Sinds de jaarwisseling klagen veel bezoekers dat Samsung's Galaxy Wearable-app crasht of niet meer start. Deze app beheert o.a. de verbinding met je Galaxy Watch. In afwachting van een fix voor de app zelf, zijn er twee mogelijke oplossingen voor het probleem.
Galaxy Wearable app crasht sinds het 2024 is
Nee, het is geen milleniumbug, maar het heeft altijd iets grappigs als een jaarwisseling problemen lijkt te veroorzaken in hard- en/of software. Sinds 1 januari zijn er verschillende gebruik(st)ers die ons melden dat de Galaxy Wearable-app niet meer werkt. Hij loopt vast, of start simpelweg niet. Dat is natuurlijk vervelend bij het gebruik van je watch of buds.
De datum
Je zou zeggen dat het toeval is dat het probleem precies in het nieuwe jaar is begonnen. Tenslotte rolden er allerlei updates uit naar verschillende horloges en toestellen. Op Google's eigen Pixel-telefoons zorgt de update van januari voor een vergelijkbaar probleem. Maar een van de mogelijke oplossing is zo specifiek, dat het probleem toch echt door de datumwisseling veroorzaakt lijkt te zijn.
Simpele oplossing
Als je een Samsung telefoon hebt, is een mogelijk oplossing (dank, Rick!) namelijk deze:
- Stel de datum op je horloge handmatig in op 31 december 2023
- Dit doe je via Instellingen -> Algemeen beheer -> Datum en tijd -> Automatisch datum en tijd uitschakelen en de datum zelf instellen
- Start Galaxy Wearable
- Stel de datum weer correct in. Als het goed is blijft de app verder normaal zijn werk doen.
Uiteraard is dit een tijdelijke oplossing, die niet altijd blijft werken na het opnieuw starten van je telefoon. Uiteraard zou het beter zijn als Samsung en/of Google de bug in de app fixen. Op het moment van schrijven is er echter nog geen update voor Galaxy Wearable beschikbaar.
En als dat niet helpt…
Werkt de ‘datum-truc' bij jou niet, maar wil je ook niet wachten tot de app zelf gefixt wordt? Dan is er nog de rigoreuze aanpak die bij velen lijkt te helpen. In grote lijnen installeer je Galaxy Wearable en je horloge opnieuw:
- Reset je horloge: ga op je watch in Instellingen naar Algemeen en kies daar Resetten. Als je een back-up hebt van je instellingen, dan kun je deze straks eenvoudig weer herstellen.
- Verwijder Galaxy Wearable
- Als je de app verwijdert vraagt je telefoon vanzelf of alle geassocieerde apps verwijdert moeten worden? Dit zijn de apps die de verbinding met jouw specifieke wearables beheren, zoals de Watch- en Buds-manager. En inderdaad, deze moeten ook verwijdert worden.
- Ga naar je Bluetooth-instellingen via Instellingen -> Verbindingen -> Bluetooth. Kies daar het 'tandwieltje' achter de naam van je niet-verbonden horloge en tik op Koppelen opheffen.
- Herstart je telefoon
- Nu kun je je horloge opnieuw installeren. Ga naar de Play Store, installeer Galaxy Wearable opnieuw, en volg daar de stappen om je horloge met jet telefoon te verbinden.
Wachten op een update
Het spreekt voor zich dat ook dit geen ideale oplossing is. Uiteraard vullen wij dit artikel aan zodra er een betere oplossing beschikbaar is – bij voorkeur in de vorm van een update voor de Galaxy Wearable-app. Dit kun je checken als je in de app het menuutje links opent en op het tandwieltje naast de tekst Galaxy Wearable tikt. Kies vervolgens Over Galaxy Wearable en de app checkt zelf of er nieuwe versies beschikbaar zijn – ook van de verschillende apparaat-specifieke apps.
Heb jij ook last van dit probleem? En werkten de hierboven beschreven oplossingen wel, of juist niet? Heb jij nog een andere fix gevonden? Laat het ons hieronder weten!
dibbie says
Hallo hier is er een update beschikbaar voor de app.maar had ervoor de update geen last van .
Maurice says
Hoi ik ben maurice ik heb ook de update geïnteresseerd &
Ik heb geen probleem gevonden met de
Update alles lijkt te werken
Bram says
Ook ik net een update gekregen van van de Galaxy Wearable app en alles werkt weer zoals het hoort.
Kitty says
Wear app werkt niet kan horloge niet koppelen
Liset Bolier says
Wear app sluit bij openen weer meteen. Helaas nog geen update gezien.
Jurgen Blommaert says
Wear app sluit bij openen weer meteen. Helaas nog geen update gezien.
versie van de wear app is uitgebracht op 18 nov 2023.
Henk says
Ik krijg ook een update voor Galaxy 5. Deze kan ik wel downloaden, maar koppelt niet met de watch en installeert dus niet.
Roy says
De data in slaap wordr slechts deels opgeslagen in de watch . En overdracht van diezelfde Data tussen smartwatch en smartphone werkt niet goed.
Betreft watch6 lte en S21+ 5G
Frank van Rooij says
Samsung Galaxy Galaxy S23 SM-S911B, en Galaxy Watch 5 Pro SM-R920, 14-01-24 S23 software geupdated, 16-01-24 horloge sw geupdated. Wear loopt vast.
Na reset horloge blijft deze ook hangen in opstartloop.
Ruud says
Ook bij mij loopt de wearable app vast en kan ik mijn horloge niet meer koppelen. Samsung adviseert me mijn horloge voor reparatie op te sturen en geeft geen antwoord op mijn vraag wanneer de wearable app geüpdate wordt.
Iemand nog andere oplossingen gevonden? Datumtruc en reset hebben niet gewerkt bij mij.