SMS, TouchWiz, en andere problemen op je Samsung Galaxy S4 na de Android 5.0 Lollipop update? Tips! (update)

Nu de langverwachte Android Lollipop update op de Nederlandse Galaxy S4 van start is, horen we van veel gebruik(st)ers dat deze prima verloopt. Toch zou een grote update geen grote update zijn, als er her en der geen fouten ontstaan. Tijd voor wat tips dus.

Inmiddels lezen we regelmatig dat SMSsen na de update problematisch is. Óf de Berichten app doet het niet, of de berichten kunnen niet gelezen worden. Soms weigert het toetsenbord dienst na de update. Ook starten sommige apps niet meer, of lopen vast – in een enkel geval TouchWiz zelf.

Nu kun je de meeste problemen natuurlijk voorkomen of oplossen door je Galaxy S4 simpelweg terug te zetten naar de fabrieksinstellingen – en zoals je hieronder kunt lezen is dit soms de enige oplossing. Echter, lang niet in alle gevallen is het nodig.

Hieronder vind je tips voor:

Niet-verschijnend toetsenbord

Laten we maar bij het makkelijkste probleem beginnen. Sommige Galaxy S4 gebruik(st)ers melden dat hun toetsenbord niet meer verschijnt na de Lollipop update op momenten dat deze eigenlijk tevoorschijn moet komen. Check allereerst of dit probleem overal optreedt, of alleen in de Berichten (=SMS) app. Als je een gesprek bekijkt met daarin automatische berichten – bijvoorbeeld van je provider, bank, etc. – waarop je niet kunt antwoorden, zal het toetsenbord sowieso niet verschijnen. Dat ligt niet aan het toetsenbord.

Verschijnt jouw toetsenbord ook niet in beeld bij normale SMS gesprekken, of in andere applicaties, dan is het wissen van de cache van de toetsenbord applicatie in veel gevallen de oplossing.

Om dit te doen, ga je in de Instellingen onder het kopje Meer (1) naar Applicatiebeheer (2). Veeg opzij naar het kopje Alles (3), en scroll omlaag naar de Samsung toetsenbord app (4). Kies deze, en tik op Cache legen (5). Rigoreuzer is het om ook Gegevens wissen te kiezen – je raakt alle toetsenbord instellingen kwijt, dus doe dit alleen als het legen van de cache alleen niet blijkt te helpen.

Andere crashende apps (zoals TouchWiz zelf)

Update: zoals Rick hieronder beschrijft (dank!), lijkt een oplossing voor de problemen met TouchWiz – in ieder geval voor sommigen – het uitschakelen van de verschillende Bewegingen en gebaren features van de Galaxy S4.

Ga hiervoor in de Instellingen naar de tab Mijn apparaat (15) en tik op Bewegingen en gebaren (16). Schakel alle features – Air gesture, beweging en handpalmbeweging – uit (17), en start je toestel opnieuw op (18). In een aantal gevallen lijkt dit de problemen met het toevoegen of verplaatsen van widgets en apps op de S4 te verhelpen.

Mocht dit niet helpen, dan kan kunnen fouten in de cache na het uitvoeren van een grote update erantwoordelijk zijn voor de vastlopende TouchWiz interface zelf. Leeg dan de cache van de app TouchWiz-start, op dezelfde manier zoals hierboven al beschreven.

Nog meer hierover, zoals hoe je de cache van álle apps in één keer wist, vind je in ons andere artikel over crashende apps na de Lollipop update. Nog effectiever is het wissen van de cache van het gehele systeem – de cache partition. Hoe je dit doet op de Galaxy S4 lees je HIER.

Mocht dit alles uiteindelijk toch geen verlichting bieden, dan blijft altijd de optie om de standaardgegevens te herstellen. Het is even wat meer werk, maar dan werkt je toestel wel helemaal zoals het zou moeten.

Niet werkende SMS/Berichten app

Mocht jouw Berichten app na de Lollipop update problemen geven, probeer dan allereerst de cache ervan te legen. Je vindt deze wederom via Instellingen -> Applicatiebeheer -> Alle, en dan omlaag scrollen naar Berichten (zie hierboven). Echter, hoewel het een poging waard is  – baat het niet dan schaadt het niet – lijkt dit in de meeste gevallen níet de oplossing te zijn.

Wat wél werkt is het terugzetten van de Galaxy S4 naar de fabrieksinstellingen – dé remedie tegen zo'n beetje ieder probleem dat na een grote update de kop op steekt. Wil je jezelf toch de moeite besparen van het maken van back-ups van al je foto's, video's en andere bestanden, kun je eerst nog overwegen om een andere SMS applicatie te gebruiken.

