Waarom jouw Galaxy nog geen update kreeg (maar anderen met hetzelfde toestel wel)

Vaak krijgen we de vraag waarom iemand's Galaxy (S5, S6, S7, Note, A, J, etc.) nog geen update kreeg, terwijl anderen (vrienden, familie, bekenden) met hetzelfde toestel deze al wel konden installeren. Bijna altijd zijn de redenen hiervoor dezelfde.

Het kan gebeuren: je leest of hoort overal dat jouw Galaxy vanaf de update krijgt naar een nieuwe firmware- en/of Androidversie. Maar: jouw toestel doet alsof er niets aan de hand is. Geen nood! Hier zijn legio verklaringen voor. We beginnen bij het begin.

Het kan even duren

Websites als wij melden meestal vrij snel dat een update in Nederland beschikbaar is, ook al dient deze zich nog niet op jouw toestel aan. Je kunt gewoon geduld hebben, maar je kunt ook handmatig het updateproces starten. Ga via Instellingen naar het Toestel-info menu, dat op veel Galaxy telefoons vrij ver onderaan bungelt.

Vervolgens zie je helemaal boven óf direct de optie Updates handmatig downloaden, óf je moet eerst nog op Software-update tikken, alvorens alsnog Updates handmatig downloaden te kunnen kiezen. Onder deze optie staat altijd de instelling Updates automatisch downloaden. Check of deze ingeschakeld is, als je nooit vanzelf de melding krijgt dat een update voor jouw Galaxy beschikbaar is.

Handmatig checken of een update al beschikbaar is – afhankelijk van je toestel zoals hierboven of zoals hieronder (ongeveer)

Dat alles neemt niet weg, dat het vaak de moeite loont gewoon even een dag te wachten. Zeker bij updates voor populaire toestellen zijn de Samsung's servers in het begin gewoon flink belast. Kom later terug, als de eerste golf gebruik(st)ers de update gedownload heeft.

Branded en unbranded toestellen

Je zult het vaak lezen: een update is beschikbaar voor een unbranded toestelversie, of juist voor een branded variant. De term branded slaat op het feit dat sommige providers – in Nederland T-Mobile en Vodafone, om precies te zijn – eigen aanpassingen aan de software van een Galaxy telefoon toevoegen. Zij krijgen daarom een aparte update.

Je hebt een dergelijk branded toestel alleen als je jouw Galaxy direct bij T-Mobile of Vodafone hebt aangeschaft. Als je ‘m bij een andere winkel koopt, krijg je – tenzij daar expliciet vermeld – een unbranded toestel, zelfs al heb je wel een abonnement van Vodafone of T-Mobile.

Omdat branded toestellen een eigen update krijgen, komt deze dus op een ander tijdstip dan de update voor unbranded toestellen, of voor toestellen van een andere provider. Vroeger kregen unbranded toestellen per definitie een update pas later – tegenwoordig is dat geen regel meer. Soms zijn unbranded toestellen juist eerder, maar vaak ook niet

In ieder geval is dit vaak een goede verklaring dat iemand anders met dezelfde Galaxy een update al wel kreeg, maar jij nog niet. Het hangt er simpelweg dus vanaf wáár je jouw toestel gekocht hebt: direct bij T-Mobile of Vodafone, óf elders.

Niet-Nederlands toestel

In een poging populaire Galaxy telefoons net iets goedkoper aan te bieden als de rest, importeren winkels soms zelf partijen toestellen uit andere landen. Deze zogeheten ‘grijze import' zorgt er dan dus voor dat een telefoon in Nederland verkocht wordt, terwijl deze eigenlijk voor een ander land bestemd was.

Omdat je ook zo'n importtoestel gewoon op de Nederlandse taal kunt zetten is dat praktisch geen groot probleem. Maar het leidt vaak tot verwarring omdat deze toestellen een update krijgen op het moment dat deze in het land wordt aangeboden waar hij oorspronkelijk voor bestemd was. Bijvoorbeeld: een van oorsprong Pools toestel krijgt de update zodra deze in Polen wordt uitgerold.

De eenvoudigste manier om erachter te komen of jouw toestel eigenlijk thuishoort in een ander land, is door naar de telefoonapp te gaan, en daar – in plaats van een telefoonnummer – de code *#1234# in te voeren. Je krijgt dan een scherm te zien, met onder andere de zogeheten CSC code.

