Dus… de afgelopen tijd hebben we via Androidpit begrepen dat er zo nu en dan een ‘camera failed‘ foutmelding opduikt op een aantal Galaxy toestellen, variërend van de oudere S3 t/m de nieuwste s6 (Edge). Hoogtijd dus om een aantal tips n' trucs uit te lichten om het probleem voor de pechvogels op te lossen. Update: los van al het onderstaande, helpt het kort verwijderen van de batterij menig gebruik(st)er met deze foutmelding – mits je geen Galaxy S6 (of variant) hebt, uiteraard. Met dank aan Jeroen, hieronder!
LET OP! Het hele camera fiasco lijkt vooralsnog puur en alleen een software probleem te zijn waarbij Samsung's Touchwiz en Google's Android het een en ander weten verprutsen in de camera app. De oplossingen hieronder zijn niet per se lastig uit te voeren en zullen niet direct je foto's en video's aantasten maar toch raden we voor de zekerheid aan om je telefoon voldoende op te laden (>75%) en al je foto's en video's te back-uppen voordat je begint!!!
S3 en S4 fix:
Voor de wat ‘oudere' S3 en S4 hebben we een aantal opties om het probleem te verhelpen. De eerste en simpelste poging is om alle onnodige data binnenin de app weg te halen (geen zorgen we komen niet aan je foto's/video's). Dit doe je als volgt.
Je gaat naar INSTELLINGEN > APPLICATIES / APPLICATIEBEHEER > (dan linkse swipe) ALLES > zoek hier de CAMERA APP > tap op GEDWONGEN STOPPEN, daarna op CACHE LEGEN en tot slot GEGEVENS WISSEN.
Je foto's en video's blijven ongedeerd maar de settings in de Camera App worden wel gereset dus die zul je even terug moeten zetten naar hoe ze je het liefst wilt hebben.
No Luck? Op naar poging 2, namelijk de zogenaamde Cache Partition verwijderen. Dit doe je door je telefoon helemaal uit te schakelen (aan/uit knop lang ingedrukt houden) en te wachten tot je telefoon helemaal uit staat. Vervolgens houdt je de VOLUME UP, POWER en HOME knoppen tegelijk ingedrukt tot je telefoon begint te trillen. Daarna laat je de POWER knop los maar houdt je de andere twee ingedrukt totdat je in het Android Recovery scherm komt.
Navigeer vervolgens met de volume knoppen naar WIPE CACHE PARTITION en druk op de Power knop om te bevestigen. Let goed op dat je niet per ongeluk de optie daarboven selecteert aangezien je dan wel alle data van je telefoon verwijderd!
Nog steeds niks? Dan rest er weinig anders dan (Optie 3) de Camera Applicatie compleet links te laten liggen en een andere camera app uit de Play Store te downloaden en die in de toekomst de gebruiken. Een goeie tip vanuit onze kant is bijvoorbeeld Google Camera of als je een hipster bent Instagram.
S5 fix:
Voor de S5 eigenaren hebben we zowel goed als minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de opties hierboven voor de Galaxy S3 en S4 in verreweg de meeste gevallen ook voor S5 eigenaren zouden moeten werken.
Het minder goede nieuws is dat er een extreem kleine kans bestaat dat je S5 toch een hardware probleem heeft en dat je een van de pechvogels bent die een toestel uit de ‘slechte batch‘ heeft ontvangen. In dit onwaarschijnlijke geval zit er niks anders op dan contact op te nemen met je winkel/provider waar je het toestel vandaan hebt. Ook kan het geen kwaad om Samsung zelf een mailtje te sturen en (letterlijk) een belletje laten te rinkelen..
S6 / S6 Edge fix:
Bij Samsung's nieuwste vlaggenschepen kan het ‘camera failure' probleem wel eens worden veroorzaakt door apps die je uit de Play Store hebt gehaald of zelf vanuit een andere bron op het internet hebt geplukt. Om dit te testen boot je je toestel in Veilige modus en test je de Camera App om te kijken of hier het probleem ligt.
Booten in Veilige modus bij de S6 (Edge) gaat als volgt: Wanneer je telefoon uit staat houdt je de POWER knop ingedrukt, net zoals je hem normaal aan zou zetten. Zodra het Samsung logo op het scherm verschijnt laat je de POWER knop los en houdt je de VOLUME DOWN knop ingedrukt. Dit vereist wat oefening maar zodra je het goed weet te timen boot je toestel in Safe Mode (zie afbeelding hieronder).
Werkt de Camera App in deze modus wel zonder problemen? Dan zul je zelf even uit moeten zoeken welke van de (vele?) apps die je uit de Play Store of van het internet hebt gehaald een probleem met je camera veroorzaakt. Lees: een voor een alle niet-standaard apps verwijderen en dan testen of de camera weer werkt..
