Tip: crashende Samsung Galaxy S10 camera? Dit is de oplossing

Loopt jouw Samsung Galaxy S10 ook vast zodra je de camera opent, of wordt hij heel traag? Hoewel het geen structurele bug lijkt, ben je zeker niet de enige. De oplossing lijkt simpel, gelukkig.

Galaxy S10 camera vastgelopen: app-gegevens wissen

De afgelopen dagen bereikte ons een aantal keren de klacht dat de Galaxy S10 vastloopt als gebruik(st)ers de camera openen. We kunnen niet nagaan of de grote upgrade naar Android 10 de oorzaak is, of de recentere beveiligingsupdate van januari. Bovendien: reproduceren kunnen we het probleem op ons redactionele toestel niet. Dat neemt niet weg dat we steeds vaker dezelfde klacht horen: de Galaxy S10 crash volledig, of reageert enige tijd niet of erg traag, zodra je naar de camera gaat. Nu kun je afwachten of de komende februari update (ah: die is er nu!) het probleem oplost – maar dat hoeft niet.

Wat we namelijk ook herhaaldelijk hoorden en bevestigd kregen: de oplossing is eenvoudig, nadat je je vastgelopen Galaxy S10 gereset hebt. Het enige wat je moet doen is gegevens van de camera-app wissen. Dat doe je door in de Instellingen naar Apps te gaan, en in de lijst de Camera app te vinden en kiezen. Tik nu op Opslag en vervolgens onderin beeld op Gegevens wissen. Als je dit bevestigd hebt is tevens de cache van de camera geleegd. Eventuele camera-instellingen moet je opnieuw kiezen, maar dat zijn er bij de meesten niet zoveel.

Mocht dit onverhoopt op jouw Galaxy S10 toch niet helpen, wis dan de cache van het toestel zelf. Hoe je dit doet kon je HIER al lezen onder het kopje Cache wissen. Om je het scrollen te besparen copy-pasten we die handleiding:

  • Schakel je toestel helemaal uit
  • Start ‘m op in het Android recovery menu. Hoe je dit doet, verschilt per model:
    • Galaxy S10, S9, Note 9, A9: houdt tegelijk Aan/uit + Bixby Volume omhoog ingedrukt tot je het simpele menu ziet
    • Andere modellen: houdt tegelijk Aan/uit + Volume omhoog ingedrukt tot je het menu ziet
  • Druk 5x op Volume omlaag tot de blauwe balk op het item Wipe cache partition staat (LET OP: NIET op Wipe data/factory rest dus!).
  • Druk de Aan/uit knop in
  • Druk Volume omlaag in zodat de blauwe balk op Yes staat
  • Druk weer op Aan/uit om te bevestigen dat je de cache wilt legen
  • Als het Android recovery menu weer verschijnt druk je nog een keer op Aan/uit om Reboot system now te kiezen.

Als het goed is zijn al je camera-crash-problemen nu opgelost. Met een beetje geluk heeft het uitvoeren van de nieuwe update van februari voor de Galaxy S10 dus hetzelfde effect. We verwachten deze binnen nu en pakweg een week ook in Nederland. Maar met de bovenstaande stappen hoef je daar niet op te wachten.

Had jij last van de vastlopende camera-app op jouw Galaxy S10-model? Heeft het bovenstaande geholpen? Of toch niet?

Lees de reacties (6)

  • Ik heb dit dus ook met mij s10+ als ik de camera app open loopt hij gelijk vast en kan ik niks meer. Maar ook bij foto's op de instagram tijdlijn lopen vast. Hoop dat dit probleem snel opgelost word met een nieuwe update. Want durf het niet zo aan om het handmatig zelf te proberen zoals hier beschreven.

  • Ik heb alle stappen doornemen. Heb eerst mijn foto's kunnen downloaden naar mijn pc, dat werkte nog wel gelukkig, dat kan zonder camera te openen via kabel of bluetooth gewoon via verkenner windows 10 (gebruik ik), geef toegang aan je pc voor je telefoon en je kunt bestanden redden.

    Heb beide bovenstaande stappen moeten doorlopen om hem weer te kunnen laten werken, maar de camera werkt en de telefoon is weer sneller. Heel erg bedankt voor jullie informatie, want die tweede, legen cash had ik niet gevonden.

  • Ik heb alles geprobeerd wat hierboven staat en heb ook de update van februari geïnstalleerd. De camera werkt jammer genoeg nogsteeds niet.
    Wat zou ik nog meer kunnen doen om het probleem op te lossen?

  • Waarom worden we verplicht om die updates steeds uit te voeren !!!! Het is telkens hetzelfde na updates zijn er her en der allerhande problemen. Waarom kunnen ze die updates niet op aanvraag uitvoeren als ik die wil zal ik ze doen. Het zou zo moeten zijn dat wanneer je problemen hebt na een update er een schadevergoeding op kan volgen. Want ik vraag me ook af of er geen commerciële bedoeling achter deze updates zit, dit in de zin van tjien mijn gsm is nu toch al x aantal jaren oud en hij begint misschien te mankeren. Dus stop met updates op te dringen en laat de mensen die er 1 willen ze op aanvraag doen en zij die tevreden zijn met hun toestel het houden zoals het is.
    En waarschijnlijk komt er nu een antwoord dat je toestel updaten het update houd met de laatste apps.
    Maar zorg dan dat we geen problemen hebben.
    P.S. het is niet alleen bij Samsung dat dit probleem is het is bij alles wat met updates te maken heeft.

    • Wat je kunt doen: via Instellingen naar Software-update gaan, en daar 'Automat. downloaden via Wi-Fi' uitzetten. Dan download je de updates alleen nog als je zelf in dit menu op 'Downloaden en installeren' tikt. Zo heb je er wel zelf controle over :)