De meeste Samsung telefoons in Nederland zijn gewoon voor de Nederlandse markt bestemd. Maar toch worden er ook altijd weer toestellen geïmporteerd om scherpere prijzen te kunnen bieden. Behalve het voordeel van de lagere prijs zijn er ook nadelen. Wat zijn deze precies? We zetten alles op een rij, en leggen uit hoe je erachter komt waar jouw telefoon vandaan komt.
Geïmporteerde Samsung Galaxy telefoon
De meeste Nederlandse winkels verkopen smartphones die ook echt voor de Nederlandse markt bedoeld zijn – met software die afgestemd is op de Nederlandse markt en netwerken, en alles wat erbij komt kijken. Maar vooral als je goed speurt naar koopjes en scherpe aanbiedingen kom je soms terecht bij geïmporteerde toestellen – de zogenaamde ‘grijze import'. Dit zijn normaal gesproken wel dezelfde modellen, maar de software die erop staat is eigenlijk bedoeld voor gebruik in een ander (Europees) land. We zetten op een rij wat de gevolgen hiervan (kunnen) zijn.
Updates
De meeste gebruik(st)ers die het niet al wisten, komen erachter dat hun telefoon geïmporteerd is als ze wachten op een grote Android upgrade. Op het moment dat anderen met hetzelfde toestel een update krijgen, maar jij niet, wordt duidelijk dat er iets aan de hand is. Een import-toestel krijgt updates soms pas op het moment dat ze beschikbaar zijn in het land van oorsprong – vaak op een ander, soms later, moment dan Nederlandse exemplaren. Soms, ook, krijgt het updates uiteindelijk wel tegelijk met lokale toestellen, zoals (dank daarvoor!) Thomas hieronder ook aangeeft.
Overigens kan dit dus ook betekenen dat jij een update éérder krijgt. Dat zagen we in het verleden bijvoorbeeld vaak bij toestellen in de J-serie, waarvan hier ook heel wat Poolse modellen in omloop zijn. Daarom, ook, zorgen updates voor import-toestellen vaak voor verwarrende berichtgeving, wanneer Nederlandse gebruik(st)ers melden dat een update beschikbaar is, terwijl dat voor Nederlandse toestellen nog niet zo is.
Bovendien zou het zelfs kunnen dat jouw geïmporteerde toestel uit een land komt dat toegang biedt tot Samsung's beta-tests (voorbeeld: Polen). Je kunt dan grote upgrades lang voor ze officieel beschikbaar komen uittesten, na aanmelding via de Samsung Members app die op alle toestellen aanwezig is.
Qua updates – of zelfs beta-tests – hoeft een geïmporteerd toestel dus geen problemen te geven. Meestal gaat het op de een of andere manier gewoon goed. Echter, af en toe zien wij hier toestellen voorbij komen die om onduidelijke reden geen enkele update krijgen – of slechts sporadisch. Zonder uitzondering gaat het om geïmporteerde modellen, die niet de updates krijgen van het land waar ze vandaan komen, maar ook geen Nederlandse updates. Waarom het dit in sommige gevallen fout gaat is ons niet altijd duidelijk. Soms blijkt het toestel voorzien te zijn van een firmware die niet bij het land van oorsprong past, en soms gaat het ondanks dit gewoon goed. Maar een risico op verstoorde of uitblijvende updates is aanwezig op geïmporteerde telefoons.
De Galaxy A7 die last had van een land-gebonden softwarefout
Waar het echt fout gaat: bugs en hun fixes
Een goed voorbeeld van een echt probleem met import-toestellen zagen we eerder dit jaar bij de Android 9 update voor de Galaxy A7. Deze bevatte een ernstige bug, waardoor het toestel in de knoop kwam met Nederlandse 4G-netwerken. Deze bug zat in de software die op alle toestellen in Europa werd uitgerold, maar zorgde vooral in Nederland voor problemen. De fix volgde ongeveer een week later – logischerwijs voor Nederlandse toestellen. Maar wie een import-toestel heeft kreeg de update met de fix niet – of tenminste niet direct, maar pas veel later met een volgende grotere beveiligingsupdate. Tenslotte gaat Samsung niet alle gebruik(st)ers in Europa een update geven omdat er in Nederland een paar mensen last hebben van een bug.
