Samsung heeft een nieuwe camera sensor met een resolutie van 200 megapixel geïntroduceerd. Ondanks geruchten gaan wij er vanuit dat deze straks níet in de Galaxy S23 Ultra te vinden zal zijn.
Samsung ISOCELL HP3 camera sensor officieel
Bijna twee maanden geleden verklapten wij al dat Samsung bezig was aan een ‘next-gen' 200 megapixel camera sensor. Deze ISOCELL HP3 zou de eerste generatie 200MP sensor – de HP1 – moeten opvolgen. Uit Zuid-Korea kwamen vervolgens zelfs geruchten dat dit de sensor zou worden die we volgend jaar ook in de Samsung Galaxy S23 tegen kunnen gaan komen. Met de officiële onthulling, vandaag, van de ISOCELL HP3 wordt duidelijk dat dit laatste vermoedelijk niet gaat gebeuren.
Samsung persrelease bevestigt dat de HP3 een sensor is met een resolutie van 200 megapixel. In vergelijking met de HP1 zijn de pixels 12% kleiner. De sensor zelf is daardoor zo'n 20% compacter, en dus makkelijker te gebruiken in telefoons.
Samsung legt uit dat de ISOCELL HP3 over ‘Super QPD auto-focus'. Daarbij worden telkens pixels in groepjes van vier gebruikt om scherp te stellen. Door verschillende pixel binning mogelijkheden, kunnen de 200 miljoen pixels gebruikt worden om 50MP opnames te maken met een pixelgrootte van 1.12μm, of 12,5MP foto's met een pixelgrootte van 2.24μm. In dit laatste geval gebruikt de sensor telkens 16 kleine pixels om één grote pixel te vormen.
Welke telefoon(s)?
Bij dit alles duikt natuurlijk de vraag op, in welke telefoon je de ISOCELL HP3 straks kunt kopen. Samsung zelf maakt géén toestellen die met de HP1 uitgerust waren. Geruchten over een mogelijk gebruik in de Galaxy S23 Ultra – volgend jaar – worden door de lancering nu min of meer direct ontkracht. Als dat toestel al een 200 megapixel sensor krijgt, dan wordt dat er vast niet een die nu al ter beschikking staat voor andere fabrikanten. En laten we wel wezen: ook na jaren van gebruik van de 108MP camera's in de verschillende Ultra telefoons van Samsung hadden wij nog geen enkel moment van ‘shit, meer pixels was nu echt beter geweest'. Maar goed, het is bekend dat gebruikers, fabrikanten, en PR-afdelingen allemaal verschillende ideeën hebben over wat zinvolle verbeteringen zijn.
Geef een reactie