Opvallend: Samsung toont prominentere Android branding (in de Galaxy S5)

In den beginne van het Android universum was er Google*. Na verloop van tijd begon Samsung meer en meer een hoofdrol te spelen in dit universum, en geruime tijd werd er zelfs gespeculeerd dat dit Zuid-Koreaanse bedrijf er vroeg of laat vandoor zou gaan met de buit, Google en Android in de marge achterlatend. Tijdens de productpresentaties van Samsung werd Android steeds minder direct benoemd, en JK Shin – baas van Samsung Mobile – grapte tijdens de onthulling van de Galaxy Gear zelfs dat hij dit keer écht niet moest vergeten Google's besturingssysteem een keertje bij naam te noemen.

En toen kwam De Deal. Samsung en Google sloegen op één buik de handen ineen, en alles leek weer koek en ei. En hoewel we de echte invloed van de nieuwe band tussen de twee mobiele grootmachten pas op de langere termijn zullen merken, valt één ding nu al op: de Galaxy S5 toont tijdens het opstarten prominent een Powered by Android logo.

Overigens doet HTC's nieuwe One (M8) precies hetzelfde, en er lijkt dus vooral sprake van een door Google ‘verplichte' move. Maar wiens het idee het ook was: Samsung doet braaf mee.

Natuurlijk is dit een vrij subtiel teken dat de verhoudingen tussen Google en Samsung langzaam aan het verschuiven zijn, maar gezien de geschiedenis van de afgelopen jaren is het toch een vermelding waard. Samsung associeert haar Galaxy lijn weer méér met Android, in plaats van minder.

* deze geschiedschrijving is nogal versimpeld natuurlijk, maar dient dan ook slechts ter illustratie

(via 1, 2)

Gerelateerde artikelen