In dit geval ondervind je dus directe hinder van het feit dat jouw toestel niet Nederlands is. Het is in zo'n geval wel mogelijk om een Nederlandse firmware – inclusief gefixte bugs – op het toestel te flashen. Echter, dit vereist enige kennis van zaken. Het beste benader je dan de winkel waar het toestel gekocht is – zij kunnen dit als het goed is dan alsnog (laten) doen.
Garantie
En daarmee komen we dan ook bij de garantie-kwestie. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, heeft het kopen van een geïmporteerde telefoon geen directe gevolgen voor de garantie. Tenslotte is het de winkel waar jij jouw telefoon koopt die garantie moet bieden – inclusief ondersteuning, reparaties, etc. Dat is en blijft zo, ongeacht waar het toestel zelf vandaan komt. Als er problemen zijn met (uitblijvende) updates of bugs die niet opgelost worden omdat de oplossing nog niet voor jouw toestel beschikbaar is, dan is het de winkel die deze moet oplossen.
En verder: promoties
Een ander, minder direct punt waar je tegenaan kunt lopen heeft te maken met Samsung's eigen promotionele acties. Soms kun je gratis accessoires bij een telefoon krijgen, of extra korting of een geldbedrag retour. Voorwaarde voor deelname aan zulke acties is altijd dat je een Nederlands toestel aanschaft. Maar stel dat je jouw toestel aanschaft en er pas later achterkomt dat je dit tijdens zo'n actie deed. Soms kun je alsnog deelnemen – maar niet als jouw toestel uit een ander land komt.
Als je jouw nieuwe Samsung telefoon dus wilt aanschaffen in combinatie met deelname aan een of andere promotie, let dan extra goed op dat je een origineel Nederlands exemplaar koopt. Adverteert een winkel niet met een geldende promotie? Dan is de kans groot dat er een geïmporteerde telefoon aangeboden wordt. Doe eventueel zelf navraag bij de winkel zelf.
Conclusies: hoe problematisch is grijze import dus?
We hebben hierboven gezien dat er op het gebied van updates en garantie niet per se problemen bestaat. Garantie krijg je nog steeds van de winkel waar je het toestel koopt, en updates komen vooral op ándere momenten. Soms is dit zelfs eerder, en mogelijk heeft jouw importtoestel zelfs toegang tot Samsung's beta-tests. Echter, af en toe blijkt een import-toestel helemaal tussen wal en schip te belanden op het gebied van updates, die vervolgens slechts heel af en toe of helemaal niet arriveren.
Het meest concrete probleem dat wij in de dagelijkse praktijk zien, is als een update land-gebonden bugs bevat. Samsung fixt dan toestellen in dat land, maar importmodellen krijgen de fix niet, of pas later bij de volgende reguliere update.
Doe-het-zelven?
Al met al neem je dus een gok als je een geïmporteerde telefoon koopt. Negen van de tien keer gaat alles goed, en komen updates hooguit volgens een ander schema. Maar je kunt ook last krijgen van zeldzame, maar vervelende problemen met bugs of niet-komende updates. In dat geval is het aan de winkel waar je het toestel gekocht hebt om dit op te lossen. Als je zelf een beetje handig bent, en weet hoe je een firmware op een smartphone kunt flashen, dan kun je problemen altijd vrij eenvoudig oplossen door een goed werkende, recente firmware te downloaden en installeren. Aanvulling 2020: was het vroeger vaak nog mogelijk om door het flashen van firmwares het ‘land-probleem' op te lossen, met Samsung's recentere firmware- en CSC-structuur zit dat er niet meer in.
Waar komt jouw Samsung telefoon vandaan?
Oké, je vermoedt dus dat jouw toestel ook een importmodel is. Hoe kun je nu zeker weten dat jouw toestel niet uit ons land komt? En hoe kom je erachter waar hij dan wel vandaan komt? Dat kun je zien aan de zogeheten CSC, de Country Specific Code. Tegenwoordig is deze het makkelijkst te vinden als je via de Instellingen naar Info telefoon gaat, en daar Softwaregegevens kiest. Je ziet daar een vakje Sw-versie serviceprovider. De laatste regel in dat vakje toont een aantal CSC-codes.
