Samsung Galaxy S3: hoe is ‘ie nu echt? (deel je ervaringen!)

(Noot: het artikel hieronder beschrijft onze eerste indrukken – voor een uitgebreide beschrijving van onze indrukken gedurende één maand intensief gebruik kun je terecht in onze Samsung Galaxy S3 review)

Na een hype die onbehoorlijke proporties aannam volgde begin mei eindelijk de onthulling van de Samsung Galaxy S3, een paar weken geleden gevolgd door de daadwerkelijke verkrijgbaarheid. Inmiddels kunnen we dus wel zeggen dat het stof is opgetrokken, en we met een nuchtere blik naar de Galaxy S3 kunnen kijken. Dit artikel is geen volledige review van de Galaxy S3 – die volgt op zeer korte termijn – maar een beknopt overzicht van eerste indrukken die het resultaat zijn van een paar weken intensief gebruik. Maar waar wij vooral benieuwd naar zijn, zijn natuurlijk jouw ervaringen. Dus schroom niet, en deel ze hieronder met ons!

Bouwkwaliteit

De Samsung Galaxy S3 voelt solide aan, en ligt ondanks de grootte goed in de hand. Door het gebruik van polycarbonaat voor de achterkant, in combinatie met de afgeronde vormen, voelt de S3 niet te glad of lomp groot. Soms is het noodzakelijk het toestel met twee handen te bedienen – tenzij je enorme vingers hebt bereik je niet altijd even makkelijk iedere uithoek van het scherm.

Gebruik

Tot nu toe werkt ons redactionele exemplaar ronduit vlekkeloos. Uiteraard hebben wij ook wel gehoord over sommige ‘bugs’ maar eerlijk is eerlijk: ons toestel is zo stabiel als een rots, en zo soepel boter. Apps installeren – en verwijderen – gebeurt vliegensvlug, wisselen tussen verschillende toepassingen gaat niet minder snel, en op haperingen hebben we de interface nog niet kunnen betrappen.

Beeldscherm

Ondanks de twijfel van veel insiders of het zogenaamde ‘pentile’ Amoled scherm wel scherp genoeg zou zijn, kunnen wij met een gerust hart melden dat de Galaxy S3 een heerlijk scherm heeft. Het is, logischerwijs, groot en haarscherp. Na een paar weken intensief S3 gebruik, lijkt het – toch ook niet kleine – scherm van de Galaxy S2 bijna claustrofobisch klein. Vooruit, dat is wat overdreven, maar het is verbazingwekkend hoe snel je went aan zoveel scherm op je telefoon. En het enorme contrast van een Amoled scherm zorgt voor erg mooi beeld. Er is maar één puntje dat wat ons betreft beter had gemogen, en wat hier op galaxyclub.nl al vaker in de commentaren van bezoekers opdook: de leesbaarheid in zonlicht is matig.

Software

Samsung besteedde tijdens haar Unpacked presentatie erg veel tijd aan de nieuwe software die we op de Galaxy S3 vinden: een hoop kleine slimmigheidjes, nieuwe apps, en technische hoogstandjes. Het toestel is tenslotte ‘Designed for humans’. Misschien zijn wij niet gemakszuchtig genoeg, maar een hoop van deze apps en functies gebruiken we eigenlijk amper.

Voor de echte Facebook fanaat zijn features als Buddy Share (maak een foto, en deel deze gelijk met de mensen op de foto) misschien een uitkomst, wij hebben het hooguit een paar keer gebruikt om het te gebruiken.

Direct Call (breng het toestel naar je oor als je bijv. aan het SMSsen bent, en je belt direct de persoon waar mee aan het SMSsen bent) is af en toe nuttig, maar in de praktijk kwam het toch verrassend weinig voor dat er nu onmiddelijk geswitched moet worden van een SMS bericht naar een telefoongesprek met de betreffende persoon. Maar het werkt wel goed.

S Beam (het direct uitwisselen van bestanden tussen S3’s) is handig, maar komt pas tot zijn recht als veel mensen om je heen ook een Galaxy S3 hebben. Het lot van een ‘early adopter’ is natuurlijk dat dit in het begin niet het geval is. Maar misschien blijkt dit later wel degelijk een erg praktische feature.

