Om nog onduidelijke redenen heeft Samsung naar – zo lijkt het – alle Galaxy telefoons een melding verstuurt via de Zoek mij mobiel (Find My Mobile) functie. De melding – twee ‘1'-en – doet verder helemaal niets, zo lijkt het. Aanvulling: Samsung heeft bevestigd dat het hier gaat om een foutje tijdens een interne test.
Samsung Galaxy ontvangt ‘1' melding in Zoek mij mobiel
Net als velen ontvingen ook wij vanochtend op een aantal toestellen de mysterieuze push-berichten ‘1‘ en ‘1' – de eerste ‘1' dik gedrukt. Als je op het bericht tikt gebeurt er verder niets, en het is dan ook niet duidelijk waartoe de berichten dienen. Mogelijk gaat het om een test van de in Zoek mijn mobiel ingebouwde functionaliteit om een bericht te sturen naar je (verloren) telefoon. Maar voor hetzelfde geld gaat het hier gewoon om een simpel foutje.
De melding kwam bij ons binnen op toestellen met verschillende softwareversies. De Galaxy S10, Galaxy S9 en A51 kregen de melding met Android 10 aan boord, draaiend op security patches van respectievelijk februari, februari en december. Onze Galaxy A50 en Galaxy S8 met Android 9 en de februari patch ontvingen ‘m ook. Ook op tablets verschijnt de melding. Voor zover wij kunnen nagaan hoef je de functie niet aan te hebben staan, in Biometrie en beveiliging – de melding verschijnt sowieso. Zet deze niet uit omwille van deze melding, mocht je ‘m ooit wel zelf nodig hebben.
- Galaxy S10
- Galaxy S9
- Galaxy A51
- Galaxy A50
- Galaxy S8
Dat alles neemt niet weg dat het even schrikken is, als je berichten van Zoek mijn mobiel ontvangt op je eigen telefoon, zonder dat je daar zelfs iets voor hebt gedaan. De gedachte dat iemand in je Samsung account is ingelogd schiet toch onwillekeurig door je hoofd, tenslotte. Je kunt gerustgesteld zijn: dat is niet het geval. Samsung zelf heeft nog niet laten weten wat de verklaring is voor de melding.
Heb jij de melding ook gehad? Of juist niet? En op welke toestel, precies?
Aanvulling: via het Koreaanse Members-forum heeft Samsung inmiddels laten weten dat er inderdaad sprake is van een foutje. Tijdens een interne test is kennelijk per ongeluk een bericht verstuurd. Deze heeft verder – zoals gedacht – geen invloed op je telefoon.
Aanvulling 2: ook Samsung's Engelse support laat nu via Twitter hetzelfde weten. Daarmee lijkt de zaak nu echt helemaal duidelijk.
Yoran says
Hey, ik heb het bericht vanmorgen ook gehad op mijn telefoon galaxy a70 en tablet tab a 10.5 2018.
Michel Groenheijde says
Ah, tablets net zo goed inderdaad 🙂
Luc says
Op mijn A70 ook gehad deze ochtend.
Gisteren was er nog een update van de software.
Tupelo says
Ik gisteren op mijn Note 10
erdogan turktas says
mijn telefon insteliren
Rene says
Ook gehad op mijn mobieltje Galaxy A5 (2017) en op mijn tablet Galaxy Tab A
Anja says
Ik op mijn S 9
Jan says
Hier op de A8 ook gehad vanmorgen vroeg. Bij een vriendin op de A20 ook binnengekomen. Die schrik zich wild. Hahaa
Seth says
Ook hier, S10 plus.
Paardsmeyer says
ook berichtje ontvang op mijn j7 (2017)
Arjen says
Ook hier gehad vanmorgen. Dacht ook even dat mijn account gehackt was
Rob Reitsma says
Op mijn telefoon ook tweemaal de 1 ontvangen! Samsung Galaxy S10+ (512 gb Ceramic Black)…..
Kareena kapoor says
Ja ik had ook gehad
Samsung s10e says
Melding ook ontvangen op mijn samsung s10e
P says
Ook op mijn A6plus
Ruud says
Net zoals bij Note 4 waarschijnlijk weer
stiekem troep gestuurd naar telefoon met als resultaat moederbord kapot. Goed voor verkoop Samsung. Google maar Note 4 update moederbord.
Anoniemm says
Ik heb deze melding ook ontvangen op mijn samsung a20e