Wist je dat je simpel kunt testen of jouw Samsung Galaxy wel honderd procent in orde is? Dankzij een paar handige diagnostische functies kun je zelf checken of alles naar behoren werkt.
Galaxy test tip: Samsung Members diagnoses
Smartphones zijn complexe apparaatjes. De compacte kastjes zitten volgestouwd met allerhande minder of meer geavanceerde technologie. En alsof dat nog niet erg genoeg is, zijn veel onderdelen behoorlijk gevoelig én sjouw je jouw kastje de godganse dag overal mee naartoe. Op de fiets, rennend, in de regen, en over hobbelige zandwegen rijdend, bijvoorbeeld. Dat ze niet aan de lopende band stuk gegaan is een technologisch wonder. Maar soms kan er natuurlijk wel degelijk iets kapot zijn.
In iedere semi-recente Samsung telefoon zit daarom een app met een uitgebreide diagnose functie: Samsung Members. Om de handigste functies van deze app te kunnen gebruiken moet je wel ingelogd zijn met een Samsung account. En een van de handigste functies is Diagnoses.
Kies deze, en je gaat direct naar een scherm met een waslijst aan diagnoses die je op alle onderdelen van je telefoon kunt loslaten. Afhankelijk van jouw Galaxy model zijn dit er ergens tussen de 23 en 27. Van de NFC chip, via de camera's, en de aanraakgevoelige laag op je scherm, tot de vingerafdruksensor, en koptelefoon – en alles ertussenin.
Je kunt de tests afzonderlijk uitvoeren, of gewoon de hele lijst afwerken door op Alles testen te tikken. Sommige tests voeren zichzelf uit, maar bij andere moet jij ook iets doen. Zo kun je de microfoons natuurlijk alleen testen als je zelf wat lawaai – pardon, geluid – maakt.
Als bij jouw Samsung Members app de optie Diagnoses ontbreekt, moet je de app updaten naar de nieuwste versie. Dat doe je bijvoorbeeld via de Galaxy Store. Als je daar geen zin in hebt, dan vind je alle test ook gewoon direct onder het kopje Ondersteuning.
Na de test: wat als iets niet goed werkt?
Wat als een vermoeden zich bevestigt, of een onverwacht defect opduikt? Dan kun je een aantal dingen doen. Via het Ondersteuning scherm in Samsung Members kun je de opties onder het kopje Veelgestelde vragen de optie Defecten en schade checken voor tips bij specifieke problemen.
Ook kun je nog wat verder omlaag scrollen tot je de keuzes Tekstchat en Ondersteuning op afstand ziet. Met de eerste neem je via Facebook Messenger contact op met Samsung. Via de tweede optie wordt je gevraagd de Ondersteuning op afstand app te installeren, zodat een techneut van Samsung kan onderzoeken wat er fout gaat.
Sommige dingen zijn natuurlijk helemaal niet op afstand te repareren. In dat geval kun je je melden bij de winkel waar je jouw toestel hebt gekocht voor een eventuele reparatie binnen de garantie. Of je neemt alsnog contact op met Samsung om te kijken wat je opties zijn.
Aad Nell says
Ja,aan mijn tel.mankeert vanalles. Start ook bijna niet meer op. Ik heb een galaxy A 10
m.b. says
Ik heb alles getest op mijn S22, alles werkt perfect.