Smart Stay (het scherm blijft aan zolang je ernaar kijkt) is wat ons betreft in potentie de beste, zij het subtiele, feature. Op dit moment werkt het goed, mits er genoeg licht is, en je het toestel netjes voor je gezicht houdt. De praktijk is vaak wat weerbarstiger. En dus is het een erg fijne, maar niet altijd even betrouwbare feature.

Je zou de indruk kunnen krijgen dat veel van de nieuwe snufjes niet zoveel toevoegen voor de gebruiker. Die indruk willen we niet wekken. Maar in het dagelijks gebruik werkt de gewone interface zo snel en betrouwbaar dat we eigenlijk niet zoveel meer nodig hebben om het toestel prettig te kunnen gebruiken.

Camera

Naast het scherm en de snelheid en stabiliteit in het dagelijks gebruik, is de camera het derde gebied waarop de Galaxy S3 uitblinkt. De foto’s zijn fantastisch gedetailleerd, de video’s idem dito en van een uitstekende kwaliteit. Hier zijn een aantal nieuwe functies wél uitstekend op hun plek: de ‘continue opname’ modus (‘burst mode’) is erg snel, en levert mooie series op. Wij waren aangenaam verrast door de ‘beste opname’ stand die vrij goed is om inderdaad die opname te kiezen waar mensen het best op staan.

Batterij

De batterijduur van de Samsung Galaxy S3 is prima – maar het blijft mogelijk om de batterij leeg te krijgen vóór de dag voorbij is. Dan moet je het toestel wel erg intensief gebruiken, en in vergelijking met andere (Android) smartphones is de Galaxy S3 wel degelijk een verademing. Wat ons betreft is het misschien nog wel het fijnst dat een uurtje in de oplader tussendoor de batterij alweer voor de helft ‘vult’.

Conclusie: indruk na een paar weken

In het kort kunnen we dus zeggen dat de Galaxy S3 met name uitblinkt door zijn scherm, zijn snelheid (qua bediening), en zijn camera. Wij zijn zeker niet de eersten die dit beweren – maar na een paar weken S3 gebruik zijn we het er wel hartgrondig mee eens. Wel vinden we veel van de nieuwe software ‘foefjes’ op papier leuker dan in de praktijk: het meeste gebruiken we amper. S Voice hebben we hierboven niet eens genoemd, omdat er geen moment was dat het ons écht handig leek om deze te gebruiken.

Wie de vorige generatie smartphones, zoals de Galaxy S2 gewend is, zal merken dat de Galaxy S3 op alle fronten een vér doorontwikkeld toestel is. Was de Galaxy S2 nog een nieuwe-generatie smartphone met enorm veel potentie, in de Galaxy S3 wordt deze potentie pas echt verwezenlijkt. In die zin zijn we het eens met de review die een tijdje geleden al te lezen was op de grote tech blog Engadget: de kracht van de Samsung Galaxy S3 is dat het geheel meer is dan de som van de losse delen.

Maar…. zoals al gezegd: dat vinden wij. Wat vinden jullie, gebruikers van de Samsung Galaxy S3?

Beste Galaxy S3 Neo deals per provider

Reacties

  1. arjan zegt

    Prachtig toestel, heb alleen problemen met data verbindingen. en dan met name wifi.
    Schakelt vaak over van wifi naar 3g om vervolgens weer te verbinden met wifi.

    Verder kan ik me volledig aansluiten bij jullie ervaringen!

    • Tom zegt

      Inderdaad, tegen mijn principes van Nokia nu naar de S3 prachtige machine maar waarom die Smartphone heet is me niet duidelijk. Eenvoudig synchroniseren van Outlook zonder data verlies is niet mogelijk, de software (KIES) laat veel te wensen over, daar was Nokia altijd sterk in. Ga het nog even aanzien anders wordt het toch weer een Nokia.