Een Galaxy S7 Edge met CSC G935FPHN1APC5 – een Nederlands toestel, dus

De eerste vijf symbolen van deze code identificeren het toestelmodel, terwijl je aan de volgende drie letters kunt herkennen voor welk land en welke provider een Galaxy oorspronkelijk bestemd was. Bijvoorbeeld: in Nederland begint de CSC van de unbranded Galaxy S7 Edge met G935FPHN. G935F is de Europese versie van de Galaxy S7 Edge, PHN is de CSC code voor Nederlandse unbranded toestellen.

Omdat CSC codes nogal eens variëren per toestel, kunnen we hier geen complete lijst geven van alle codes en alle toestellen in alle landen. Maar ga ervanuit dat jouw toestel geïmporteerd is, als je deze niet bij een provider hebt gekocht, en de CSC code géén PHN bevat.

Wil je precies weten waar jouw toestel dan wel vandaan komt, dan raden we je de Sammobile Device Info app aan. Onder het kopje Firmware vind je daar dezelfde informatie én de Product Code. De laatste drie letters van deze Product Code verraden direct voor welk land jouw toestel eigenlijk bestemd was (de CSC code is vaak niet eenduidig). Een lijstje veel voorkomende Product Codes op geïmporteerde toestellen (Staat die van jou hier niet bij? Meldt het hieronder, dan voegen wij ‘m toe!):

  • DBT: Duitsland
  • ETL: Tjechië
  • ITV: Italië
  • LUX: Luxemburg
  • PRO: België
  • ROM: Roemenië
  • TPH: Portugal
  • PHE: Spanje
  • XEF: Frankrijk
  • XEH: Hongarije
  • XEO: Polen

Een paar ‘exotische' toestellen met codes: v.l.n.r. een Duitse Galaxy S6 en Galaxy A5 (2016), een Galaxy J3 (2016) uit Hongarije en een Galaxy J5 (2016) uit Portugal

Nu kan het natuurlijk gebeuren dat jij een update juist eerder op jouw geïmporteerde Galaxy krijgt. Zo krijgen Poolse toestellen een update soms eerder dan Nederlandse modellen. Maar vaak blijft een update juist uit omdat het land waar jouw toestel oorspronkelijk vandaan komt de update nog niet kreeg – terwijl hij in Nederland juist al lang en breed beschikbaar is. In dat geval komt de update nog, al is het nooit te voorspellen wanneer precies.

Let op! Als een bekende de update al wel heeft en jij nog niet, bestaat dus ook nog de kans dat juist die bekende een geïmporteerd toestel heeft.

Nee, dat is het allemaal niet!

Als je een update niet kunt downloaden terwijl je handmatig gecheckt hebt of een update al voor jouw Galaxy beschikbaar is (en je minstens een paar dagen hebt afgewacht), je zeker weet dat de update er ook voor jouw toestelversie is (branded of unbranded) én je toch echt een Nederlands toestel hebt, dan wordt het toch tijd om contact op te nemen met de winkel waar je ‘m gekocht hebt of met Samsung zelf. Maar uit ervaring weten we dat het uitblijven van een (elders wel beschikbare) update 99 van de 100 keer veroorzaakt wordt door één van de bovenstaande punten.

Lees de reacties (77)

  • hallo mijn CSC code is N9005OXXGBOJ2 is deze voor nederland bestemd?

    groet schenkie

  • Hallo, mijn CSC code eindigt op PD2, en is het een branded toestel(s7 edge) alvast bedankt.

          • Denk het wel, ja. Heb je 'm bij Vodafone zelf gekocht? (Als je het 100% zeker wilt weten moet je even die Sammobile Device Info app installeren, zoals hierboven beschreven)

  • mijn CSC is G901FPHN1BOL1 kan mijn s5 ook niet update naar 6.0. marshmallows. hoe kan ik het wel voor elkaar krijgen..

    groet,

    Cora

    .

    • Jij hebt een Nederlandse 'unbranded' Galaxy S5 Plus. De reden dat je 'm nog niet kunt updaten, is omdat de update voor jouw toestelversie simpelweg nog niet beschikbaar is. Nog even geduld, dus.

  • Bij mij zijn de laatste letters AUT, en heb een S6. Welk land zou dit kunnen zijn? Wacht al heel lang op de update...

  • Hier hetzelfde. Een S6 en nog steeds geen update. App Phone info geeft aan: Original CSC: AUT en CSC Country: CH (Switserland)
    CSC opvragen middels *#272...... werkte helaas niet. Hopelijk snel bekend wanneer update komt.

1 2 3 9