Op een origineel Nederlands toestel dat in Nederland gebruikt wordt met Nederlandse simkaarten staat daar: PHN/PHN,PHN/PHN, of (op toestellen uit 2020) PHN/PHN,PHN/EUX/PHN. PHN is Samsung's CSC voor Nederland. De laatste drieletter-code geeft aan voor welk land (en provider) het toestel oorspronkelijk bestemd was.
Hieronder wat voorbeelden van verschillende toestellen in verschillende landen:
- S20 Ultra uit Nederland: EUX/PHN
- Note 10 uit Nederland: PHN
- Galaxy A40 uit Italië: ITV
- Galaxy A8 uit NL met Duitse simkaart
Omdat verreweg de meeste importtoestellen uit andere Europese landen geïmporteerd worden, zetten we onderaan dit artikel de belangrijkste Europese CSC-codes op een rij. Tussen haakjes vind je eventueel de specifieke provider. Staat jouw code er niet bij? Laat het ons hieronder weten, of zoek ‘m zelf op in bijvoorbeeld de firmware-database van SamMobile.
Baltische landen: SEB
België en Luxemburg: LUX
Bosnia en Herzegovina (BH Telecom): BHT
Bulgarije: BGL
Cyprus: CYV
Duitsland: DBT
Duitsland (T-Mobile): DTM
Duitsland (Vodafone): VD2
Frankrijk: XEF
Frankrijk (Bouygues): BOG
Frankrijk (Orange): FTM
Frankrijk (SFR): SFR
Griekenland: EUR
Griekenland (Cosmote): COS
Griekenland (Vodafone): VGR
Hongarije: XEH
Hongarije (T-mobile): TMH
Ierland: XEU
Ierland (Meteor): MET
Ierland (Three): 3IE
Ierland (Vodafone): VDI
Italië: ITV
Italië (H3G): HUI
Italië (TIM): TIM
Italië (Vodafone): OMN
Kaukasus: CAU
Kroatië (Bonbon): DHR
Kroatië (T-Mobile): CRO
Macedonië (T-Mobile): MBM
Nederland: PHN
Nederland (Ben NL): DNL
Nederland (T-Mobile): TNL
Nederland (Vodafone): VDF
Oekranië (Kyivstar): SEK
Oostenrijk: ATO
Oostenrijk (3 Hutchison): DRE
Oostenrijk (A1): MOB
Oostenrijk (T-Mobile): MAX
Oostenrijk (Telering): TRG
Polen: XEO
Polen (Orange): OPV
Polen (PLUS): PLS
Polen (Play): PRT
Polen (T-mobile): TPL
Portugal: MEO
Portugal (TPH): TPH
Portugal (Vodafone): TCL
Roemenië: ROM
Roemenië (Cosmote): COA
Roemenië (Orange): ORO
Roemenië (Vodafone): CNX
Rusland: SER
Servië (Telenor): MSR
Scandinavië: NEE
Slowakije: ORX
Slowakije: ORS
Slovenië: SIO
Slovenië (Mobitel): MOT
Slovenië (Si.mobil): SIM
Spanje: PHE
Spanje (Movistar): XEC
Spanje (Orange): AMO
Spanje (Vodafone): ATL
Tjechië: XEZ
Tjechië (O2C): O2C
Tjechië (T-Mobile): TMZ
Tjechië (Vodafone): VDC
Verenigd Koninkrijk: BTU
Verenigd Koninkrijk (O2): O2U
Verenigd Koninkrijk (Vodafone): VOD
Zuidoost Europa: SEE
Zwitserland: AUT
Zwitserland (Swisscom): SWC
Thomas says
Apart heb een import model met duitse oorsprong (single sim, vondt het duos logo lelijk vandaar) deze krijgt echter gewoon PHN software.
Michel Groenheijde says
Niet apart hoor, meestal gaat het op een of andere manier gewoon goed (ik zal wat verduidelijken dat dit inderdaad ook kan). Welke landcodes staan er bij jou dan in Softwaregegevens onderin het vakje ‘Sw-versie serviceprovider’?
Re9 says
Dag Michel,
bij mijn S9+ staat als landcode PRO/PRO,PRO/PRO geen idee wat die landcode wil zeggen. Ik woon in Belgie en is gekocht in een bekende electronicawinkel in Belgie.
Groetjes Re9
Michel Groenheijde says
PRO is Proximus, dus gewoon een Belgisch toestel, maar specifiek voor provider Proximus dus.
