Galaxy S8 tip: Apps crashen? Batterij snel leeg? Cache wissen!

Crashende apps, rare bugs, een accu die snel leegloopt, of een tragere telefoon. Zelfs op je Galaxy S8 of Note 8 kan het heel af en toe gebeuren, na het installeren van een grote Android update. Met de update naar Android 8.0 Oreo aan de horizon kijken we hoe je dit soort bugs kun bestrijden, veelal zonder het toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Toevoeging voor de duidelijkheid: de onderstaande tips zijn bedoeld voor het geval iemand op dit soort problemen stuit. Dit, naar aanleiding van een vaak gehoorde vraag hoe je op de S8 de cache kunt legen, nu er geen Home knop meer is. Publicatie van dit artikel is NIET naar aanleiding van aan acuut opduikend probleem met het toestel.

Het kan gebeuren: je hebt een grote update uitgevoerd op je telefoon en opeens loopt je favoriete app vast. Of de batterij van je Galaxy S8 gaat sneller leeg. Of een andere onverwachte bug plaagt de Galaxy Note 8. Soms – niet altijd, vaak wel – helpt het als je de cache van een app, of zelfs van het complete toestel leegt. Eerder beschreven we hoe je de cache van de Galaxy S7 wist. Maar als je dát probeert op je Galaxy S8 of Note 8, merk je dat een knop mist. De Home knop, om precies te zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

Galaxy S8 batterij snel leeg of traag toestel

Voordat je dingen gaat wissen en legen, het volgende. Na het uitvoeren van een update duurt het even voor jouw Galaxy S8 het systeem weer goed geoptimaliseerd heeft. Het kan dus even duren voor het energieverbruik stabiliseert, en voor de prestaties weer als vanouds zijn. Start je toestel na het uitvoeren van een update nog een keer extra op. Wacht minstens een paar uur, liever zelfs een paar dagen. Start je toestel de dag erna nog eens opnieuw. Neem ook eens een kijkje in het Apparaatonderhoud, en laat het toestel daar zichzelf optimaliseren. Vaak verbetert de snelheid en het energieverbruik na enige tijd vanzelf.

Cache van een app wissen

Als een specifieke app crasht – Facebook, Whatsapp, whatever – kan het de moeite lonen om eerst de cache van alleen die applicatie te legen. Ga daarvoor via Instellingen naar Apps. Zoek de crashende app in de lijst, kies ‘m, en tik op Opslag. Kies nu Cache legen om – jahaa – de cache van alleen deze app te legen. Let op: kies NIET Gegevens wissen. Als je dat doet zijn alle gegevens van de app weg, en moet je ‘m helemaal opnieuw instellen.

Galaxy S8 cache legen

Als het niet één specifieke app is die problemen veroorzaakt, kun je ook de cache van het hele besturingssysteem legen. Dat is iets meer werk – maar als je het goed doet, gaat er helemaal niks verloren. Het is géén fabriekreset! Je moet er wel even je aandacht bij hebben – wij zijn niet verantwoordelijk voor wat jij met jouw telefoon doet, tenslotte 😉 .

Schakel allereerst je Galaxy S8 of Galaxy Note 8 helemaal uit. Als hij helemaal uit staat, druk je tegelijk de Aan/uit, Bixby en Volume omhoog knop in. Houd ze alle drie ingedrukt tot het scherm blauw wordt, en de Android robot in beeld verschijnt. Nog een paar seconden wachten, en het Android Recovery menu verschijnt in beeld.

Eenmaal in dit Android Recovery menu zie je tien opties. Met de volumetoetsen bedien je de blauwe ‘selectiebalk'. Druk vijf (5) keer op Volume omlaag, tot de balk op Wipe cache partition staat. Druk nu een keer de Aan/uit knop in, om deze optie te selecteren. Let op: pas op dat je NIET Wipe data/factory reset kiest. Dan ben je namelijk al je gegeven kwijt, en is je toestel brandschoon.

Nu moet je alleen nog je keuze Wipe cache bevestigen. Druk een keer op Volume omlaag om Yes te selecteren, en op de Aan/uit knop om het daadwerkelijk te doen. Controleer daarna of de blauwe selectiebalk op Reboot system now staaten druk nog één keer op Aan/uit. Het toestel start opnieuw op.

Als dit alles niet werkt

Als de hierboven beschreven stappen niet helpen, dan kun je altijd nog overwegen jouw Galaxy S8 of Note 8 terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Mits het probleem niet door de hardware van de telefoon zelf veroorzaakt wordt, biedt dit nagenoeg altijd een oplossing. Het is iets meer werk, maar check bijvoorbeeld Samsung Cloud – daarmee kun je het maken van een back-up aanzienlijk versimpelen. Uiteraard kun je altijd ook contact opnemen met de winkel waar je jouw toestel gekocht hebt, of Samsung zelf (zie HIER).

Lees de reacties (1)

  • Mijn dochter heeft pas een Galaxy s8+ gekocht na de update van haar telefoon loopt de batterij binnen een halve dag leeg halverwege de dag kan ik haar niet meer bereiken omdat haar telefoon leeg is terwijl ze daarvoor 1.5 dagen met haar batterij kon doen het is een ramp ik hoop dat ze er snel wat asn doen alle apps en andere opties al uitgeschakeld en nog leeg een ram dus voor zo'n dure telefoon