‘Third party’ accessoires werken niet met de Samsung Galaxy Note 3 na de Android 4.4 update (update)

Update: inmiddel is bekend dat het niet werken van accessoires ná de update naar Android 4.4 een bug is, en dat het probleem op korte termijn zal worden opgelost. Meer info hierover vind je HIER.

Oorspronkelijke bericht:

Uit verschillende berichten blijkt dat sommige third party accessoires – lees: accessoires van andere fabrikanten dan Samsung zelf – niet meer werken op de Samsung Galaxy Note 3, ná de update naar Android 4.4 KitKat.

We waren het al bijna weer vergeten, maar in oktober vorig jaar deed het bericht de ronde dat toekomstige Samsung toestellen alleen nog maar zullen werken met officiële accessoires – dus accessoires van Samsung zelf, of van fabrikanten die ze onder een officiële licentie maken. Toen dachten we nog dat dit betrekking zou hebben op nog te lanceren toestellen als de Galaxy S5, maar nu blijkt dat dit mechanisme ook al aanwezig is in de Galaxy Note 3. Het is de Android 4.4 KitKat update die voor activatie ervan zorgt.

Uit onderzoek door leden van het XDA forum blijkt dat sommige accessoires, zoals Spigen's S View flip cover voor de Note 3, niet meer werkt nadat Android 4.4 op het toestel werd geïnstalleerd.

Normaal gesproken reageert een toestel op de ‘stand' van een flip cover, dat wil zeggen: klap je ‘m dicht, dan past het toestel de weergave van notificaties aan aan het venster in de S View flip cover. Om dit mogelijkheden te maken, is een flip cover voorzien van een kleine chip. Kennelijk zorgt de nieuwe software ervoor dat alleen nog accessoires met een officiële chip werken met een toestel – in dit geval dus de Note 3.

Hetzelfde geldt – al dan niet in de toekomst – mogelijk voor bijvoorbeeld extra batterijen en andere accessoires waarbij communicatie of een andere samenwerking met een Galaxy toestel noodzakelijk is. Het is deze samenwerking of interactie die niet meer functioneert, zónder een officiële, gelicenseerde identificatiechip. Het is níet zo dat het toestel plotseling niet meer werkt, als je ‘m in een onofficiële case stopt.

Al met al is er een vervelende situatie ontstaan, waarbij sommige accessoires – zoals de genoemde S View  flip cover van Spigen – niet meer werken. Een mogelijke oplossing is er eigenlijk geen: ja, je kunt de chip uit een officiële S View cover knippen, en in je Spigen cover plakken, maar dat is natuurlijk geen zinnige workaround.

Natuurlijk, accessoiremakers zullen in de toekomst met een officiële licentie van Samsung gewoon doorgaan met het maken van accessoires. De vraag wat gebruik(st)ers aanmoeten die al geld hebben uitgegeven aan een accessoire dat het na de Android 4.4 update niet meer doet, blijft vooralsnog onbeantwoord. Het is ook niet duidelijk of de verantwoordelijkheid hiervoor bij Samsung ligt, of bij de maker van het accessoire.

In ieder geval heeft Samsung haar eerste stap gezet op weg naar meer controle over de accessoires die voor haar toestellen geproduceerd worden. Tenslotte is de accessoiremarkt groot, en valt ook daar – door eigen accessoires, óf door licenties – veel geld te verdienen. Aan de andere kant gaat het ook om een stukje veiligheid, omdat in het verleden onofficiële, niet gecontroleerde batterijen of opladers voor veel ellende zorgden. Echter, hoe belangrijk veiligheid ook is, deze is niet in het geding bij het gebruik van een verkeerde flip cover.

Hopelijk zal óf Samsung, óf – in het onderhavige geval – Spigen spoedig zorgen voor een oplossing voor de gebruikers die nu gedupeerd zijn. En voor de rest van de gebruikers: koop voorlopig geen S View flip cover, batterijen, laders, etc. van merken andere dan Samsung zelf, in ieder geval tot er duidelijkheid is welke accessoires wél, en welke níet zullen werken na de Android 4.4 update.

(via)

Lees de reacties (7)

  • We hebben bij onze 2 Samsungs Galaxy Note 3, ook 2 Samsung Wallets gekocht, zou deze accessoires dan toch wel werken met Android 4.4 KitKat?
    Er staat wel Samsung op de achterkant, en aan de voorkant Galaxy Note 3. Hoop wel dat deze origineel zijn, anders hebben wij een probleem. En anders zou je die dan toch wel kunnen omruilen, of niet ?

    • Als ze van Samsung zelf zijn is er geen probleem! En als ze niet origineel zijn maar wel met Samsung opdruk kun je sowieso terug naar de winkel, want dan zou je bedonderd zijn ;) Maar die kans lijkt me erg klein, tenzij je ze ergens in China hebt besteld voor verdacht weinig geld.

  • Ik heb ze bij Typhone gekocht, en geregistreerd bij Samsung i v m promotie € 50,-.retour.
    Dan zullen ze wel origineel zijn denk ik?? Sorry even niet aan gedacht.

  • Ben net overgestapt van de SII naar de Note 3 schitterend maar weet iemand waarom mijn tomtom software nu in ene geen verbinding meer kan maken met tomtom. Alees netjes geinstalleerd op de sd echter bij starten geen verbinding met server tomtom . Alle beveiligingen van de Note staan uit

    • Hey ronald, ik had ook hetzelfde probleem. De-installeer tomtom op je telefoon en zet daarna je tomtom map samen met de apk bestand naar je telefoon geheugen. Installeer hem opnieuw. Als het goed is moet het ook bij jouw gaan lukken. De 4.4 versie heeft een of andere bug zodat sommige apps op sd kaart niet meer werken. Op telefoon geheugen werken ze , althans bij mij, wel. Succes ermee

  • ronnie
    Vandaag de stap gemaakt en raad eens wat
    HET WERKT SUPER !!!!!!!!
    Bedankt voor je mail

Gerelateerde artikelen