Gebruik jij Samsung Health op jouw Galaxy telefoon, al dan niet samen met een Galaxy Watch of een fitness armband? Dan kan het zijn dat er voor jou vanaf 21 januari 2021 iets verandert.
Samsung Health alleen nog met Samsung account
Als sinds jaren vind je op je Samsung telefoon standaard de app Samsung Health. Het is zelfs een van Samsung's populairdere eigen applicaties, waarmee je allerlei fitness-gerelateerde activiteiten kunt tracken, evenals je eetgewoontes, en/of je menstruatie. Tot nu toe ging dit prima ‘gewoon op je telefoon', zonder synchronisatie met een Samsung account. Daar komt verandering in.
Een notificatie in Samsung Health meldt dat het gebruik van de app en dienst vanaf 21 januari 2021 niet meer mogelijk is zonder Samsung account. De kans is natuurlijk groot dat je al lang een Samsung account hebt. Mogelijk heb je zelfs ooit al Samsung Health gegevens van een oude telefoon naar een nieuwe telefoon overgezet. In deze gevallen verandert er niets voor jou.
Maar het was tot nu toe wel degelijk mogelijk om Samsung Health zonder account te gebruiken. Je kunt dan geen gegevens uitwisselen, back-uppen, of synchroniseren op meerdere devices, maar hebt altijd je eigen data gewoon op je telefoon. Dát is straks dus niet meer mogelijk.
Vanaf de toekomstige Samsung Health versie 6.15 – en 21 januari 2021, dus – werkt de app alleen nog als je daadwerkelijk inlogt met een account van Samsung zelf. Je kunt deze dan direct aanmaken, of alsnog met een bestaande account inloggen. Het is op dit moment niet duidelijk of je de app na die datum zonder Samsung account kunt blijven gebruiken als je ‘m simpelweg niet update naar versie 6.15. Dat blijkt op/na die datum pas.
Privacy vs gemak
Met de verandering wordt de gebruik(st)er zoals zovaak gedwongen de keuze te maken tussen gemak of privacy. Want hoewel het gemak van een simpele, synchroniserende dienst duidelijk is, speelt privacy voor menigeen uiteraard een grote rol. De vraag is daarbij dan wel hoe privé de niet-gesynchroniseerde gegevens zijn zolang ze alsnog op een Samsung telefoon zijn opgeslagen die op alle denkbare manieren met de servers van het bedrijf verbonden is.
De afweging tussen privacy en gemak moet uiteindelijk voor zichzelf maken. Maar in ieder geval ben je op de hoogte van de aankomende wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden van Samsung Health.
(via, en dank Koos!)
Nanda de Jong says
Ik heb al sinds minimaal een jaar een Samsung account maar de samsung healt app werkt al enkele maanden niet meer. Dit komt door Samsung Health na het inloggen alleen maar een zandloper laat voor geruime tijd. Daarna stopt de app. Bij mijn partner gebeurt exact hetzelfde op gsm. Ik heb een nieuw account aangemaakt, maar dit geeft alleen hetzelfde resultaat. Hoe is dit op te lossen?
Martien says
Ik heb inmiddels een samsung account, maar dan werkt de app nog steeds niet.
Hij blijft hangen nadat ik onlog. het cirkeltje blijft continue draaien en daar komt hij niet meer uit.
Ik heb geen Samsung telefoon, maar wel eentje op Android. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Hanneke says
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Motorola
Dirk says
Bij mij net zo. Wanneer ik probeer in te loggen krijg ik enkel het draaiende circeltje en daar blijft het bij. Net een nieuwe Xiaomi 9 pro.
Alie says
Ik kreeg een melding dat Samsung Health niet in kon loggen op mijn Samsung account. Dit kwam omdat Samsung Health geen toegang had tot Contacten. Nadat ik deze app toegang tot Contacten had gegeven, werkte het wel. Mogelijk is dat hier ook het probeem
(In de appstore staat het volgende:
“Required permissions
– None
Optional permissions
– Phone : Used to confirm your phone number for Samsung Health Together
– Location : Your location data is collected when you are using the exercises tracker and the steps tracker.
– Body Sensors : Used to measure heart rate, oxygen saturation, and stress.
– Storage : You can import/export your exercise data, save exercise photos, save/load food photos, and upload photos saved while receiving a telehealth service. (Available in some countries only)
– Contacts : Used to check if you’re signed in to your Samsung account.”)
Reinie arfman says
Geeft veel te weinig aan.
Ook geen week overzicht meer.
Hoe kan dat?.
Michel Groenheijde says
Misschien nieuwe toestemmingen geven aan de app?