Re9 says
Bedankt voor de reactie Michel ?
MichelT says
Mooi artikel Michel!, Maakt ook voor heel veel mensen inderdaad duidelijk waarom die update nou maar niet wil komen op het toestel wat ze hebben 😉
Zelf was ik er al jaren mee bekend, heb lange tijd een J5 2017 met Poolse oorsprong (via Belsimpel) gehad, die liep altijd helemaal voorop met updaten.
Maar in principe wil je gewoon een Nederlandse telefoon lijkt mij, daar zou eigenlijk scherpere regelgeving voor moeten zijn.
Michel Groenheijde says
Dank je! Regelgeving beter, of tenminste de communicatie beter (wat ook regelgeving is, natuurlijk :D)
HarryMe says
Bedankt voor het duidelijke artikel!!
Hoe zit het met VoLTE (4G bellen) en VoWiFi (Wi-Fi bellen) voor toestellen met buitenlandse serviceprovider firmware??
(Ik meen dat dit niet zal gaan werken?! Als het mij zou overkomen ging ik dezelfde dag nog terug naar het verkooppunt met de mededeling dat deze functies niet werken en wat daaraan te doen!!
Michel Groenheijde says
Durf ik niet algemeen iets over te zeggen, kan met voorstellen dat dat weer erg provider-afhankelijk is. Maar sowieso: als het niet werkt, gewoon terug naar de winkel inderdaad.
Rob says
Dit klopt. Ik heb een Galaxy in Abu Dhabi gekocht en bellen over WiFi lukt hier inderdaad niet (vodafone). Met mijn vorige telefoon kon het wel.
Stefan says
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Mijn telefoon was PHN/LUX/LUX en kreeg dus veel later de updates pas binnen. Ik heb dit kunnen oplossen door dit uit te voeren: https://youtu.be/iXkLV_0MKIM
Mijn telefoon is nu PHN/PHN/LUX en ontvangt Nederlandse updates.
far says
Hoi stefan,
Ik heb hetzelfde probleem mijn telefoon is Grieks ik kan dus update niet optijd krijgen kan je me bellen om uit te leggen hoe dat werkt zou ik u heel dankbaar zijn heb bij mobiel.nl gekocht. Mvg
far says
mijn email is [email protected]. kunt u hier mij een bericht sturen hoe ik mijn Griekse update naar NL update terugzetten? Mvg
Ben Krosing says
Hoi, bedankt voor je artikel. Ik heb mijn toestel bij Amazon France gekocht. (Ik woon in Frankrijk). Op de koop informatie staat vaak bij welk land ie voor bestemd is. Bij stond geloof ik Europa.
Mijn code
EUR/XEF.XEF/EUR
Mijn vorige telefoon S8 was blijkbaar ook zoiets want ik kreeg de updates al voor NL.
Tom says
Had een 9+ van Belsimpel welke niet wilde updaten naar Android pie. Navraag bij Samsung bleek mijn toestel uit Griekenland te komen, dit land loopt wat achter mbt updaten. Na wat gespeur op internet is het mij gelukt deze te flashen naar firmware Nederland. Toch wel vreemd als je een toestel koopt bij een grote Nederlandse winkel (Belsimpel), en hij blijkt uit Griekenland te komen.
far says
Beste Tom,
Ik heb hetzelfde probleem als u. Kan je me aub helpen ik ben niet zo handig? Zou ik heel erg dankbaar zijn.mvg mijn emailadres is [email protected]
Liz says
Hi Michel
Kan je deze sw-serie / CSC-code ook ergens vinden vóór aanschaf?
Ik wilde vdweek een orginele nederlandse/tmobile telefoon gaan kopen.
Het EAN nr op het doosje gechecked ivm de huidige Samsung promotie. Deze matchte met de lijst op de Samsungsite.. Toch bleek het een import toestel (?) of (?) Ze konden/mochten hem mij iig niet verkopen met een T-mobile abo?!
Nu hebben ze in een andere vestiging een gesealde S9 apart gehouden. Maar wil het dus graag vóór de aanschaf ergens kunnen checken 😉
Michel Groenheijde says
Hm, alleen door het toestel een keer aan te zetten, en die codes te checken. Eigenlijk zou EAN code daarvoor juist goed moeten zijn.
