je omlaag swiped is compleet weg, het
    enigste wat nog zichtbaar is is de schuifbalk voor de scherm verlichting in te stellen….
    Het is mij tot nu toe ook niet gelukt dit probleem op te lossen.
    Dit is dus echt balen!!
    Is er al iemand met ditzelfde probleem en een oplossing hiervoor???

  2. Debbie zegt

    Ik ben echt niet blij met de nieuwere software.heb een s6 edge plus en het lijkt wel alsof de software updat mn mooie telefoon simpeler heeft gemaakt..simpele kleurtjes ipv een mooie blauwe notificatiebalk.het swipe effect is weg bij het vergrendelscherm en dat is volgens samsung weggehaald omdat ze de software beter wilden maken..zonde dit want dit was voor mij een positief puntje.oog wil ook wat toch? Mijn facebook app werkt heel slecht en moet elke dag ruim 10x mn paginas sluiten wil ik op fb kunnen komen.plus de batterij blijft slecht gaan..geen thumbs up voor mij..

  3. Paul zegt

    Schandalig ja m.n systeem geluid is nog amper te horen met schuif regelaar op uiterst rechts
    Kei down hoor amper nog wat ik type

  4. Marjan zegt

    Heb die S6 nu 3 maanden. Er is niets meer meer aan te vangen na die update. Alle schermen en app’s, sluiten heel de tijd. Er vallen geen sms’en meer te sturen, je kan niets meer opzoeken op het internet.. Het sluit allemaal onmiddellijk.. Type balken verschijnen niet meer.. Echt balen gewoon, degoutant.. Ik heb niet gevraagd voor die update.. Ik kan m’n telefoon gewoon niet meer gebruiken, het is frustrerend. Zo’n duur toestel. Met een goedkoper had ik misschien veel verder geraakt. M’n vorige toesellen gingen minstens 3 a 4 jaar mee en nooit problemen mee gehad. Het waren geen Samsungs. Ben echt superontevreden en kwaad.. pfffff.. chache geheugen leeg maken helpt ni.. wat een tijdverspilling seg..

      • El zegt

        Hier ook! Verbinding met wifi en Internet van profider is ook klote. Batterij loopt zeer snel.leeg. Ik baal vreselijk van die update!

        • Diane zegt

          Hallo allemaal,
          Ik heb hetzelfde probleem.
          Kan iemand mij helpen ? Is er een oplossing voor ???????
          Heel vervelend dit.

      • Anja zegt

        Hallo,

        Ik heb ook het probleem dat apps sluiten. Halverwege een zin of al voordat ik begin. Het begint steeds erger te worden. Heb m zelfs al teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar nog steeds blijft het probleem bestaan. Hebben jullie al een oplossing voor het probleem?

  5. Daniel zegt

    Na de update werkt mijn vingerprintscan en het edge screen niet meer. Na reboot en zelfs terug stellen naar fabrieksinstellingen nog steeds niet. Het edge screen is één van de redenen waarom ik het toestel kocht.
    Als ik dan bekijk dat het toestel ook al veel krassen op het scherm vertoond door gebruik door van het originele Samsungcover, dan heb ik toch wel erg veel spijt dat ik zo een duur toestel heb gekocht. Heb het toestel nog geen 6 maanden.

  6. Veronique zegt

    Na de update heb ik ook problemen met de Edge screen. Heb alles geprobeerd en niks helpt. Heb speciaal dit toestel gekocht voor de Edge en nu kan ik het niet meer gebruiken. WTF !!! Er moet snel een nieuwe update komen !!!

  7. Ikke zegt

    Na de update kan ik mijn mobiele gegevens niet meer uitschakelen. Blijf dus altijd verbonden met internet terwijl ik dit helemaal niet wil. Denk bijvoorbeeld aan als je in t buitenland bent. Kan iemand mij vertellen hoe dit eventueel wel kan

  8. MP Veerman zegt

    10 juni om 21.00 uur de update 6.0.1 voor mijn s5 neo ontvangen en daarna zonder gebruik van de telefoon al 2x moeten opladen. De batterij wordt gewoon leeg geslurpt.

    • Ronald Loonen zegt

      Mapjes maken kun je door een app vast te houden en vervolgens over een andere app te slepen. Als je het goed doet, zie je de andere app groter worden. Dwz dat je dan een map kunt maken

  9. S6 gebruiker zegt

    Ik heb s6 edge al sinds de dag dat tie uitkwam, werkt nog steeds zo als die zou moeten werken, alleen heb ik een wel een oplossing voor dit soort problemen namelijk niet de updates gelijk installeren, omdat deze vaak nog bugs bevatten en als je de update toch wilt doen, doe het aub met een volle accu !! Minstens boven de 80 %
    Mog je nog steeds problemen hebben maak een dan back-up via samsungKies en doe een factoryreset, je mobiel werkt dan echt zoals je hem had gekocht, dus mensen ga niet naar de winkel, je kunt echt wel zelf doen !
    De kind kan de was doen toch.

