Heel wat gebruik(st)ers melden een probleem op de Galaxy A7 na het uitvoeren van de update naar Android 9 Pie. Bellen gaat niet meer – een vervelende bug voor een telefoon.
Aanvulling: inmiddels kunnen we bevestigen dat een nieuwere versie van de software in de maak is. Wanneer Samsung deze uitrolt is niet bekend, maar in ieder geval wordt er aan het probleem gewerkt.
Aanvulling 2: een nieuwe update rolt nu uit naar de Galaxy A7, die als het goed is de ‘bel-bug' repareert.
Galaxy A7 met Android 9 bug: bellen kan niet
De afgelopen dagen kregen de meeste mensen met de Galaxy A7 de update naar Android 9. En hoewel de meeste updates her en der voor wat bugs zorgen, er is één klacht die wij veel horen. Je kunt niet bellen – althans, degene met wie je belt hoort jou niet. Deze bug treedt veel vaker op dan de meeste losse kleine probleempjes, en lijkt dus een structureel deel van de nieuwe software.
Van meerdere kanten hebben we gehoord dat de normale oplossingen voor bugs na een Android update niet werken. Zelfs het terugzetten naar de fabrieksinstellingen lijkt het probleem niet te verhelpen. Ook dat bevestigt dat de bug echt in de nieuwe software zit, en geen toevallige ‘bijwerking' is van de installatieprocedure zelf.
Langzaam internet
Naast het niet kunnen voeren van een telefoongesprek horen we ook van meerdere mensen dat mobiel internet erg traag is na de update. Mogelijk is dat een ander symptoom van hetzelfde probleem, al is dat op dit moment niet met zekerheid te zeggen.
Op onze eigen redactionele Galaxy A7 – met daarop dezelfde firmware A750FNXXU1BSC4 met modemsoftware versie A750FNXXU1BSC1 – treden de problemen niet op. Echter, wij kunnen ‘m op dit moment alleen in Duitsland testen. Mogelijk gaat het hier dus om een specifiek Nederlands probleem, al zijn de klachten niet beperkt tot één netwerk. Klachten over dezelfde bug uit andere landen hebben we zo gauw nog niet kunnen ontdekken. Aanvulling: zoals hieronder ook te lezen is, heeft niet iedereen er last van – wat de oorzaak er niet duidelijker op maakt, natuurlijk.
Oplossing?
De meest logische oplossing is natuurlijk dat Samsung zo snel mogelijk een nieuwe update uitrolt die het probleem verhelpt. Wat er met een software-update op komt, kan er in principe met een software-update ook weer af, tenslotte. Samsung zelf is op de hoogte van deze bug(s). Zodra een dergelijke update arriveert, laten wij het natuurlijk weten.
Aanvulling: een tijdelijke oplossing die bij menigeen lijkt te werken (dank aan iedereen die het hieronder al meldde!) is het uitschakelen van 4G-bellen. Dat doe je via de Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken en daar de schakelaar Bellen via 4G uitzetten. Uiteraard is dit dus een tijdelijke oplossing. Een firmware-update is nog steeds nodig om de bug definitief te fixen.
Update uitstellen
Aanvulling: inmiddels heeft Samsung de uitrol van de Pie-update voor de Nederlandse A7 stopgezet. Als jij jouw toestel nog niet bijgewerkt hebt, dan is dat nu ook niet meer mogelijk. Vermoedelijk is de update pas weer beschikbaar zodra de bug gefixt is. Dezelfde update zal dan ongetwijfeld ook beschikbaar komen voor iedereen die ‘m al wel heeft geïnstalleerd.
Heb jij de Android 9 update op jouw Galaxy A7 nog niet uitgevoerd, en wil je liever nog even afwachten? Ga dan in de Instellingen naar Software-update en zet de optie Updates automatisch downloaden uit. Je toestel zal de update dan niet vanzelf gaan downloaden zodra hij ‘m op Samsung's servers aantreft.
Heeft jouw Galaxy A7 – of andere Galaxy, als we toch bezig zijn – ook last van de hier genoemde problemen, na de installatie van Android 9? Heb jij op een of andere manier jouw probleem op kunnen lossen? Laat het ons hieronder weten!
(Dank aan iedereen voor de input!)
Daniël D. says
Het probleem is inmiddels bij Samsung bekend (volgens de telefonische support).
Hopelijk brengen ze snel een nieuwe update uit.
MJL says
Ze weten zelf niet wanneer
Sam says
het is al 4 april… nog niks he
Karin says
Ik hoop ook op een snelle nieuwe update. 4G bellen uitzetten heeft dan wel mijn belprobleem “opgelost” maar mijn internetsnelheid is frustrerend traag.
