Samsung’s TouchWiz/Magazine UX in de toekomst dichter bij Android’s eigen interface (update: verdere stappen)

Je hebt van die weken dat er plotsklaps heel veel puzzelstukjes op hun plek belanden. Begin van de week werd bekend dat Samsung en Google de komende tien jaar nauwer gaan samenwerken. Vervolgens bleek gisteravond dat Google de smartphonemaker Motorola heeft verkocht aan de Chinese fabrikant Lenovo. En min of meer tegelijk komt het bericht dat Samsung – nota bene ‘onder druk’ van Google – haar eigen aanpassingen aan het Android besturingssysteem in de vorm van de TouchWiz/Magazine interface zal gaan terugschroeven.

samsung-magazine-interface

De nieuwe Magazine interface van de Galaxy NotePRO 12.2 en TabPRO serie – best mooi, maar mogelijk alweer opweg naar de uitgang

We hebben ‘onder druk’ hierboven tussen aanhalingstekens geplaatst, aangezien het veel logischer lijkt dat deze move één van de eerste resultaten is van de onlangs versterkte banden tussen Google en Samsung – een samenwerking waarbij beide bedrijven zich meer lijken te gaan binden aan het maken van één Android systeem, met (veel) kleinere verschillen tussen Google’s eigen interface en die van Samsung.

En dit is niet onlogisch: op een gemiddelde Galaxy smartphone vind je een hele waslijst aan applicaties in feite dubbel. Er zijn verschillende app stores, verschillende mailapplicaties, verschillende fotoapps, om nog maar te zwijgen over de aparte media- en gameshubs. Maar in tegenstelling tot een vliegtuig, waar het redundant uitvoeren van onderdelen gewenst is, is het in een smartphone vooral verwarrend.

Zoals gezegd: waarschijnlijk zien we op dit moment een fikse herstructurering plaatsvinden van het Android ecosysteem. Google doet Motorola de deur uit, en Samsung verandert van een koers die eerst van Google weg voerde naar een koers die een gezamelijk doel lijkt de onderstrepen. De neuzen van dé ontwikkelaar van Android en van dé bouwer van Android smartphones gaan weer dezelfde kant op wijzen.

Van ons mag het. Een interface van een minder haar eigen koers varende Samsung kan de gebruikerservaring zeer zeker ten goede komen. Mogelijk zullen zelfs firmwareupdates in de toekomst minder lang op zich laten wachten, als de kloof tussen de twee giganten kleiner is. Als we dan op de langere termijn óók nog de vruchten mogen plukken van Zuid-Korea’s recente verbod op verplichte bloatware, dan zien we de toekomst erg zonnig in. Het wordt nog eens wat met die smartphones… 😉

Update: zoals hierboven al beschreven, is het veranderen van Samsung’s eigen Android interface maar één stap van een visie die de ontwikkeling van Android op de langere termijn moet gaan sturen. De man die de grote lijnen van de deal tussen Google en Samsung eerder al schetste, Eldar Murtazin, legt op zijn eigen website uit wat er nog meer te gebeuren staat.

Als we de Rus mogen geloven zal Samsung op termijn misschien haar eigen Samsung Apps store inruilen voor een aparte, branded sectie in Google’s Play Store – dé Android app winkel dus, evenals vergelijkbare content diensten die nu in feite dubbel aanwezig zijn op een Galaxy smartphone of tablet.

Wat betreft Samsung’s eigen TouchWiz en Magazine interfaces zegt Murtazin dat deze niet helemaal zullen verdwijnen. Wél zal Samsung minder tijd en geld besteden aan de ontwikkeling ervan, en haar eigen bijdragen gaan leveren aan de kern van het Android besturingssysteem zelf. De Zuid-Koreanen zullen de markt in de gaten houden, om te zien wélke ontwikkelingen perspectief bieden, en zich daar later aan aanpassen.

Features die door Samsung worden ontwikkeld, zullen mogelijk als eerste beschikbaar komen op Galaxy toestellen, om na een periode van exclusiviteit – pakweg een jaar – deel te worden van Android zelf.

Samsung en Google gaan dus inderdaad samen de Android-kar trekken, waarbij Samsung – als grote motor achter het wereldwijde succes van het besturingssysteem – een paar streepjes voor zal hebben op andere fabrikanten. Tenminste, voorzover de Koreanen meer gaan bijdragen aan de vooruitgang van het platform.

Dus inderdaad: er zijn grote ontwikkelingen gaande in Android land, met Samsung in een – tot enige maanden geleden niet zo logisch lijkende – hoofdrol. In weinig jaren heeft Android zich mede dankzij Samsung gevestigd als mobiele marktleider. En nu kunnen we langzaam de hoofdlijnen ontwaren van de strategie die de huidige positie moet gaan consolideren. Wordt vervolgd, dus…

(via 1, 2)

Galaxy deal tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *