Loop jij ook tegen dit WhatsApp probleem aan op jouw Samsung Galaxy telefoon?

Een aantal gebruik(st)ers heeft last van specifiek WhatsApp probleem op Samsung's Galaxy S21 en andere modellen. Om precies te zijn gaat het om de foutmelding ‘Telefoon niet verbonden‘ als je WhatsApp Web gebruikt in je browser of desktop app. Een specifieke oplossing werkt soms wel – maar soms ook niet.

Samsung Galaxy en WhatsApp Web: ‘Telefoon niet verbonden

Heel wat mensen gebruiken WhatsApp weliswaar vooral op hun telefoon, maar vaak ook op de PC. Via de browser of de desktop app is het natuurlijk fijner typen als bijvoorbeeld aan het werk bent. De laatste tijd duiken telkens weer meldingen op van Samsung gebruik(st)ers waarbij die synchronisatie tussen telefoon en desktop niet soepel werk. De precieze oorzaak blijkt minder helder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Onder meer op Samsung's eigen fora en op Reddit zijn telkens weer dezelfde klachten te vinden. De verbinding tussen telefoon en browser/desktop-app gaat verloren zodra het scherm van de telefoon uitgaat. Op je PC zie je de melding ‘Telefoon niet verbonden‘ en berichten verschijnen daar dan ook niet tot je opnieuw verbindt.

De oplossing (soms)

Een mogelijk oorzaak wordt gezocht in het feit dat Samsung in Android 11 en One UI 3.x applicaties soms te snel sluit. Het zou dan helpen als je ervoor zorgt dat dit met WhatsApp niet kan gebeuren. Dit doe je als je via Instellingen naar Apps gaat, rechtsboven op de drie puntjes tikt, en Speciale toegang kiest, gevolgd door Batterijverbruik optimaliseren. Tik bovenin nu op Apps niet geoptimaliseerd, kies Alle, en zoek WhatsApp. Als je de schakelaar bij WhatsApp uitzet, dan zal het toestel WhatsApp niet meer beperken in achtergrondbezigheden en verbindingen.

Maar…. het is ook duidelijk dat dit voor een aantal gebruik(st)ers níet de oplossing biedt. Het is uiteindelijk zelfs niet helemaal duidelijk of het probleem wel bij Samsung's software ligt, of eerder misschien toch bij WhatsApp. Wat wel opvalt is, dat de meldingen vooral van een aantal Samsung telefoons lijken te komen.

Welke toestellen?

Veruit de meeste klachten lijken te komen van gebruik(st)ers met een Galaxy S21, S21+, of Galaxy S21 Ultra. Wij kunnen bovendien bevestigen dat bijvoorbeeld ook de Galaxy Z Fold 2 vergelijkbare problemen lijkt te geven, bij tijd en wijle.

Uiteraard hopen wij op een oplossing die structureel helpt, zonder dat je daarbij zelf diep in allerlei instellingen moet graven. Het is daarbij om het even of deze uit de koker van Samsung of van Facebook/WhatsApp komt.

Wijzelf hebben géén last van dit probleem, en kunnen dus zo gauw het bovenstaande probleem (of de oplossingen) niet reproduceren (of controleren). Vandaar deze vragen aan jou: heb jij hier soms ook last van? Welk toestel gebruik jij als het optreedt? En net zo interessant: heeft bij jou de bovenstaande oplossing geholpen – of juist niet? Of misschien wel een hele andere?

(via)

Lees de reacties (4)