Peter says
Wordt er gek van 4 weeken wachten een nog niets. Daar betaal ik niet voor.
Michel Groenheijde says
Voor Nederlandse toestellen is de fix er al, eigenlijk. Heb je misschien een geïmporteerd toestel? (bv via Belsimpel)
Roland69 says
De oplossing leek even een nieuwe sim kaart, maart dat werkt maar heel eventjes, daarna keert het probleem terug.
Jan says
Door eigen ervaringen in het verleden doe ik tegenwoordig nooit gelijk een sysyeemupdate installeren. Niet voor mijn
Samsung (a6+) of Ipad. Ik kijk eerst op internet (zoals deze site ) wat de ervaringen zijn. Liever een werkende telefoon dan het nieuwste systeem met allerlei problemen erbij. En tot nu toe geen spijt van.
Ries says
Klantenservice gaf als tip dat je (bellen via 4G) uit moet zetten. Vooralsnog werkt het hier…
Desney says
Zal toch gestoord zijn om de 4g bellen functie uit te moeten zetten… Wat heeft deze functie dan nog voor nu….. Samsung moet gewoon snel met een update komen
Steven says
Ik heb helemaal geen optie “bellen met 4G”!! Daar kan ik dus ook niets uitzetten….. 🙁
Hillebrand says
Instellingen >verbindingen>mobiele netwerken>bellen via 4G.
Dit schuifje naar uit.
Nick says
Hier zelfde probleem,
Het probleem doet zich alleen voor wanneer er gebeld wordt.
Ik heb vandaag uitvoerig getest, en bellen met Whatsapp gaat wel goed.
Ook in “veilige modus” draaien lost het probleem niet op. Het lijkt een probleem vanuit de “Noise canceling” te zijn,
Hopelijk komt er snel een update, die dit probleem oplost.
Fre says
Hallo, heb hetzelfde probleem (Galaxy A7 -2018). Na de update (28-03-2019) naar Android 9 wordt als ik iemand bel de verbinding verbroken na 3 seconden; als ik gebeld wordt hetzelfde, of we kunnen elkaar niet horen.
TIJDELIJKE oplossing heb ik gevonden: ben gegaan naar Instellingen / Verbindingen / Mobiele netwerken.
Daar heb ik de optie “Bellen via 4 G” :deze heb ik uitgezet ; “Netwerkmodus 4G/3G/2G heb ik ongewijzigd gelaten in “automatisch verbinden”
Nu kan ik tenminste weer bellen en gebeld worden; afwachten op een nieuwe update van Samsung, dan kan ik 4G voor bellen weer aan zetten
Ben says
Heb tip opgevolgt kan ook weer bellen zonder problem. Nu maar wachten dat er snel een update komt
Dirk says
Mijn toestel Samsung A8 heeft na de update eind Maart dezelfde problemen,. Kan niet meer goed bellen. Men hoort mij niet, microfoon werkt gewoon. Bellen via Whatts app of gesproken berichten doen het normaal.
Wat een vervelende update. Hopelijk erg snel een oplossing want zakelijk bellen is het erg lastig als men je niet kan horen.
Tony S10 says
Hier met S10 ook probleem als ik gebeld werd. Heb cache partitie gewist en probleem was weg. Inmiddels ook maart update gehad en telefoon is zuiniger nu
MichelT says
Mijn vrouw heeft ook sinds kort een A7 en ik heb hem afgelopen week direct naar Android 9 geupdated zodra deze beschikbaar was maar in zijn geheel geen problemen. Bellen gaat prima en mobiel internet gaat ook gewoon goed en super snel.
Dit gaat om een unbranded model.
Wel vreemd dat het dus niet bij iedereen optreedt.
Michel Groenheijde says
Zijn het Nederlandse unbranded modellen voor zover je weet? (landcode PHN, met name níet bij Belsimpel gekocht?)
MichelT says
Ja, deze is officieel PHN, gekregen via Hollandsnieuwe.
Mijn J5 is inderdaad Pools, dat heb je goed onthouden dan waarschijnlijk 😉
Michel Groenheijde says
Haha ow, nee, ik probeer gewoon in beeld te krijgen waar de fout precies zit. Mijn eigen toestel heeft de bug niet – maar die is van oorsprong niet Nederlands. Wilde dus vooral weten in hoeverre er ook PHN toestellen zijn die de bug niet hebben 🙂
MichelT says
Sterker nog, als je toevallig een Poolse A7 zou hebben dan heb je sowieso nog geen 9, die draait nog op 8 namelijk. (sammobile.com)
Michel Groenheijde says
Had ik verder niet eens gecheckt, eigenlijk 😛
Jako says
Onze beide A7 toestellen hebben landcode phn en zijn in november gekocht bij de primafoonwinkel
Michel Groenheijde says
Okido, top!