Liz says
…S10 moet dat zijn natuurlijk?
Olav Velthuis says
Ik kwam erachter toen ik mijn Samsung S8, die ik via Dualsim.nl had aangeschaft, pas achter dat het toestel van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) kwam. Samsung wilde het daarom niet repareren. Ik was daardoor onaangenaam verrast. Ik vroeg me daarom af, ook op grond van de nadelen die u in het artkel hierboven noemt, of verkopers verplicht zijn te vermelden op hun website of bij aankoop dat het gaat om een toestel dat niet voor de Nederlandse markt is bedoeld / waarop Samsung’s garantiebepalingen niet van toepassing zijn.
Michel Groenheijde says
Kan gecompliceerd zijn, maar valt in de praktijk meestal toch wel mee. Het is namelijk de winkel die garantie moet geven. Daarmee heb je tenslotte het koopcontract gesloten. Dat Samsung ‘m niet repareert is vervelend, maar het is in eerste instantie de winkel zelf die ‘m moet repareren als hij kapot is. Los daarvan zou het wel heel goed zijn als winkels het aangeven – of ze ertoe verplicht kunnen worden durf ik niet te zeggen, verder.
Pieter says
ik heb een a10s gekocht maar zie dat dit toestel veel mist vergeleken met de a10 nu ben ik benieuwd welk land deze a10s komt hij heeft code Mym
Michel Groenheijde says
MYM is een toestel uit Thailand van provider MPT.
Ger says
Jaren geleden heb ik online een Galaxy S5 gekocht, welke uiteindelijk ook uit het buitenland bleek te komen. Toen er (nog binnen garantie) problemen waren met het toestel wou Samsung in NL niet helpen, en de webwinkel bestond ondertussen niet meer. Dit is dus ook een risico van een toestel uit het buitenland.
René says
Hallo,ik heb nu,op 5 Februari 2020 nog steeds geen nieuwe Update op mijn bij Belsimpel gekochte(Mei 2019) Galaxy S9 Plus.
Via jullie site met de landcodes kwam ik er achter dat mijn S9 Plus uit Hongarije is geïmporteert is door Belsimpel.
Flink balen dus.
Hoe kom ik nu aan de nieuwe Updates,zoals Android 10,en de laatste Security Patch?
Groetjes,
René
Twan Janssen says
Ik had een Nokia 8.1 van T-mobile, hierop kreeg ik geen update naar Android 10 en geen Patches meer na oktober, ik dacht dat dit aan Nokia zou liggen. Dus nu heb ik een Samsung S10 Lite ook van T-mobile maar die krijgt de Patch voor februari ook maar niet binnen, terwijl deze al wel uit is. De CSC code is OXM, T-mobile heb ik gebeld maar die weten van niets.
Michel Groenheijde says
OXM is de firmwareversie waarin verschillende CSC’s gebundeld zijn. Het is dus niet de ‘echte’ CSC. Staat er geen specifiekere CSC code bij ‘Sw-versie serviceprovider’ in het Softwaregegevens-scherm?
John says
Ik heb een A40 met code XEZ, uit Tsjechië blijkbaar maar gekocht bij Belsimpel. Ik wacht met smart op de Android 10 update. Kan ik ergens checken wanneer deze uitrolt in Tsjechië zodat ik hem ook ontvang?
Michel Groenheijde says
Je merkt het vanzelf 🙂 maar kunt het niet van tevoren checken, helaas.
Ton van den Kerkhof says
iK HEB EEN s20+ 5G van Belsimpel gekocht. Hierop staat de code:
PHN/PHN/PHN/EUX/PHN
Is dit dan een toestel voor Nederland. De laatste code is wel PHN ?
Wie kan me helpen. Ik overweeg om hem terug te sturen.
Michel Groenheijde says
Het wordt er de laatste tijd niet duidelijker op met Samsung’s constant veranderende codes, maar dit is inderdaad gewoon een Nederlands toestel, zoals de laatste code aangeeft. Bijvoorbeeld: Nederlandse S20 Ultra heeft PHN/PHN,PHN/EUX/PHN.
Victor Peters says
De Samsung Galaxy S20 G4 die ik vandaag van Belsimpel heb ontvangen heeft de volgende CSC code:
PHN/PHN , XEF/EUX/XEF
Volgens bovenstaande tabel komt dit toestel uit (of is bestemd voor) Frrankrijk.
