In een uitzending van het televisieprogramma Kassa wordt gesteld dat een tekort aan reserveschermen voor de Galaxy S7 Edge tot problematische taferelen bij reparatie leidt. Volgens Samsung zelf zijn de problemen inmiddels opgelost, al moet er nog flink aan de communicatie gesleuteld worden.
In de uitzending van televisieprogramma Kassa van zaterdag j.l. wordt de spotligh gericht op de problematische situatie rondom de reparatie, buiten de garantie, van kapotte beeldschermen van de Galaxy S7 Edge. Het programma suggereert dat Samsung met opzet geen reparaties uitvoert. De reden hiervoor zou een gebrek aan nieuwe schermpanelen zijn.
De situatie is vooral vervelend voor consumenten die hun Galaxy S7 Edge ter reparatie aanbieden bij het bedrijf Dynafix, en vervolgens te horen krijgen dat deze niet uitgevoerd kan worden. Hierna blijven twee mogelijkheden over: óf het toestel terug laten sturen na betaling van ruim € 50,- onderzoekskosten, óf een nieuwe toestel ‘met korting' aanschaffen voor € 480,-. Normaal gesproken kost het vervangen van een scherm op de S7 Edge ongeveer € 300,-. Volgens Samsung zelf kost het buiten de garantie omruilen van een toestel met een gebroken scherm € 412,-.
Samsung zelf laat weten dat er in het verleden inderdaad tijdelijk sprake was van een levertekort voor nieuwe, gebogen AMOLED panelen voor de S7 Edge, maar dat deze inmiddels verholpen is. Het bedrijf geeft aan dat iedereen die zijn of haar toestel buiten de garantie opstuurt vooraf akkoord gaat met de bij de procedure behorende onderzoekskosten. Toch geeft het bedrijf toe dat er inderdaad een tekort aan de bewuste schermen was, maar dat deze inmiddels zou zijn opgelost. Het bedrijf heeft de impact van dit tekort onderschat. Samsung kijkt naar mogelijkheden om klanten in de toekomst beter te informeren over de beschikbaarheid van de voor reparatie benodigde onderdelen.
Zonder twijfel is het een dubieuze situatie als je jouw toestel mag opsturen, terwijl een reparatie in feite gewoon niet mogelijk is, en deze vervolgens pas terugkrijgt na betaling van de overbodige onderzoekskosten. Het feit dat er nog een derde partij – Dynafix – tussen de gebruik(st)er en Samsung zit om de reparaties van opgestuurde toestellen uit te voeren maakt de situatie daarbij ook nog eens erg onoverzichtelijk.
Samsung kampt al enige tijd met een AMOLED productie die de vraag naar deze panelen maar amper bij kan houden. Dit leidde al eerder tot leveringstekorten van bijvoorbeeld de Galaxy S6 Edge, en nu steeds meer fabrikanten dit soort schermen gebruiken, zal de krapte mogelijk nog wel even voort duren. Toch is het aanhouden van een ruime voorraad voor reparatie van bestaande toestellen natuurlijk een essentieel onderdeel van je dienstverlening als telefoonfabrikant.
Hopelijk komt er voor gebruik(st)ers die hun toestel eigenlijk niet hadden hoeven opsturen uiteindelijk toch nog een gewone reparatie, of tenminste een bevredigende andere oplossing – en stoppen Samsung danwel Dynafix met het aannemen van toestellen waarvan al van tevoren bekend dat er geen scherm voorradig is.
Heb jij ook te maken gehad met de hierboven beschreven problemen, met een kapotte S7 Edge of een andere Galaxy?
J TINKHOF says
SAMSUNG LIEGT DAT DE PROBLEMEN MET HET LEVEREN VAN ALLE AMOLED SCHERMEN WAARONDER
GALAXY A 5 2016,ZIJN OPGELOST JE KAN EEN KAPOTTE SCHERM NERGENS GEREPAREERD KRIJGEN.