JoostA2 says
Ik moet eerlijk zeggen: ook ik heb totaal geen problemen. Dit betreft dan een geroote originele Nederlandse Samsung A7 (2018). Wel heb ik de software met Odin er op gezet. OTA gaat namelijk niet met geroote toestellen. Ik sluit niet uit dat dit er iets mee te maken heeft. Ik ga direct een fonkelnieuw , van Poolse firmware voorzien toestel “verNerdferlandsen”met Android 9. Eens even kijken wat dat doet -:)
Jako says
Wij hebben hier 2x een A7. Provider is KPN.
Beide toestellen geen enkel probleem in de twee dagen na de update.
John says
Ik heb een A7 met KPN en T-Mobile als provider, maar meteen problemen sinds de update:
Zowel met bellen als traag internet.
Sam says
zelfde verhaal hier… KPN provider en toch echt problemen (bellen) sinds de update
Scholl says
Mijn partner heeft ook een a7 zei heeft ook de update gedaan en heeft ook problemen met bellen heb meerdere keren met de provider contact gehad en zelfs op service punt van samsung langs geweest in maastricht hun hebben het toestel opnieuw geüpdatet en helemaal na gekeken maar konden geen oplossing vinden hun adviseren te wachten op een nieuwe update van samsung
Jan says
Mijn Partner heeft ook een A7 en na de update problemen met bellen. Hoop dat er snel een oplossing komt is heel vervelend.
marta says
Hola. Escribo desde España, conozco 3 personas que tenemos los mismos fallos. Hemos resataurado de fabrica pero el error persiste.
Samsung nos dice que no tiene constancia de que sea un error generalizado, Así que, nos remite a restaurar de fabrica o enviar los terminales a reparar.
No tiene sentido, el teléfono no está roto, Es problema de la actualización…
jesse says
ik heb vandaag met een kloppend hart hem geupdate en gelukkig is er tot nu toe nog niks verslechter of niet meer werkend. als alles het doet zoals het moet is het een top update. Ik hoop dat de mensen met problemen zo snel mogelijk weer hun telefoon kunnen gebruiken. stay strong
André says
Probleem enkel bij 4g bellen, dus tijdelijk op 2g/3g zetten geeft uitkomst
Hopelijk snel nieuwe update
Nini says
Ik kan ook niet meer bellen met mijn Samsung A8 na de update. Bloedirritant!
Linda says
bij mij is na de update het internet trager geworden, whatsapp berichten komen laten binnen door dat er slechter bereik is na de update
Johan vedelaar says
Hier na de update van mijn A7 ook problemen kan alleen met 3G bellen .hoop dat er snel een nieuwe update komt
peter says
Mijn Galaxy A8 2018 werkt na de update naar android pie. prima. geen enkel probleem..
Hans says
Ook hier hetzelfde probleem toestel 2 weken geleden als los toestel gekocht bij mediamarkt, dinsdagochtend de update gedaan en direct was bellen een probleem. Ook internet via 4g is erg traag geworden.
Hoop dat er snel een oplossing komt vanuit Samsung.
Linda says
ja ze hadden hem bij mijn in de winkel op 3G gezet, maar dat maakt geen verschil.
gister weer terug geweest en de andere collega’s van die persoon zijn dat dat ook geen verschil maakt.
is helaas wachten op een nieuwe update
Patrick says
Bij belsimpel gekocht en na update problemen.
Bommer
MJL says
Kan ook niet bellen. Tegen mijn hebben ze laten weten dat dat je hem op 2/3 g moet zetten als een tijdelijke oplossing. En wanneer je een update kunt verwachten kon hij mijn niet aangeven. Ik heb al enkele oproepen moeten missen wat is dit een afgang voor Samsung. Heb je een nieuw toestel kun je niet eens bellen. En gebuikt ik mijn oude toestel maar niet iedereen heeft dat
Achter de hand. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd op 2/3 g met mijn toestel maar een update heb je nodig dit moet eigenlijk niet mogen gebeuren echt balen nu .
P F says
Me dochter en ik hebben beide de A7, paar maanden oud, ook na de systeemupdate van 27 maart 2019 met bellen en gebeld worden een probleem, ze kunnen jou niet horen, en het internet is erg traag. Samsung moet spoedig met een update of een oplossing komen. kan nu vaak niet bereikbaar zijn.
Martin says
Op de a7 na de update mobiel internet problemen. Vooral irritant bij het spelen van Pokemon go.