Werkt de camera in de Veilige modus nog steeds niet? Dan zou het wel eens een hardware / firmware probleem kunnen zijn. Voordat je teruggaat naar de winkel en Samsung boze mailtjes gaat sturen adviseren we om nog even te stappen voor de S3 en S4 voor de zekerheid te proberen.
Mocht je het ‘camera failed' probleem zelf hebben (opgelost), geef dan even een gil in de comments en deel je bevindingen met je mede Samsung gebruik(st)ers.
Amrit says
Ik heb ook eens de galaxy s3 mini met het zelfde probleem moeten fixen.
Het volgende heeft toen geholpen:
1. Connect your device to your laptop using data cable
2. Go to folder: Computer\SAMSUNG-SGH-I747\Phone\Applidium Image Cache
3. Delete everything in this folder
4. Go to folder: Computer\SAMSUNG-SGH-I747\Phone\Android\data\com.sec.android.gallery3d\cache
5. Delete everything in this folder
6. Restart your phone
7. Camera works
Stap 2 &3 hebben het probleem gefixt. Je zou dit ook kunnen proberen met een van de beschreven producten in dit artikel.
jeroen Visser says
had ook dit probleem, bij alles wat ik deed gaf hij camera fout, alles geprobeerd, zoals wat hier boven staat. nix hielp totdat ik op het heldere idee kwam de batterij er uit te halen en weer in te doen, en hij deed het weer:-)
Harm says
Geweldig! Alle stappen doorlopen (S5 mini) en het mocht niet helpen. Totdat ik dat van die accu las. En dat deed het hem…..
Hinke says
Hier met S5 mini precies hetzelfde verhaal, accu er uit heeft het probleem opgelost. Dank je Jeroen Visser.
Loes van kalken says
ik heb een samsung galaxy s6 en ik heb de stappen doorgenomen van s6 dat ging niet goed daarna de stappen van s3 en s4 ging al een beetje goed daarna heb ik iets fouts gedaan geloof ik en nu is mmijn beeldscherm groenblauwig met daarop downloading…. do not turn off target. ik heb alle knopjes in gedrukt maar nu doet hij helemaal niks meer en ik denk dat ik zojuist mijn telefoon kapot heb gemaakt!! wat nu??
Loes van kalken says
hij doet het alweer schrok me helemaal kapot dacht dat mijn telefoon doodging ik heb nu alle knopjes tegelijkertijd ingedrukt en hij doet. het ik raad aan mensen die er geen verstand van hebben net zoals mij ga gewoon naar de winkel want dit is niks
Robert says
Op mijn S6 was het de QR code reader app die het probleem gaf
stan buis says
ik heb een samsung galaxy s6 met een camera probleem ik heb alle stappen geprobeert ook die van de s3 en s4 en hij doet het nog steeds niet wat moet ik nu doen?
Regine says
Ik had hetzelfde probleem, ging naar de winkel, daar werd gezegd dat het geheugen te vol was ! Dus het geheugen zoveel mogelijk geledigd, nog geen oplossing. Toen ben ik beginnen zoeken op het net, kwam hier terecht en ja heb de batterij eruit gehaald en mijn camera werkt terug !!! Bedankt !!
Ria says
Hier een Galaxy xcover 3 met probleem met camera, melding camera gestopt. Batterij er al uit gehad maar mocht niet baten. Daarna via deze route-advies: Je gaat naar INSTELLINGEN > APPLICATIES / APPLICATIEBEHEER > (dan linkse swipe) ALLES > zoek hier de CAMERA APP > tap op GEDWONGEN STOPPEN, daarna op CACHE LEGEN en tot slot GEGEVENS WISSEN. Maar hoe reset ik nu de settings?
Michelle says
S10 check je opslag instellingen. Toen ik deze in de camera app instellingen van sd naar interne opslag zette werkte de video functie weer!
Henry says
Ik heb een keer de firmware opnieuw geïnstalleerd op een Samsung Galaxy S5 (niet simpel om te doen), maar toen werkte de camera wel weer. Het gekke is dat ik na een paar weken toch weer de melding “camera is gestopt” kreeg.. Je zou dan toch verwachten dat het iets softwarematigs is, wat door iets anders wordt getriggerd, aangezien het anders niet “ineens” na een paar weken weer optreed.
.
De telefoon vervolgens naar Fabrieksinstellingen terug zetten helpt ook niet.
Kortom; er is een trigger die maakt dat de camera het niet meer doet, wat zich ook bij een reset naar fabrieksinstellingen niet oplost, maar door de firmware opnieuw te installeren lost het probleem zichzelf op.
Overigens werken alle tips uit dit artikel niet bij mijn Galaxy S5. De enige remedie is wederom de firmware te installeren. En dan maar hopen dat het dan wat langer duurt voordat het probleem zich weer voordoet.
Iemand nog ideeën over de oorzaak n.a.v. dit verhaal?
Willem says
Ik had ook alles geprobeerd voor mijn galaxy S3. Niks werkte, totdat ik er een andere accu in stopte, toen was het goed.