Na de recente beveiligingsupdate voor de Galaxy S6 hebben veel gebruik(st)ers problemen met hun hoesjes. Voor zover wij kunnen nagaan herkent het toestel flipcovers niet meer. Update: een oplossing lijkt te werken. Kijk onderaan dit artikel.
Vorige week nog kregen de Galaxy S6 en S6 Edge een update met de beveiligingspatch van maart. Sindsdien hebben zich bij ons heel wat gebruik(st)ers gemeld met een flipcover die niet meer werkt. Zo gaat het display niet meer automatisch aan als de hoes wordt geopend. Dit is juist een van de handige functies van dergelijke covers.
Galaxy S6 hoesje werkt niet meer
De klachten begonnen daags na de uitrol van de meeste recente Galaxy S6 update. Het lijkt erop dat de toestellen de aanwezigheid van de cover niet meer herkennen. Normaal gesproken verschijnt een Accessoires optie in het Geavanceerde fiuncties menu zodra de telefoon in een flipcover wordt geklikt. Dit lijkt nu, na de update dus, niet meer het geval te zijn, wat erop wijst dat het toestel de cover simpelweg niet ‘ziet'.
De ‘Accessoires' optie die bij velen na de update niet meer verschijnt
Een mogelijke verklaring is te vinden in de inhoud van de maart patch. Daarin dichtte Samsung een zwakke plek in de beveiliging van de NFC verbinding. Deze zou geactiveerd kunnen worden door een magneet die op een specifieke plaats bij de telefoon wordt gehouden. Deze functionaliteit komt sterk overeen met de werking van een fliphoes/cover/wallet, die ook door het toestel herkend wordt door een magneet. Wij vermoeden dus dat het fixen van deze kwetsbaarheid tevens de werking van – onder meer Samsung's officiële – flipcovers verstoort.
Heb jij ook een officiële Samsung (flip)cover die het niet meer doet na de update? Of doet die van jou het juist nog wel? Laat ons hieronder weten hoe het bij jouw Galaxy zit?
Naar verluid lost het terugzetten van het toestel naar de fabrieksinstellingen het probleem op. Je zou – voordat je dat doet – ook kunnen proberen of het wissen van de cache van het toestel het probleem oplost. Idealiter rolt op korte termijn een nieuwe update uit die het probleem weer oplost, dus meldt vooral ook jouw probleem bij Samsung zelf.
De maart patch lijktt de werking van zulke hoezen op andere modellen niet te verstoren – althans, daarvan ontvingen wij nog geen berichten. Mocht jij er last van hebben op een andere Galaxy dan de S6 of S6 Edge dan lezen we dat hieronder ook graag.
Update: bezoeker Eddy lijkt hieronder een werkende oplossing geplaatst te hebben (dank!). Deze stappen zouden het probleem moeten verhelpen:
- Ga in Instellingen naar Verbindingen en schakel de optie NFC en betaling in.
- Schakel je toestel uit
- Neem het toestel uit de flip cover
- Zet het toestel weer aan
- Doe het toestel weer in de flip cover
- Zet NFC en betaling weer uit
- In het menu Geavanceerde functies staat nu de optie Accessoires weer bovenaan, daar kun automatisch ontgrendelen weer aanzetten
Laat je het even weten of deze oplossing ook bij jou werkt? En nogmaals: dank, Eddy!
Leo says
Eddy zijn trucje werkt voor 2 dagen. Dan kun je het weer opnieuw doen.
Zeer irritant, ik hoop op een fix door Samsung. Maar die zal wel niet meer komen…
Susan says
Ik heb per ongeluk uitgevonden dat ik mijn toestel niet hoef uit te schakelen. Als mijn hoesje mijn toestel niet meer opent als ik het hoesje open; zet ik NFC aan, haal mijn toestel uit het hoesje, stop het weer terug en de functie van het hoesje doet t weer. NFC zet ik daarna altijd weer uit. Zonder uitschakelen van het toestel is het sneller voor elkaar. Probeer t eens misschien dat t niet alleen mijn toestel is dat het zo doet.
Ja, het is tijdelijk en irritant dat je het elke keer weer opnieuw moet doen maar dit ‘iets’ is beter dan het ‘niets’ van Samsung.
Marnix says
idd is nog handiger en vlugger 🙂
Gruyaert Jan says
Hier hetzelfde probleem met een S7 … iemand hiervoor een oplossing ?
(NFC … aanpassing … dat werkt niet)
Dainius says
Yes, it’s working! Thank you very much!
Marnix says
Als het toestel aan de lader zit, wiffi uit en hoesje open, we gaan nu weer eens voor een update waar ik niet sta om te springen, heb de indruk dat Samsung meer kwaad doet dan goed voor de oudere toestellen, zo dat we vlugger een nieuwe aanschaffen, probleem van het fliphoesje daar zijn we nu aan gewend 🙂
GJM says
Super, het werkt weer. Dank je wel