Ans says
Goedemiddag. Kan ook niet meer bellen. Horen zij mij niet. Bij een ander wordt hij gelijk afgebroken. Als zij mij bellen ben ik ook niet te horen. Toestel 3 weken geleden gekocht bij de Media Markt. KPN abonnement. In van de week update gehad naar Android 9. Wat een ellende.
Ans says
Heb dezelfde problemen na de update. Of ze horen mij niet. Of als ik bel breekt hij af. Toestel 3 weken geleden bij de Media Markt gekocht. KPN abonnement. Wi-Fi uitgezet. Helpt ook niet. Wat een ellende. Ook last van Internet etc. Scherm ziet er ook niet uit.
Alien says
Ik heb een Samsung a7. Direct na de uitvoering van de software update is het een drama met bellen en gebeld worden. Heb contact gehad met mijn provider,alles uitgevoerd wat er werd gezegd zodat het probleem misschien opgelost zo worden,maar helaas! Als ik mijn Sim-kaartje in een ander toestel doe ervaar ik geen problemen.Vandaag nieuwe sim-kaart geprobeerd,werkt eventjes,daarna weer flut.. vandaag contact gehad met Mediamarkt waar ik mijn toestel een half jaar geleden heb gekocht..naar alles besproken te hebben wat ik afgelopen dagen heb geprobeerd is hun advies om het toestel op te sturen..hun denken dat het probleem nu zit in de hardware van het toestel,afwachten dus!!
MichelT says
Ik zou het toestel zeker niet opsturen maar gewoon even wachten tot Samsung met een aangepaste update komt. Als je hem opstuurt kun je er bijna zeker vanuit gaan dat je toestel wordt gereset naar fabriekswaarden, daar zit je ook niet op te wachten toch. Daarbij krijgt de Mediamarkt dit probleem ook echt niet opgelost.
Het is moeilijk maar heel even geduld lijkt mij het beste advies in dit geval 🙂
Roland says
Bellen via 4G uitzetten lost het bellen probleem op. Helaas niet het langzame mobiele internet. En wat ook balen is, is dat je in de standaard klok app je alarm geluid niet meer zachtjes kunt laten beginnen en in volume kunt laten toenemen. Je kunt alleen het volume instellen op een vast niveau, maar je wilt toch niet meteen de wekker op vol volume horen. Nee, deze update is geen succes.
Ripper says
Dat van het alarm volume is erg irritant inderdaad. Een eigen oplossing zou zijn een alarm sample laden die van zichzelf al langzaam in-fade.
Sjors says
Bij mij eerst problemen met bellen en internet. Nadat ik de telefoon helemaal uit heb gezet en vervolgens weer aan, waren de problemen verdwenen.
Mijn foto’s die ik gemaakt heb na de update, verdwijnen echter. Iemand die dit probleem ook heeft? En heeft iemand hier ook eventueel een oplossing voor?
Gerrit says
Ook ik heb problemen met bellen. Heel vervelend. Ik heb mijn A7 net een week, gekocht bij de KPN winkel. Simkaart maar weer in mijn oude toestel geplaatst om weer te kunnen bellen. Nu maar wachten op update. Zeer irritant!
Ingrid says
Ik heb een a7 in februari gekregen bij abonnement via Vodafone na de update van 29 maart kan ik niet meer bellen en internet is heel erg traag.
Als ze mij bellen hoor ik niks, ik hoop dat ze snel met een update komen want dit is mega irritant
Ciska says
Hier ook een A7, Vodafone provider. Bellen en gebeld worden is een probleem sinds update.
Ciska says
Hier ook een A7, Vodafone provider. Bellen en gebeld worden is een probleem sinds update. 4g uitzetten werkt hier ook, en nu maar hopen dat er snel een update komt!
Hillebrand says
Ook wij hebben het probleem maar als ik bel via 3G is het probleem er niet alleen met 4G
Marion says
Ook hier het zelfde probleem probleem met bellen via 4g , niet als ik dit uitschakel
Lean_dra says
Ik heb de update ook direct geïnstalleerd op mijn Galaxy A7 (2018) en ondervind problemen met de WiFi. Daar waar mijn netwerken worden herkend en automatisch overschakeld, doet hij dat nu niet meer.
Zodra ik de WiFi uitzet en weer aanzet, pakt ie m niet meer over.
Alleen wanneer ik de telefoon opnieuw opstart (Let wel, met WiFi ingeschakeld) dan pakt ie m weer maar, als ik opnieuw opstart en dan pas WiFi inschakel dan vindt ie nog niet! O ja en het is super traag ?