Heeft het toegevoegde waarde om de firmware te flashen met de officiële versie voor Nederland (T-Mobile): https://www.sammobile.com/samsung/galaxy-s20/firmware/SM-G981B/TNL/download/G981BXXU4BTH5/362206/ ?
Michel Groenheijde says
Niet per se. De originele productcodes van het toestel zelf veranderen daar niet door, namelijk. Bovendien: het flashen van een ‘branded’ firmware (van T-Mobile in dit geval) is sowieso geen goed idee. Tenminste, ooit was dat vragen om problemen door verschillende partitionering van de opslag. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar als je al wilt flashen, doe dan gewoon een ‘unbranded’ firmware. Los van dat daardoor de CSC van het toestel zelf niet verandert, dus 🙂
Victor Peters says
Hallo Michel,
Dank voor je reactie.
Ik was in de veronderstelling dat ik na het flashen van de S20 met de firmware voor NL (en dus beter niet de T-Mobile variant) de telfoon de CSC code zou krijgen van de firmware die is geflashed.
Als dat niet zo is, hoe kan ik dan mijn telefoon ‘afstemmen’ en synchroon laten lopen met de updates voor de NL markt?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Michel Groenheijde says
Vroeger was het flashen van een andere firmware genoeg om de CSC aan te passen. Tegenwoordig bestaat de CSC uit drie delen: de ‘actieve’ CSC (afhankelijk van land/provider), de SIM kaart, en de CSC van het toestel zelf. Geen van deze drie wordt beïnvloed door het flashen van een firmware. Voorbeel van jouw toestel: PHN/PHN , XEF/EUX/XEF. De eerste PHN is omdat jouw toestel actief is in Nederland. PHN, XEF zijn de twee SIM-CSC’s (Eentje PHN, want Nederlands, de tweede EUX, want Europees maar nog niet met een specifieke tweede simkaart), en dan de XEF van het toestel zelf.
Voor zover ik weet is het dus niet meer mogelijk om een toestel geheel te ‘synchroniseren’. Ik zie net dat dat in het bovenstaande artikel nog wel gesuggereerd wordt, en dat klopte ook voor veel toestellen pre-2019. Voor alle nieuwe modellen gaat die vlieger sowieso niet meer op, dus ik ga het even aanpassen 🙂 Excuus voor de eventuele verwarring!
Victor Peters says
Hallo MIchel,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Dus als ik je goed begrijp is mijn Samsung S20 G4 ingesteld / ‘locked’ op de Franse markt (als ik je tabel goed heb ontcijferd) en is het niet mogelijk om dit aan te passen als de toestellen eenmaal de fabriek hebben verlaten.
Dat laatste zou betekenen dat Samsung van elk toestel exact moet weten voor welk land deze is bestemd om er de juiste firmware op te kunnen zetten. Op z’n zachtst gezegd een enorme logistieke operatie, als dit af-fabriek gebeurt. Of gebeurt dit pas bij invoer door de importeurs of door de telecom operators?
Jammer. Terwijl ik dit schrijf wordt de firmware via de langzame/gratis optie gedownload. Ik had de hoop dat ik daarmee de CSC van m’n toestel zou kunnen aanpassen…
Groet,
Victor Peters
Michel Groenheijde says
Een toestel is tegenwoordig inderdaad ‘bestemd’ voor een land, onafhankelijk van de rest van de firmware. Gek genoeg was dit vooral vroeger een enorme operatie. Tegenwoordig maakt Samsung gebruik van ‘multi-CSC’ firmwares: één firmware waarbij het toestel zelf de landgegevens eruit pikt die het nodig heeft. Deze worden dan weer wel per land aangeboden (als je ’t nog volgt? haha).
Uiteindelijk zit er niet zoveel anders op dan afwachten tot jouw toestel de update krijgt voor de oorspronkelijke markt. Overigens: met een beetje geluk kun je bijvoorbeeld in de herfst wel toegang krijgen tot de Android 11 beta, waar je met een Nederlands toestel normaal gesproken niet in kunt (al weet ik dan weer niet 100% zeker of dat ook lukt als de simkaart niet bij het land hoort waarvoor de beta bestemd is).