      • Wouter zegt

        Het hele idee is dat je vanaf je telefoon alles kunt doen wat je op je computer ook kunt doen.
        Simpel kijken of je email hebt kan inderdaad niet zonder internet gebruik, wat logisch is want je moet er voor op internet.
        De kies software is alleen van samsung en dus nog minder gebruiks vriendelijk en uitgebreid dan de android market.kies is dan ook alleen een extra optie.
        Het gaat ook hoofdzakelijk om de software android en niet om wat samsung je met het toestel laat doen.
        Dit had je kunnen weten voordat je overstapte.

  2. Mark Willems zegt

    Tot nu toe erg tevreden.. Heb dankzij jullie site de batterijindicator kunnen instelen (%) Maar daardoor blijf k constant op dat ding kijken om te zien hoeveel batterij k nog resterend heb. Verder ligt die inderdaad goed in de hand en is die (bijna) snel in alles wat die doet. Begrijp me niet verkeerd maar k had hiervoor een Samsung Wave, en ben nu in 1 klap genezen van alles wat te maken had met Bada. K liep altijd achteraan als het om whatsapp, angry birds etc ging, en nu krijg k zelfs reacties van mensen die een S2 of wat dan ook hebben dat het bij hun niet eens zo snel/soepel loopt als het mij doet. Hier ben k erg blij mee, misschien is dit niet de revieuw die jullie bedoelden maar hey, k heb voor het eerst in me leven een een android toestel en niet de minste.. Ik zeg Samsung petje af!

  3. Johan G. zegt

    Heel veel positieve punten, maar ik wil toch even een paar minpunten noemen:
    Ten eerste baal ik dat ik een nieuw hoesje moet kopen en een sportband omdat de S3 niet past.
    Ten tweede, waar is het Swype toetsenbord gebleven???
    En ten derde, maar dit probleem had ik ook met mijn S2 en 4.0.3, spontane reboots als ik via bt verbonden ben met mijn autoradio.

    Verder ben ik erg blij met het toestel.

    • Bas zegt

      @ Johan G.

      De Swype optie is er wel nog alleen heet het anders in de S3. Als je naar de toetsenbord instellingen gaat, door op het tandwieltje naast de spatiebalk te tikken, kun je swype activeren door doorlopende tekstinvoer aan te vinken.

      • Johan G. zegt

        @Michel,

        Dat wilde ik inderdaad doen, maar door een probleem met de APK kon hij niet geinstalleerd worden, heeft een week geduurd voordat Swype dat probleem opgelost had en nu ben ik weer een happy swyper 😀

  4. JanG zegt

    Jaja, overgestapt van de iPhone om dit eens te testen.
    De Galaxy S3 is wat mij betreft een juweeltje.
    Hij loopt goed, mooi scherm en voelt lekker aan. (terwijl ik liever een zwaarder toestel wil)

    Ik heb eigenlijk maar twee klachten op dit moment en na een week gebruik (de pebble 🙂 nl;

    De app nu.nl loopt wat hakkelig en regelmatig vast, zwart scherm en moet dan cache legen.

    Waarom kan ik bij Android geen apps kopen zonder creditcard? Heel dom van ze want lang niet iedereen heeft die.

    Najah, zal wel opgelost worden, het toestel is absoluut TOP!

  5. john zegt

    ik vind het ook een cool ding ,
    ik kan alleen niet mijn apps op de micro sd krijgen hoewel ik er 2 apps voor heb gekocht weet iemand daar een oplossing voor ???
    het zegt, dit apparaat heeft geen werkelijk primair externe geheugen of het primair externe geheugen is na gebootst.
    er zit een samsung32GB micro sd HC card in
    heb ik iets verkeerd ingesteld heb het al geformatteerd in de tel.

    bvd gr John

    • Arthur Dent zegt

      Dat is een bekend probleem met de manier waarop Samsung het geheugen heeft ingericht (plat gezegd). Hopelijk komt daar een oplossing voor…

  6. Paul zegt

    Ik heb afgelopen vrijdag de blauwe binnen gekregen van student mobiel.
    Nu zitten er op de achterkant een aantal putjes in de lak.

