Tip bij spontane reboots na een Android update (update 3 december: mwoah)

Update 3 december:

We hebben inmiddels van allerlei mensen tegenstrijdige berichten gekregen. Een factory reset werkt soms wel, soms niet – het lijkt een beetje een gok. Zoals bezoeker Marnix aangeeft is het ook mogelijk om vanuit Android zelf een factory reset te doen. Uiteraard is dit zeker een mogelijkheid (Instellingen -> Privacy -> Standaardgegevens herstellen), wij kozen voor ‘grondig', dus resetten vanuit de recovery buiten Android zelf om.

Al met al is het dus niet duidelijk of en wanneer een factory reset helpt tegen het reboot probleem waar sommigen last van hebben, met name na de laatste update.

Oorspronkelijke bericht:

Na de recente update naar Android 2.3.6 hebben nog al wat mensen last van een spontaan rebootende Galaxy S2. Mogelijk heeft dit te maken met het installeren van de nieuwe Android versie zonder allerlei gegevens op te ruimen die – plat gezegd – de zaak in de war schoppen onder de nieuwe Android. Normaal gesproken kun je je toestel updaten zonder alle gebruikersdata te verliezen – echter, bij een irritant probleem zoals de spontane reboots kan een iets drastischer maatregel helpen: een factory reset.

(disclaimer: wat je met je eigen Galaxy S2 doet is natuurlijk geheel je eigen verantwoordelijkheid – niet die van galaxyclub.nl)

Let op! In de onderstaande procedure wordt je toestel volledig ge-reset – alsof je ‘m weer voor het eerst uit het doos haalt! Alle gegevens worden gewist!

Een factory reset voer je als volgt uit:

1=Vol Up 2=Home 3=Power

– backup alle gegevens die je er later weer terug op wilt zetten

– schakel je S2 uit

– druk de volgende knoppen in, en hou ze ingedrukt tot je het Samsung logo ziet: Volume Up (1) + Home (2) + Power (3)

– je toestel start nu in de zgn. ‘recovery mode': een simpel, blauw menuutje

– het menu is te bedienen met de volume knoppen (omhoog: Volume Up, omlaag: Volume Down), en de Home knop om te selecteren

– ga naar ‘wipe data/factory reset' en selecteer met de Home knop

– ga naar ‘wipe cache partition' en selecteer met de Home knop

– ga naar ‘reboot system now' en selecteer met de Home knop

Het toestel start nu opnieuw op, en als het goed is, is het reboot probleem verholpen.

(met dank aan Wilbert en één van onze eigen proefkonijnen)

 

Lees de reacties (284)

  • Ik heb hier ook last van bij de 2.3.5 versie en had er ook last van bij de 2.3.4 versie.
    dus ik denk niet dat het aan de 2.3.6 versie ligt.

    • Hier ook hetzelfde probleem, dus probeerde ik factory reset volgens aangegeven procedure - uiteraard na volledige backup.
      resultaat: het probleem van de spontane reboot is NIET opgelost. Vandaag 3 maal reboot tussen 10:00 en 18:00 uur.
      Bijkomend (en voor mij nog veel eger) na installatie van de backup bleken er helemaal geen persoonlijke instellingen hersteld te zijn. M.a.w. alle persoonlijk instellingen, de connectiviteitsgegevens met Outlook server, alle apps, alle persoonlijke settings... allemaal verdwenen.
      Aangezien ik dat haast niet kon geloven, heb ik de backup nadien opnieuw geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.
      Ik wil hier toch wel mijn uitgesproken teleurstelling uitspreken over dit gebrek in de backupmogelijkheden binnen KIES voor (professionele) gebruikers van dit toestel.

      Desondanks,

      met vriendelijke groet,

      JoWe

    • Na het verwijderen van mijn extra micro san disk kaartje van 2GB. is het probleem van rebooten niet meer voorgekomen.

    • Ik had ook last van re-boots, soms wel 3 tot 4 maal per dag. Ik heb van alles geprobeerd, factory-reset, batterijcontacten schoonmaken, maar niets hielp. Echter na het verwijderen van de externe 8 GB (class2) micro-sd kaart van A-data functioneert de SGS2 al bijna een week zonder re-boots!

    • Ik heb ook last van die spontane herstarts, uitsluitend sinds de laatste firmware-update naar 2.3.6 Vanmorgen nog: de S2 lag een poosje op tafel - en ja hoor: hij meldt zich weer: herstart is gaande. Ik moet dan de code intoetsen en dan werkt hij weer. Dit gebeurt in ieder geval 3x per dag.
      Heeft niet te maken met warmte, met losse accu, of iets dergelijks. Moet een bug in 2.3.6 zijn, naar mijn mening. Ik heb geen zin in een factory reset, en wacht dan maar tot april op Android 4, denk ik. Of is er nog een eenvoudige oplossing, inmiddels, zonder verlies van gegevens? Ik zit op Vodafone.

    • Het probleem zit hem in de update + sd cards, na de laatste update heb ik er een 32gb sd in gedaan van samsung zelf. Resultaat spontane reboots van het toestel, echter op de 2.3.5 versie met een 8gb kaart nergens last van gehad.

      Word er toch wel een beetje soepel van dat dit probleem niet door samsung aangepakt word. Net zoals de update naar ICS die al dik een maand op pending staat. Hopen maar dat met de nieuwe versie het probleem opgelost is.

    • Mijn samsung deed dit ook constant en steeds vaker. Ik had 2.3.6 er op staan. Na een factory en update naar 4.0.3. heb ik niet 1x meer een reboot gehad. Dit is nu ongeveer 2 weken geleden. Is voor mij de oplossing dus.

  • Had ook dit probleem. Ligt volgens mij aan de simcard. Heb 2 identieke simcards en heb de kaart uit de auto omgeruild met die uit mijn galaxy s2. Heb nu ruim een week geen uitval of heropstarts meer gehad.

  • 2.3.4 geen last van
    2.3.5 probleem stak de kop op
    2.3.6 probleem is gebleven

    heb een FS gedaan door middel van de code *2767*3855# en zelfs de SD-card gewist. Probleem blijft zich voor doen...

  • Probleem blijkt powerbutton te zijn. Hoewel gelocked, als de powerbutton een aantal tellen ingedrukt blijft herstart het toestel.
    Klinkt mij annemelijk, heb toestel in een leren sleeve zitten.

    • Klopt! Als ie nog in zn lock zit en je houdt een paar seconde de power button ingedrukt, restart ie! Wat amateuristisch van Samsung, Android, of wie dan ook..

    • Nee, gebeurt ook gewoon elke nacht zonder de powerbutton te beroeren.

      Mijn tip, zet het toestel eens uit en verwijder de SD card. Bij mij was het probleem (10 spontane reboots per 24 uur sinds update) volledig verdwenen. Geheugenkaart zit inmiddels weer in de telefoon en lo and behold, slechts 1 reboot in 3 dagen tijd. Daar kan ik voorlopig mee leven.

      • Klopt de SD kaart is bij mij en bij een collega de boosdoener.
        Of het feit dat de SGS2 er niet goed mee omgaat, kan ook!

        Ik had altijd een 8GB, net gewissel naar 32 GB en een paar reboots per dag!

1 2 3 38