Robi says
hallo
wil iemand mij aub beantwoorden ? mijn toestel is dit
Duitsland (Vodafone): VD2
en ik kan hem niet met internet verbinden kocht hem bij phone him nl ik woon in Belgie.
dus ik moet retour kosten zelf betalen naar Nederland maar ik heb geen import toestel gevraagd want dan kan je uit USA kopen en dan heb je de snapdragon versie
dus het is import ? ja ik kan niet verbinden met mijn internet
Groeten
Robi
Guido says
Kan ik ook zonder het openen van de doos kan zien of het een NL toestel is?
Robi says
hallo allemaal,
ik heb S10 gekocht bij phone him uit Nederland. zeer goede prijzen. maar ik heb nog niet open gedaan. ik zie op de doos alleen Engels en factured bij Vietnam…
ik heb een s10e gehard uit Belsimpel en kreeg geen updates . en heb dit met verlies verkocht op 2 de hands in België. ik woon in België.
zou mijn toestel dus een geinporteert zijn ? ik heb nu geen originele doos van S10 gezien tot nu ik mijne vandaag heb ontvangen.
maar als geen Benelux toestel is ? ga ik het gewoon retourneren l kan iemand mij iets meer helpen ? dan zou ik de telefoon ook gewoon niet gebruiken en één kopen bij Coolblue hier in Antwerpen.
groetjes Robi
Wiseguy010 says
Import modellen herken je inderdaad aan de CSC code, wat je kan doen is via sammobile de Nederlandse CSC PHN firmware downloaden en met Odin zelf flashen via download mode. PHN is de provider onafhankelijke unbranded versie, ik heb nu een Samsung via belsimpel en na controle is het een CSC BTU versie maw Verenigd Koninkrijk. Zo te zien importeren Belsimpel.nl/Mobiel.nl/Gsmweb.nl hun toestellen vandaar ook de scherpere prijs dan als je via de provider zelf besteld.
m.b. says
ik heb mijn telefoon Samsung S20 4G bij Belsimpel gekocht.
Bij mij is de code PHN/PHN/PHN/EUX/PHN.
Bij mijn samsung tablet7plus ,die ik ook bij Belsimpel had gekocht.
Heeft de code OXM/EUX/RR0008/EUX/EUX/Kan iemand mij vertellen
uit welk land dit komt?
Michel Groenheijde says
Wi-Fi model?
Dani says
Mijn Galaxy s20 5G komt uit de US.
Ik heb een LTE icoontje jammer dat ik dit niet kan veranderen naar 4G.
Maar hoe krijg ik nu LTE+ (4G+) ik weet dat mijn gebied dat heeft maar ik krijg het niet.
Ook krijg ik geen 5G als ik in de stad ben waar wel 5G bereik is.
Weet iemand hoe ik dit fix? iets in de instellingen
De code van mijn toestel is XAA/XAA/XAA
Michel Groenheijde says
Ik weet niet of een Amerikaans toestel überhsupt met NLse 4G en 5G netwerken overweg kan. Voor zover ik weet zijn Amerikaanse netwerken nogal anders.
Bram says
hallo, wat is er er aan de hand als er bij sw-versie XXVXXVXXV staat?
Michel Groenheijde says
Dan komt je toestel uit Vietnam (!)
Bram says
aha ok en is dat veilig??
Bram says
aha, en is dat veilig>?
Michel Groenheijde says
Op zich wel. Samsung onderhoudt ook Vietnamese toestellen gewoon.
Bram says
ok leuk,. bedankt, ik ga nu eten en smakelijk eten alvast
Michel Groenheijde says
Hah dank je, insgelijks!
J.P.A.M. Rutten says
Hallo,
ik heb een toestel gekocht met de code XME/XME_XME/XME
weet iemand misschien waar dat dat toestel vandaan komt?
Het functioneert overigens prima.
Groet, Jos
Michel Groenheijde says
Hah, XME is Maleisië. Die komt van ver 🙂
Jos says
Dankjewel, op veel sites gezocht maar nergens kunnen vinden.
Het zal verder hopelijk geen nadelige gevolgen hebben, zoals reeds gezegd het toestel werkt prima.
Michel Groenheijde says
Je krijgt ook gewoon de updates… alleen wanneer ze daar worden aangeboden. Maar je krijgt ze als het goed is wel.