    Niet echt mooi. Gister het toestel manco gemeld bij ze, ik ben benieuwd wat ze ermee doen.
    Zijn er meer mensen die dit probleem hebben, of ervan hebben gehoord?

    Toch wel moeilijk om het toestel nu in de kast te laten liggen……

  7. Jan zegt

    Ik heb sedert vandaag een grote diepe kras op het scherm bovenaan. Geen idee hoe het er komt, ik zorg er steeds voor dat het toestel als enige item in mijn broekzak zit (zonder kleingeld, sleutels,…).

    De eerste keer dat ik dit tegenkom. Met mijn vorige toestel, een HTC Desire, nooit zo’n probleem gehad.

    Ik dacht dat het nieuwe gorilla glass erg krasbestendig was???

  8. Boy zegt

    Zeer tevreden over de S3. Alleen ik moet hem ook weer terug sturen, het volume down knopje blijft hangen. Zeer irritant! Verder vind ik hem ook traag worden, lijkt wel alsof er teveel running processes zijn… Op de S2 had veel meer geheugen vrij en ik gebruik hem echt net zoals de S2, zelfde apps etc, geen widgets. Maar ik las alweer dat daar binnenkort een update voor komt…

    Eerst dat ding maar eens terug sturen!

  9. Ivo zegt

    De bouwkwaliteit is naar mijn mening toch wel best slecht.
    Ik was me aan het omkleden op een parkeerplaats(motorrijles) En toen glipte hij uit mijn broekzak van een hoogte 15-20 cm. Nou die beschadiging is heel prominent aanwezig op de zijkant. Echt heel jammer. Dit is deel van de behuizing, dus niet zomaar effe te wissel dmv een nieuw achterkantje.
    Mijn keuze voor de Samsung genuine flipflopcover (met een apart achterkantje waar het schermhoesje aan vast zit is nu van de baan.
    Ik wil een hoesje met protectie aan de zijkant!

    Ik ben wel blij over de laadtijden en accuduur!
    Mooie telefoon, veel mooier dan ik had gedacht! Kills de One X qua looks!

  10. anton van der poel zegt

    batterijbug via xda developpers/phonearena las ik de melding over een softwarefout van samsung,welke fout
    de batterij 10x zo snel leeg trekt als normaal zou zijn,doordat in een file 34 is ingegeven in plaats van 3,4 ikzelf heb deze batterijbug ook in mijn toestel kan eenvoudig worden gecontroleerd door bij de instellingen op batterij
    te klikken en mogelijk blijkt dan dat de standbystand evenveel stroom verbruikt als het scherm.

  11. zegt

    Na vele jaren Nokia, nu overgestapt naar de S3.

    Mijn vriending kocht een witte een ik was in eerste instantie niet van plan om er ook eentje te kopen.
    Maar ik vond het zo’n fjn apparaat dat ik de dag erop meteen de blauwe heb gehaald.
    Daarvan waren er maar 2 afgeleverd en beiden bij de Belcompany.
    Het was de laatste en alle witte versies waren ook al weg.

    Ik heb geen gebreken kunnen vinden. Alles werkt perfect!
    Moet alleen wat vaker laden dus heb er een autolader en dock bijgekocht via Ebay.
    Top toestel!!!

    Tip….koop op Ebay een rubber hoesje dat de zijkanten en achterkant beschermd. Voor een paar Euro in alle kleuren te koop! En plak er screen folie overheen!

  12. jan zegt

    ben zwaar te vreden met de s3

    maaarrrrr….. de 3×4 toetsenbordt werkt echt heel slecht, mijn eigen woorden die ik toevoegt aan de lijst worden elke keer automatiesch verwijderd en ook kan je nergens op het 3×4 toetsenbord de t9 aan of uit schakelen als bij de S2 was.,

    iemand ook dit probleem enof hoe ik dit kan oplossen!!!

  13. Amidomi zegt

    Na 3 jaartjes iPhone aarzelend de stap gezet naar de S3. Vooral omwille van het zalige scherm. Nu is dat scherm wel aan de donkere kant, en buiten is het vaak nagenoeg onleesbaar. Maar doorgaans valt het goed mee, en is het gewoonweg adembenemend. Iedere keer dat ik ernaar kijk sta ik vol bewondering te kijken.

    De overstap ging vlot omdat ik al mijn muziek nu in Spotify heb, en mijn foto’s hoef ik niet allemaal op mijn GSM te hebben. Alle mail, contacten en agenda zit op externe servers dus die gingen vanzelf mee.

    Heb in de winkel ook de One X geprobeerd. Hij stond naast de S3, dus dat was gemakkelijk vergelijken. Vond die HTC maar niks van design, en de aanpassingen van Samsung (touchwiz) vind ik heel mooi, terwijl ik de HTC schermen maar lelijk vind. Elk zijn ding natuurlijk, er zullen veel mensen het omgekeerde vinden.

    Qua hardware zit de S3 goed. Lekker licht, en veel beter gebouwd dan je op het eerste zicht zou denken. Ligt veel beter in de hand dan de meeste andere toestellen. Wel heb ik een hekel aan het feit dat de aan/uit knop recht tegenover de volumeknop zit. Die druk ik daardoor vaak samen in, en de aan/uit druk ik ook vaak per ongeluk in als ik de S3 gewoon vasthou.
    Voor mij mogen ze de aan/uit bovenaan zetten zoals bij een iPhone.
    De ronde onderkant maakt ook dat je hem minder gemakkelijk in stands en zo kan plaatsen.

    Om te bellen is dit een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn iPhone. Mensen zeggen dat ik precies naast hen sta, en ik kan ook iedereen veel duidelijker horen. En eindelijk een werkende speakerphone. Dank u Samsung. Op de iPhone was dat een drama.

    Wifi en bluetooth werken ook een stuk beter voor mij nu. Eén uitzondering: als ik muziek via Bluetooth naar een Bose Soundlink stuur dan hapert de muziek af en toe. Met de iPhone via Airplay was dat nooit een probleem.
    Maar de S3 is dan weer op enkele seconden verbonden met de auto van zodra ik instap. De iPhone had daar soms enkele minuten voor nodig en soms moest ik bluetooth eens opnieuw inschakelen.

    Verder merk ik toch wel wat bugs in de software, maar niks om van wakker te liggen. Zo speelt de meldingstoon van een SMS bij bepaalde contacten maar half af. En een alarm die ik had gewijzigd, bleek na een tijdje vanzelf weer op de oude waarden te staan. Notificaties komen niet altijd door.

    Qua software mis ik enkel de weer-app van de iPhone. Die is echt veel beter voor mij dan wat ik tot nu toe heb aangetroffen op Android. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Voor de rest is de Google Play-store voor mij beter dan de iTunes store. Het feit dat je snel je aankoop ongedaan kan maken is goud waard. Vele apps vind ik op Android ook beter uitgewerkt dan op iOS. Dat had ik niet verwacht.

    Met de batterij zit het redelijk snor. Ik heb maar 1 widget voor de agenda draaien, en alle accounts laat ik hooguit 1 keer per uur syncen. De eerste dag was de batterij na 8 uurtjes leeg, maar dat bleek door een account te zijn die niet gesynct geraakte, en die dus continu bleef draaien. Als je dus slechte batterijduur hebt: zoek naar processen die blijven hangen of sync’s die te vaak gebeuren.
    Nu haal ik probleemloos een dag, zelfs bij intensiever gebruik. Meestal heb ik tegen middernacht nog 20 tot 30% over.

    De camera is geweldig. De automatische upload naar Dropbox ook. Voor mij is dat een betere oplossing voor foto’s dan iCloud. En de 50Gb dropbox cadeau was mooi meegenomen. Dat wist ik niet toen ik hem kocht, dus dat was een leuke verrassing.

    Pattern unlock is zalig. Ik kan al niet meer zonder.

    Je bent wel even bezig met alles in te stellen naar wens. Er zijn zoveel instellingen overal, pfff 🙂

    De grootste revelatie was Swiftkey 3. Jongens, jongens, wat typt dat vlot. Ik tik sneller op die S3 dan op mijn Macbook.

