Samsung is een flink bedrijf. Echt ontzettend groot. Of ja, het is natuurlijk een conglomeraat van heel veel verschillende bedrijven, die min of meer onafhankelijk van elkaar hun ding doen. Soms is dat handig, maar soms zijn resultaten beter als de linkerhand weet wat de rechterhand uitspookt. En daarom voegt Samsung de Wireless Business Division samen met de Camera Business Division, met als doel betere smartphonecamera's.
De laatste jaren woedt de zogeheten ‘megapixelrace' onverminderd voort. Waren Samsung's Galaxy S2 en Galaxy S3 nog voorzien van een acht megapixel camera, de Galaxy S4 maakte dit jaar de sprong naar een 13 megapixel sensor. En als we de geruchten mogen geloven komt de Galaxy S5 straks met een camera met een resolutie van maarliefst 16 megapixel.
Duidelijk is ook dat het verhogen van het aantal megapixels alleen zin heeft als de technologie zelf ook mee ontwikkelt – daarom is het mogelijke ontbreken van optische beeldstabilisatie in de camera van de aankomende Galaxy S5 een nogal, laten we zeggen, opvallende zaak. En dat niet per definitie in positieve zin, waarbij we moeten aantekenen dat het hier om geruchten gaat.
Hoe het ook zij: waar andere telefoonbouwers proberen om hun camera's een eigen, unieke edge te geven – Nokia met haar erg goede PureView camera's, HTC met dat wat minder geslaagde Ultrapixel camera's – blijft Samsung maar camera's maken die weliswaar goed zijn, maar nergens echt bovenuit springen. Tijd dus voor actie.
Zo gezegd, zo gedaan – hoewel het samenvoegen van twee divisies een heel karwei is, en wij – de consumenten – daar voorlopig de vruchten nog niet van zullen plukken. Samsung zelf mikt er in ieder geval op, dat op termijn óók de camera's in hun Galaxy S en Note topmodellen, plat gezegd, een USP – unique selling point – worden. En dát is uiteraard een interessant vooruitzicht – als het eenmaal zover is.
(via)
Geef een reactie