Dit is een Gear VR met gezichtsherkenning en oogtracking

In het kader van haar C-Lab programma lanceert Samsung een aantal nieuwe snufjes. We zien onder meer de langverwachte Gear VR bril met gezichts- en oogtracking.

Een paar maanden geleden ontdekten wij dat Samsung werkte aan een nieuw type Gear VR headset. Voorzien met allerlei extra sensoren kan deze bril gezichtsuitdrukkingen herkennen, en oogbewegingen volgen. En nu is het apparaatje daadwerkelijk onthuld, onder de naam Linkface.

Samsung ‘Gear VR 2.0': Linkface

De Linkface headset is natuurlijk gebaseerd op het vertrouwde concept van de Gear VR. In de headset stop je een Galaxy telefoon, zoals de Galaxy S8, die voor beeld en rekenkracht zorgt. De Linkface zelf is echter ook nog voorzien van een aantal nieuwe sensoren waarmee allerlei biometrische informatie verzameld wordt.

Wij dachten eerder deze sensoren er vooral voor bedoeld waren om de gebruik(st)er te herkennen. Samsung zelf gooit het bij de introductie van Linkface over een andere boeg. Zo zien we VR-avatars die meebewegen met de de persoon die de Linkface draagt. Maar de Linkface herkent ook kaak- en mondbewegingen. Je kunt dus commando's ‘uitspreken' – zonder geluid te maken – die vervolgens uitgevoerd worden.

De Linkface werd ontwikkels binnen Samsung's eigen start-up programma C-Lab. Linkface gaat nu zelfstandig verder – uiteraard onder de vleugels van het grote Zuid-Koreaanse concern. In hoeverre we deze technologie op termijn weer terug zien in Samsung's eigen Gear VR headset is verder nog niet bekend.

Verder werden vandaag door Samsung nog zes andere start-ups geïntroduceerd, met een verscheidenheid aan ideeën. Met de 1Drop add-on voor je smartphone kun je goedkoop en eenvoudig je bloedsuikerniveau meten. Verder is er ook nog een app die de perfecte schoen voor je voet vindt – Defind – en een augmented reality interface genaamd Hyperity. En dan is er nog Pixelro, een oplossing om ook met presbyopie – ouderdomsverziendheid – toch een smartphone te kunnen gebruiken.

Binnen C-Lab kunnen Samsung medewerkers hun eigen ideeën verder ontwikkeling, met steun van de baas. En natuurlijk de belofte dat goede concepten uiteindelijk kunnen leiden tot volwaardige producten, die al dan niet door Samsung zelf in productie worden genomen. Tijdens de komende Consumer Electronics Show zal zo'n product – Link Flow, een 360 graden wearable camera – het commerciële levenslicht zien.

Lees de reacties (1)

  • Wat een geweldig bedrijf dat Samsung. Jammer dat de media kabouters die allemaal uit onwetendheid een iphone kopen hier geen aandacht aan willen besteden uit fanboy’ism.

    Als deze vinding door Apple was gedaan had het het journaal gehaald.

Gerelateerde artikelen