    Al bij al ben ik heel tevreden. Ik keer zeker niet terug. Die iPhone blijft in de lade.
    Dankzij de S3 gebruik ik zelfs mijn iPad nog nauwelijks. Die voelt ineens zo lomp aan. En de oude iPhone ligt in een lade stof te vangen. Zo een klein schermpje, bah 😉

  14. Sharon zegt

    Hallo,

    Ik heb gisteren de Samsung s3 ontvangen en vanaf het eerste moment heb ik al problemen. Nadat ik de meeste zaken ingesteld had viel de telefoon vanzelf uit en nu kom ik niet verder dan het schermpje waar je je pincode moet in voeren. De telefoon blijft opnieuw opstarten!

    Ik ga zo meteen contact opnemen met Wehkamp (waar ik het toestel besteld heb) en met Samsung.

  15. Jeroen zegt

    ************************************************** HELP

    Ik heb de galaxy s3 nu 2 dagen, er zitten veel opties op maar na mijn ervaring ook overbodige tags en functies.
    Gister kon ik prima skypen, totdat ik mijn telefoon op de fabrieksinstellingen terug zetten omdat al mijn skype contacten in mijn telefoon lijst kwamen, dit heb ik door die reset kunnen verhelpen.

    Het probleem is dat mijn samsung galaxy s3 nu niet meer WIFI met mijn ROUTER wil verbinden want dan geeft hij ‘Vericicatiefout’ aan, terwijl mijn samsung galaxy s 2 dit gewoon wel doet?
    Vodafone klantenservice wist hier geen antwoord op,

    Als iemand mij zou kunnen helpen, hoor ik dat héél graag want dat scheelt me namelijk kosten.

    Mvg, Jeroen

    • Ellen zegt

      Hallo Jeroen,

      Ik heb hetzelfde gehad.
      Van de sleutel moet je de naam afhalen want deze vult hij automatisch in en dan moet hij het wel doen.

  16. Wouter zegt

    Heeft iemand al nut gevonden voor het s bellen ( wanneer je in een bericht zit de telefoon naar je oor brengen zodat jemeteen gaat bellen) het werkt bij mij niet bij whats app en ook niet met sms berichten. Het werkt aalten als ik al toevallig in de contacten map van iemand zit….. compleet waardeloos als je het mij vraagt…..

  17. rene zegt

    Prima toestel en idd veel beter en sneller dan de s2 die ik hiervoor had

    voor mensen die een hoesje of protection zoeken voor de s3, de toughcase van casemate is een achterkant die uit 2 delen bestaat een ciloconen binnenkant en een hardplastic buiten kant die je toestel rondom beschermd

  18. nietbelangrijk zegt

    Het is een geweldig toestel. Voorheen altijd fan geweest van HTC en ook deze keer was ik bijna voor de One X gegaan, was het niet dat de SGS3 op bijna elk vlak superieur is.
    Nu het toestel 2 weken uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik op bijna alle vlakken tevreden ben. De Touchwiz is het enige puntje dat ik zou willen aanpassen en daarom zal er bij een stabiele versie meteen CM9 of CM10 op gaan draaien….verder kan ik enkel zeggen: Samsung, petje af!

  19. Bjarne zegt

    Het scherm moest heel goed zijn weinig krassen etc bij mij zitten er heel veel minuscule krasjes na een week er op! En ik weetniet Hoe het komt veder reageert hij heel snel overal op

  20. zegt

    Ik heb hem nu ook bijna een week maar zie nog niks van krassen of iets dergelijks. Ik vind het echt een top apparaat! Ik wacht ook met smart de Jelly Bean update af met project butter. Misschien dat ik iets minder kritisch ben komende van de galaxy s1. Wat een verschil! Misschien 1 kritiekpuntje: De accu mag van mij echt beter.

  21. Peter Pastoor zegt

    Ik ben redelijk tevreden. Ben van de iPhone 4 naar de s3 gegaan.

    Grote vooruitgang behalve 1 ding….de batterijduur. Hij gaat echt heel snel leeg…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *