Op sommige exemplaren van Samsung's Galaxy S20 FE lijkt het aanraakgevoelige scherm niet altijd even nauwkeurig te werken. Soms reageren delen van het scherm niet, of wordt aanraking verkeerd geregistreerd. De oorzaak – en mogelijke oplossing – is op dit moment onduidelijk.
Galaxy S20 FE touchscreen probleem
In onze recente Galaxy S20 FE preview waren we eigenlijk nogal te spreken over het toestel. Problemen of bugs waren op dat toestel in ieder geval geen issue. Toch duiken sindsdien berichten op dat sommige exemplaren een scherm hebben dat niet altijd even goed reageert op aanraking. En inderdaad, ook een toestel van onze collega's van SamMobile lijkt er last van te hebben.
Het scherm – of delen van het scherm – registreert bij vlagen aanraking helemaal niet. Soms worden hierdoor veegbewegingen als enkele aanraking gedetecteerd, en soms zijn sommige handelingen simpelweg onmogelijk. Het opnieuw starten van het toestel los het probleem vervolgens slechts tijdelijk op. Het gaat om een 5G toestelversie met de Snapdragon 865 processor, maar het is niet bekend of er een verband is daarmee.
Samsung is op de hoogte van de klachten. Hopelijk laat het bedrijf spoedig weten hoe de vork in de steel zit, en hoe het probleem opgelost gaat worden. Als de oorzaak in de software van het toestel zit, dan is een enkele update voldoende om de problemen te verhelpen. Echter, mocht er sprake zijn van een batch toestellen met een productiefout, dan is een fysieke reparatie nodig. Ongetwijfeld komen we hierover spoedig meer te weten.
Zoals gezegd: het probleem komt lang niet op iedere Galaxy S20 FE voor. Wij zijn dan ook benieuwd: heb jij al een S20 FE, en er last van? Zo ja, welke toestelvariant heb jij? 4G of 5G?
pannamastaj says
Ook ik heb de problemen, soms tik je ergens bovenin het scherm en wordt er in het midden wat geselecteerd. Ook in en uitzoomen op gemaakte foto’s geeft problemen. Soms werkt scrollen ook niet… Hopelijk snel een update… Galaxy s20 fe 5g 128gb blauw
Mike says
En is dit inmiddels opgelost? Ik heb dit probleem ook helaas
Michel Groenheijde says
Er rolt een update uit met verbeteringen voor het touchscreen. Hopelijk kunnen we gauw bevestigen of dit de oplossing is.
Michel Groenheijde says
Helaas, het is nog niet de oplossing.
Gert says
Ik heb ook de problemen , ik heb de gsm nog niet lang ongeveer 2maanden . Na deze koop ik geen samsung meer , niet meer tevreden .
Michel Groenheijde says
Waarom laat je ‘m niet gewoon omruilen?
Jarno says
Bij mij het zelfde reageert het scherm soms niet!
Reg says
Ik heb hetzelfde probleem (met een net nieuwe Galaxy S20 FE 4G met nieuwste software). Hij reageert niet goed met typen (slaat bepaalde letters e.d. helemaal niet aan of reageert traag) en swipen of patroon tekenen werkt soms ook niet goed.
Michel Groenheijde says
Vraagje: heb jij jouw toestel snel na de release gekocht (begin oktober), of pas wat later?
Merle says
Bij mij helaas hetzelfde probleem.
Ik dacht eerst dat het aan de screenprotector lag, maar dit is dus niet het geva0l.
Updaten werkt bij mij ook niet.
Iemand die een oplossing voor me heeft?
Als je hem opstuurt, hoelang duurt dit dan?
En krijg je dan een nieuwe of wordt je telefoon gewoon gerepareerd?
Paulien says
Ik heb het 4G model sinds eind oktober 2020 en had ditzelfde probleem vandaag voor de eerste keer voor : aanrakingen hebben geen effect of tikken wordt gezien als swipen en vice versa. De virtuele assistent van Samsung via Messenger verwees mij naar de Samsung Members App : ondersteuning – Interactieve controles – Aanraakscherm. Uit die test was duidelijk dat er iets niet in orde was en de voorgeschoven oplossing was het toestel checken voor updates (ik had dit onlangs gedaan dus dat was het niet) of het toestel aan- en uitzetten. Ik heb dit net gedaan en inderdaad werkt alles terug zoals het hoort, dezelfde test was ook “normaal”. De vraag is natuurlijk of het ook zo zal blijven, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je telkens je toestel moet heropstarten. Als dit nog voorvalt, spreek ik dan best de garantie aan?
B says
Ik heb dit probleem echter ook maar bij de S20 5g.
Darryl says
Ik heb het hetzelfde probleem, Ik heb een s20 fe 5G 128GB. Als ik aan het typen ben reageert hij dan heel traag of helemaal niet. Dit gebeurt zo 2x per dag. Vanavond even langs de mediamarkt en kijken wat de oplossing is.
HJB says
Ik heb een 5G variant. Had problemen met het scherm; unlocken werkte niet altijd dmv vegen.
Dit is, denk ik, een oplossing:
Instellingen – Display – Bescherming tegen onbedoeld aanraken -> uitschakelen
Hierna geen unlock-probleem meer.
Zogenaamde Ghost touches zijn er nog wel (touch screen test). Ook na de update van One Ui 3.0. Heb er geen last van in normaal gebruik. Ik swipe niet en speel geen snelle games.
Bi says
Jammer voor mij niet de oplossing, het stond al uit bij mij.
Bedankt voor de tip.
Bi says
Ik heb de s20plusv 5g en ervaar het ook. Soms doen delen van het scherm het niet. Soms moet ik zoveel tikken omdat het scherm niet ontgrendelt
Ik had hem vrijwel meteen in Augustus gekocht. Is er al een oplossing voor.?
Ps eerst twijfel je aan de apps, dan aan jezelf, nu erger ik me want mijn telefoon is mijn werkinstrument (vaak werkt ie niet in de hoeken heb ik het idee
Thea says
Ik heb een samsung S20 Fe nu 5 dagen. En nu inderdaad ook de touch screen problemen. Ik kan niet ontgrendelen, dus helemaal niets doen!
Gast says
Ik heb sinds enkele maanden de 4G versie en heb hetzelfde probleem. Bij mij is het vooral het onderste gedeelte van het scherm. Hierdoor kan ik soms geen inkomend gesprek aannemen wat zeer frustrerend is.
Johan says
ik heb sinds kort ook een f20fe5g en heb hetzelfde probleem. je kan geen app op stellen want er worden dan gewoon letters overgeslagen en niet geregistreerd. delen werken delen niet. het gebeurd op willekeurige momenten. Opnieuw opstarten is dan de tijdelijke oplossing. Ik heb alles geupdate en gezien het feit dat dit al een tijd speelt hoop ik toch echt dat hier snel een oplossing voor komt.
Josephien Rosendal says
ik heb hetzelfde probleem.
Ik kan niet meer op internet of in mijn mail: hij opent het niet. Ook kan ik het toestel met de zij-knop niet uitzetten,
Deze werkt dus niet.
Wat te doen?
Josephien
Nina says
Ik heb hetzelfde probleem (4g toestel). Vaak kan ik de veegbewegingen niet maken of bepaalde letters niet typen.
Anita says
Ook ik heb problemen, het scherm gaat uit zichzelf naar t vorige scherm , blijft hangen of reageert niet op aanraking samsung 4G wit, gekocht bij ANWB , in februari 2021
Renate says
Mijn scherm van mijn s20fe doet helemaal niets meer. Kan het toestel ook niet uitzetten. Gelukkig heb ik mijn s9 nog. Hopelijk reageert hij als hij leeg raakt en weer opgestart moet worden. Pfff
Krisztina says
Ik heb het toestel sinds oktober 2020. Afgelopen 4 weken is het toestel 2x spontaan uitgevallen (scherm ineens zwart en reageert toestel nergens op). Na ca. 7-10 minuten startte het zelf ineens weer op. Vandaag kreeg ik een app binnen en ik wou het lezen. Bij het aanraken van het scherm bleef alles vastzitten, ik bleef het app bericht bovenaan het scherm zien. Maar verder reageerde het nergens op. Aangesloten op stroom, dan op pc, nog niets. Na ca. 30 minuten startte het spontaan zelf weer op. Er lijkt iets inderdaad met touchscreen, maar ook in het opstartproces (dat behoorlijk
lang duurt). Ik ben benieuwd wat voor probleem dit is. Klantenservice roept alleen maar ‘resetten’.
Ik heb ook kort mijn oude toestel moeten pakken om te kunnen werken.
Bjorn says
Mn vrouw haar s20 fe doet raar , druk je op een app dan komt er een blauw kader rond , geen reactie of na enkele keren drukke gaat de app open maar met vastzitting
Angelique says
Goedenavond,
Ik heb deze problemen ook met de Samsung S20 Fe. Erg vervelend. Hoop dat er gauw een oplossing voor komt. Ik kan dan niet meer met de touchscrene. Loopt dan helemaal vast. En is dan ook erg lastig om opnieuw op te starten.
Michel Groenheijde says
Als het zo ernstig is zou ik ‘m gewoon terugbrengen of terugsturen naar de winkel waar je ‘m gekocht hebt.
Joost says
Helaas heb ik dezelfde problemen als door iedereen omschreven. Vooral bij het typen van berichten veel last van verkeerde letters en woorden.
Ik dacht eerst dat het aan de screenprotector lag maar nu ik deze heb verwijdert maakt het weinig tot geen verschil. Ook de schermgevoeligheid aanpassen maakt het niet beter.
Ik heb de telefoon pas een paar dagen in gebruik en heb eigenlijk altijd Samsung gehad, zonder problemen. Mijn vorige telefoon, de Huawei P30 Lite (199,-) werkt veel beter zelfs.
Ik ga de leverancier van m’n telefoon maar eens contacten en anders met Samsung zelf contact opnemen. Hopelijk komt er een oplossing.
Martien says
Ook bij mij werkt met name het toetsenbord niet goed. Tijdens het tikken wordt een aanraking soms (meerdere malen) niet herkend en dan soms in een keer 2 of meerdere keren dezelfde letter. Vreselijk irritant.
Mijn toestel is een S20FE 5g
Gerry says
Ik heb mijn Samsung S20Fe sinds begin dit jaar en ook ik heb problemen met dubbele en/of ontbrekende letters tijdens intypen.
Ontzettend irritant want je denkt inderdaad eerst dat het aan jezelf ligt dat je te snel of onnauwkeurig typt, toen de screenprotector laten verwisselen maar niets helpt; wat is de oplossing hiervoor?
Vind het waardeloos dat er allerlei problemen met deze telefoon blijken te zijn (dit toetsprobleem was in 2020 al bekend) en hier geen melding van wordt gemaakt bij aankoop want het updaten van apps na software update was eerder ook al een probleem op mijn toestel maar dat heb ik op kunnen lossen zonder fabrieksherstel, nu dit nog want ik krijg inmiddels aardig spijt van de aankoop van dit toestel!!