Dus vooralsnog zit er niks anders op dan continu als ik WiFi wil gebruiken de telefoon opnieuw op te starten.
Eva says
Hetzelfde probleem met beĺlen en internet!
MJL says
Ik heb zelfs vandaag nog contact gehad met iemand van Vodafone en je zou verwachten dat ze wel op de hoogte waren van dit probleem máár hij wist er niets van dit is bijna niet te geloven maar wel waar ik heb hem meteen verwezen naar deze melding en reacties op deze website. Samsung zelf is wel op de hoogte maar het blijft erg stil bij Samsung. Ze kunnen op zijn minst er een melding van maken en wat ik en vele mensen méér kunnen verwachten en wat ze er aan doen en wat de mensen zoals ik en u allen het beste kunnen doen
Marieke says
Vanaf afgelopen donderdag probleem met bellen. Mensen horen mij niet ik hun wel. Hopelijk word het gauw verholpen bloed irritant als je deze telefoon zakelijk nodig heb. Nu de tip ff opvolgen. Hopelijk helpt het.
Hillebrand says
Ik heb Samsung via Messenger op de hoogte gesteld van dit probleem maar tot nu toe geen enkele reactie al staat bij Messenger dat ze gewoonlijk direct antwoorden, niet erg klant vriendelijk lijkt mij.
Hillebrand says
Bedankt voor je berichtje. Wij zijn hiermee bekend en balen dat jij dit ook ervaart na de laatste update. Heb je al eens je netwerkinstellingen gereset: instellingen -> algemeen beheer -> resetten -> netwerkinstellingen resetten. Hoe is het daarna? ^Esther
Bovenstaand bericht kreeg ik net van Samsung, bij mij lijkt het te werken , ben benieuwd of dit zo blijft. Dus doe er je voordeel mee?
Hillebrand says
Helaas geen blijvend succes, wat wel helpt is bellen via 4G uitschakelen, maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing voor dit probleem
Wilfred says
Zojuist ook de netwerkinstellingen een reset gegeven. Is bij mij niet de oplossing. Wel alle instellingen kwijt, dat is ook wel weer balen. Is er ook een mogelijkheid om de Update terug te draaien
Hillebrand says
Weer een reactie van Samsung via Messenger: en oja ik was ook mijn WiFi instelling en Bluetooth verbinding kwijt.
Reactie Samsung:
Dat is inderdaad een tijdelijke oplossing. Wij zijn hiervan op de hoogte en werken momenteel aan een oplossing. Vaak gebeurt dit via een update die je krijgt. Mocht je deze niet ontvangen, kun je via Samsung Smart Switch kijken of hier een update beschikbaar voor is. Check ook altijd op de Community: http://bit.ly/2U97rdk ^Esther
Liesbeth says
Hier een gloednieuwe A50, zelfde probleem, men hoort mij niet meer na een aantal minuten, bloedirritant!
Edwin says
Hopeloos. Problemen met gebeld worden. Bellen lukt nog wel. Ook bluetooth in de auto werkt niet. Wat een flut update voor zo’n groot merk. Hopelijk snel een update, anders overstap op ander merk.
wout says
A7 afgelopen week gekocht bij MM in Hoofddorp als zakelijke telefoon.
Na de update gisterenochtend bovengenoemde bug.
Onwerkbaar.
Samsung, OPLOSSEN, ASAP!
Desney says
Samsung moet opschieten met de update…. Pff krijg het gevoel alsof ze stil zitten en pizza eten ????????
Ook de tijdelijke oplossing werkt niet meer voor mij
jolanda says
ook hier precies hetzelfde probleem met internet en bellen, hopelijk komt er gauw ee oplossing dit is gewoon bagger
Joop zegt says
Na de update op de A7 helaas geen handsfree meer in de auto.
Drika says
Ik heb ook een A7 met Vodafone abb. Na de update 28 maart 2019 direct problemen. De mensen die ik bel hoor ik wel maar ze horen mij niet. Ook problemen dat simkaart niet synchroniseert of dat ik niet kan bellen. Nieuwe simkaart hielp niet. Wifi bellen uitzetten had geen effect. Samsung gebeld en automatisch 4g/3g/2g zoeken uit moeten zetten. Toestel staat nu op 3g tot er een update gaat komen. Volgens samsung kan dat welbenkele weken of maanden duren.
Dan ook nog het probleem van de vele storingen en werkzaamheden van vodafone in midden nederland. Echt spijt datbik dit toestel half februari gekocht heb.
Hillebrand says
Klagen via Messenger aan Samsung geeft misschien wat druk op de ketel om dit probleem snel te fixen