Standaard op het toestel aanwezig is Google's Hangouts, en je kunt eenvoudig instellen dat je die app wilt gebruiken om te SMSsen. Ga hiervoor in de Instellingen naar het kopje Meer (6) en kies Standaardpplicaties (7). Tik op Berichten (8), en kies nu Hangouts (9) om te SMSsen met deze Google app. Natuurlijk vind je in de Play Store nog legio andere SMS applicaties – voor velen is bijvoorbeeld Textra een prima alternatief.

Standaardgegevens herstellen

Wil je toch echt Samsung's eigen SMS app Berichten gebruiken, dan is het terugzetten van jouw Galaxy S4 naar de fabrieksinstellingen – pardon: Standaardgegevens herstellen – de beproefde oplossing. Ook de meeste andere bugs en problemen laten zich hiermee oplossen.

Zorg dan wel dat je een back-up maakt van alle bestanden op je telefoon die je niet kwijt wilt. Bij het terugzetten naar de fabrieksinstellingen gaan namelijk ALLE GEGEVENS OP JE GALAXY S4 VERLOREN. Dat dat duidelijk is.

Je vindt de mogelijkheid in de Instellingen onder het kopje Accounts (10), onderaan bij Back-up maken en terugzetten (11). Vink eventueel het maken van een back-up van sommige gegevens aan (12) – foto's, video's en andere bestanden moet je zelf ergens anders naartoe kopiëren. Kies Standaardgegevens herstellen (13), en scroll naar beneden om de procedure te starten (14).

Voor de goede orde: je Galaxy S4 wordt nu niet teruggezet naar de stand van zaken toen je ‘m voor het eerst uit de doos haalde. Android Lollipop blijft aanwezig, maar wel met een clean, leeg systeem, zonder bugs.

En verder?

We zagen het nog maar weinig voorbij komen, maar wie last heeft van een instabiele WiFi verbinding na de Lollipop update kan het beste even HIER kijken.

Mocht je andere problemen blijven houden na de Lollipop update, en helpt zelfs het hierboven beschreven Standaardgegevens herstellen niet, dan is het een goed idee om toch even contact te zoeken met de winkel waar je jouw S4 gekocht hebt, of Samsung zelf (HIER).

Lees de reacties (106)

  • Ik heb een branded galaxy S4 van Vodafone maar heb de update nog steeds niet ontvangen. Hij geeft geen beschikbare systeemupdates aan...

    • Klopt, de update voor toestellen van Vodafone moet nog komen (wanneer weten wij ook niet precies)

      • Heb wel de update van vodafoon gehad.
        vrijdag al.maar verliep niet helemaal goed.
        op het moment geen problemen

    • Wees blij:
      Ik heb deze update zojuist geinstalleerd. Ik weet niet wat me overkomt. Ik baal stevig!! Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede werken een aantal apps niet meer, ten derde wijst alles zich niet gemakkelijk vanzelf, ten vierde lijkt het veel beperkter in je keuze opties, ten vijfde zijn een aantal widgets van mijn startscherm verdwenen en krijg ik met geen mogelijkheid meer terug en verder zijn al mijn sms berichten niet meer te zien; alles oogt leeg!! Hierdoor kan ik zelfs mijn online bankieren niet meer gebruiken (codes via sms nodig)!! Heb er nu veel over gelezen en ten einde raad ga ik morgen noodgedwongen mijn galaxy s4 terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Hopelijk is dit mijn laatste redmiddel. Mijn advies: NIET DOEN, BEGIN ER NIET AAN!!!!!!!

      • Gewoon voor je sms tijdelijk ff overzetten in je standaardapplicaties naar hangouts ;) dankan je alles gewoon lezen en schrijven. heb ik net ook gedaan.

      • Mee eens, slechtste update ooit. Ik kan niet eens meer bij mijn muziek albums terecht. De app sluit zichzelf als ik dat wil proberen. PURE DOWNGRADE DLA EM OVER!!!!!

        • ik heb er ook enorme spijt van dat ik de update zijn gang heb laten gaan,
          toevoegend aan al het hier bovenstaande, vindt ik mijn Mobiel nu zelfs er zeer amateuristisch uitzien, toetsenbordjes zijn simpel en niet mooi alsof ik een geupgrade reklenmachine nu heb die kan bellen.... baal baal baal

          ik ga dit weekend eens kijken wat ik allemaal moet gaan bewaren en overzetten om straks na terugzetting fabrieksinstellingen niet kwijt te zijn...

          voortaan de updates niet meer laten gebeuren, want dit is echt bagger...

          mijn tip ook VOER DE UPGRADE NIET UIT, tenzij je een veredelde rekenmachine wilt

      • IK BEN GVD HEEL ERG BOOS .NIKS ANDERS DAN ELENDE.IK KAN NIET EENS DE TELEFOON OPNEMEN .MIJN BALK BOVEN IS WEG KAN DUS NIET VAN BOVEN NAAR BENEDEN SCORLEN. ENIGSTE OPTIE TERUG ZETTEN OP FABRIEK . BEN IK GVD ALLES KWIJT .DIT ALLEMAAL DOOR EEN UPDATING VAN SAMSUNG .IK BEN ZO ERG BOOS ...EN GA HIER ECHT MIJN KLACHT RECHTELIJK VIA DE RECHTER MAKEN .MIJN VERTROUWEN IS WEG .IN SAMSUNG

        • Is het misschien idee om gewoon bij de winkel waar je m gekocht hebt een beroep te doen op garantie?

    • Hotmail verwijderen hielp bij mij. Daarna als je de touchwiz melding krijgt op ALTIJD drukken en mijn probleem wad weg!

  • ook in België is de lollipop update een feit . werkt tot nu perfect (2 dagen) op mijn s4

    • Dat krijg je ook alleen als je zoekt naar updates, je toestel zoekt niet altijd automatisch.
      Maar als ik jou was zou ik nog even wachten. Mijn unbranded S4 is er niet echt op vooruit gegaan.

    • Mocht je geen update krijgen laat de telefoon even zoeken naar de update.

      Ga naar : Instellingen / Meer / Toestel-info / Software update.

      Als het goed krijg je hem dan vanzelf binnen.

    • Wees blij:
      Ik heb deze update zojuist geinstalleerd. Ik weet niet wat me overkomt. Ik baal stevig!! Ten eerste ziet het er niet uit, ten tweede werken een aantal apps niet meer, ten derde wijst alles zich niet gemakkelijk vanzelf, ten vierde lijkt het veel beperkter in je keuze opties, ten vijfde zijn een aantal widgets van mijn startscherm verdwenen en krijg ik met geen mogelijkheid meer terug en verder zijn al mijn sms berichten niet meer te zien; alles oogt leeg!! Hierdoor kan ik zelfs mijn online bankieren niet meer gebruiken (codes via sms nodig)!! Heb er nu veel over gelezen en ten einde raad ga ik morgen noodgedwongen mijn galaxy s4 terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Hopelijk is dit mijn laatste redmiddel. Mijn advies: NIET DOEN, BEGIN ER NIET AAN!!!!!!!

  • Ik heb vandaag mijn galaxy s4 geupdate, maar kan nu geen widgets meer toevoegen en kan nijn alla op mn scherm op niet niet van plaats wisselen.krijg dan de melding touch-wiz start is gestopt. Erg verevelend want mis een paar widgets op mijn scherm. weet iemand wat ik eraan kan doen?

    • Staat een typfoutje in. Er moest staan kan mijn apps niet verplaatsen ipv nijn alla

    • Ik heb precies het zelfde probleem. Er zijn 2 theorieën die het zouden moeten oplossen.
      1. Het legen van het Cache geheugen van TouchWiz start app.
      1. Het legen van het Cache geheugen van de complete telefoon.

      Ik heb allebei al geprobeerd maar helpt niets!

      • Factory reset/standaardgegevens herstellen is dan wel een goede optie - alleen meer werk.

        • Heb factory reset gedaan en nu werkt de TouchWiz-start weer. Echter nieuw probleen, apps downloaden uit app store gaat heel slecht, na 1 uur pas 3 apps geinstalleerd. Ga verder zoeken wat dit nu weer is.

          Reden te meer voor mij om snel op iPhone over te stappen, heb mijn buik vol van Andriod en Samsung.

          • Toestel uitzetten en weer aanzetten heeft geholpen, kan nu weer Apps downloaden en installeren.

    • Zelfde probleem:
      Geen apps te verplaatsen, krijg ook meldingen :
      touch-wiz start is gestopt

  • Enige probleem is alarm instellen na update : " klok is gestopt" geeft hij constant aan terwijl ik die dagelijks gebruik. Lijkt wat vaker vast te lopen.

    • Ik heb dit probleem ook. Hoe heb jij dit verholpen. Want ik gebruik mijn wekker ook dagelijks en baal hier echt van.

      • Ik heb de klok weer werkend gekregen door de volgende instelling te kiezen:

        Ga naar Instellingen--Datum en Tijd--Datumnotatie selecteren-- selecteer hier de bovenste optie Regionaal.

        Sindsdien doet mijn klok het weer!

        • Ontzettend bedankt voor deze tip! Mijn klok doet het ook weer. Super blij mee!!

1 2 3 10