    Groetjes

    Samung galaxy s6 edge gebruiker

  10. Terry zegt

    Hai,

    Wat een K. update. Cache geleegd, terug naar fabrieksinstellingen.. helpt allebei niet. Mijn telefoon blijft uitvallen of herstarten. Langer dan een minuut blijft hij niet meer aan staan. Om GEK van te worden. Oudere versie erop is ook niet mogelijk, omdat Samsung automatisch bij de herstart de laatste update er op zet.

    Morgen naar de winkel. Nooit problemen gehad, maar sinds die update is mijn toestel gewoon niet meer bruikbaar. De grootste ergernis komt nog. Straks kan ik mijn telefoon daar achter laten en over 6 tot 8 weken weer ophalen. Ik mag toch hopen dat hier straks niet ook nog kosten aan verbonden zitten. Dan ga ik zeker gillen!

    Ik ben benieuwd of nog meer mensen hier last van hebben.

    Mvgr, Terry

  11. Rik zegt

    Heb voornamelijk een probleem met star wars uprising app sinds de laatste android update. Alle letters en cijfers zijn blokjes geworden. Heb werkelijk alles geprobeerd alles gedeleted en herstart. Niets werkt. Dan is t antwoord van samsung en kabam dat ze er niets aan kunnen doen. Met anders ik zit met mijn galaxy s5 gewoon vast. Ik zal dus ook nooit meer een android based device kopen. Helemaal klaar mee

  12. wil zegt

    hallo allemaal, ik heb ook probleem met de laatste nieuwe update.
    vraag me af waarom je niet de oude software weer erop kan zetten.
    Ik heb mijn les nu wel echt geleerd, en ik ga nu nooit meer een software update doen, tenzij er geen negatieve reviews er meer zijn.
    In een klap is je dure gsm niks meer waard en verkopen kan je hem dan ook nog eens niet meer, echt treurig hoor.

  13. willow zegt

    ik heb ook de samsung galaxy s6 edge.
    het vreemde is ik kan geen update maken naar android 6.
    iemand hier ervaring mee?

  14. José zegt

    Ik heb een Samsung Note Edge en nu zegt mijn telefoon steeds cocktail bar stopt. Mijn computer ziet de hele telefoon niet meer… en dat alles na een update, heb deze telefoon zelf gekocht…kan er nu niets meer, omdat die pop up steeds in beeld komt. Wie kan mij helpen???

  15. thefunkybassist zegt

    Heb een S5 plus met Marshmallow maar dan in de Cyanogenmod-variant..
    Als je telefoon oververhit dan kan dat komen door de NFC-systeemapp. Als je die hernoemt of verwijdert dan houdt het probleem tijdelijk op. Totdat/tenzij je NFC nodig hebt…
    Maar het blijft een waardeloze update, apps sluiten inderdaad zomaar, ben ineens developer options kwijt, recente app-knop werkt niet meer, hotspot doet het niet zonder NFC (maar die oververhit de telefoon weer), etc etc.
    Maar goed, op Lollipop was mijn toestel niet vooruit te branden zo traag. Het is dat Marshmallow-update het sneller heeft gemaakt… Misschien werkt KitKat wel redelijk??

  16. Elise zegt

    Ik weet niet of het hier past maar ik heb een probleem met mijn geluid. Ik verkrijg alleen een ‘crackling sound’. Ik heb al op verschillende sites gezocht en alles geprobeerd van safe modus tot alle apps verwijderen maar niets werkt. Iemand die hier al een oplossing voor heeft gevonden? Alvast bedankt.

    • Kristy zegt

      Ik heb precies het zelfde probleem met mijn s7, sinds de allerlaatste update. Af en toe heb ik wel gewoon geluid. Dacht eerst dat het door een muziek bestand kwam die niet volledig was overgezet op mijn telefoon maar YouTube, wekker en ook ringtones error. Cache geleegd, reset enzo maar geen verschil.

  17. Annemarie zegt

    Iemand die me kan helpen?
    Samsung S6.
    M’n geluid is niet goed. Muziek zeg maar. Stotterd onwijs. Met bellen geen problemen overigens. Wel met radio, spellen en you tube.
    Ook internet doet raar. Als ik iets toets op goolge gooit ie me eruit. Alleen eerste keer. Wie keer proberen gaat altijd goed.
    Thanx. Annemarie

  18. reinoud zegt

    Na de 6.0.1 update wordt de keuze van hoe ik een bestand open (Kindle, Word, enz) direct vastgelegd. Een bestand dat ik hiervoor opende met Kindle, wordt nu geweigerd door Kindle, maar ik krijg geen keuze het op een andere manier te openen.
    Is die keuze terug te krijgen?

    Ook, als ik in een foto bestand voorheen 1 foto opende, kon ik daarna scrollen naar de volgende foto.
    Dat kan nu niet meer. Ik moet de foto sluiten en de volgende foto openen.
    Is dat aan te passen?

  19. GPR zegt

    Ik heb het probleem dat het toestel is uitgevallen en helemaal niet meer opstart. Het gaat niet aan, oom niet met de 3 toetsen combinatie.
    Iemand anders die dit ook heeft?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *