Wat doe je als jouw Samsung Galaxy telefoon niet wil opladen omdat er vocht in de USB-poort zit? De oplossingen zijn logisch, en zelfs een beetje verrassend.

Samsung telefoon tips bij vocht in de USB-poort
Het is herfst. En dan kan het gebeuren dat je met je telefoon in de stromende regen staat – zoals toen we foto's aan het maken waren voor onze recente Samsung Galaxy S24 FE review. Maar ieder seizoen heeft zo zijn eigen gevaren. Als je telefoon niet in dat zomerse zwembad valt, dan klapt er in de winter vast wel een half gesmolten sneeuwbal op. Zulke dingen gebeuren altijd – altijd! – als de batterij behoorlijk leeg is, en je een belangrijk telefoontje verwacht.
Even snel opladen zit er niet in, want zodra je de oplaadkabel in de USB-poort van je Galaxy stopt, begint het toestel alarmerend te piepen. ‘Waarschuwing: oplader meteen loskoppelen. Er is vocht of vreemd materiaal gedetecteerd in je oplaad-/USB-poort.' Daar sta je dan, met nog twee procent acculading.
Vocht in je USB-poort: drogen en draadloos opladen
En dus is de vraag: wat doen? De basisprincipes zijn logisch:
- Neem de melding serieus! Hoewel heel veel Samsung telefoons redelijk waterbestendig zijn, is de USB-poort letterlijk de zwakke plek op dit gebied. En water en elektronica zijn nu eenmaal geen vrienden.
- Schudt eventuele waterdruppels uit de USB-poort.
- Maak je telefoon droog met een zachte doek, en probeer vooral ook de USB-poort droog te deppen. Kijk ook of er andere voorwerpen – stof, zand, etc. – in de poort zit, en verwijder deze met een zacht, dun doekje.
- Droog ook de USB-connector die je net in de poort had gestopt, en die nu dus ook nat is.
- En het belangrijkste: laat je Galaxy drogen. Leg hem ergens op een plek met genoeg ventilatie. Eventueel kun je een ventilator laten ventileren. LET OP als je een föhn gebruikt: blaas alleen koude lucht! Sommige componenten in de telefoon kunnen gelijmd zijn en laten los ze te warm worden.
- Geef het droogproces de tijd. Ook al zie je geen druppels meer, er kan nog genoeg vocht zitten op plekken die niet van buitenaf zichtbaar zijn. Het kan uren duren voor de USB-poort weer echt droog is.
Maar wat doen als je telefoon bijna leeg is en je dat belangrijke gesprek verwacht? Draadloos opladen kan wel! Alle recente toestellen in de Galaxy S- en Z-series kun je draadloos opladen, dus dit is hét moment om hiervan gebruik te maken. Mits je zo'n oplader hebt of kunt lenen, natuurlijk.
Wat als dat allemaal niet helpt?
Als je het bovenstaande hebt gedaan, dan zal je Samsung telefoon vroeg of laat weer gewoon opladen via de USB-kabel. Maar wat als je úúúren hebt gewacht – een hele nacht zelfs – en het werkt nog steeds niet? Dit is ons in de loop van de jaren toch wel een paar keer overkomen.
Als je zeker weet dat je telefoon inmiddels toch echt wel droog is, maar hij weigert nog steeds op te laden dan is de verrassende mogelijke oplossing softwarematig:
- Ga in de Instellingen naar Apps
- Tik daar rechts naast Je apps op het omlaag wijzende pijltje
- Schakel Systeem-apps weergeven in
- Zoek of scroll naar USBSettings en kies deze
- Tik nu op het kopje Opslag…
- …en vervolgens kies je Cache legen
Soms blijft de melding namelijk in het cache-geheugen hangen. Als dit het geval was, dan kun je na het legen daarvan de telefoon wel via de USB-kabel opladen.
Maar LET OP: als de melding ook na het legen van de USB-cache terug blijft komen, dan is de kans groot dat je telefoon toch niet droog is. Wacht dan nog langer, of zoek technische ondersteuning bij Samsung of bij de winkel waar je je Galaxy gekocht hebt.
Liesbeth Deblauwe says
Beste,
ik heb bovenstaande melding. Heb al uren gewacht en wil nu eens via instellingen naar apps.
Dit kan ik echter niet doen.. De melding komt er op, voor de rest kan ik er niets meer mee doen.
Enig idee wat ik best doe?
Jorn says
Een late reactie, maar beter laat dan nooit, toch? Ik heb dit probleem bij 2 verschillende Samsung telefoons gehad. Mijn S10e heb ik met een draadloze lader gebruikt. Recentelijk hetzelfde probleem met mijn Flip3. De USB poort is grondig gereinigd door een telefoon winkeltje en het probleem is weg, dus het zal wel aan stof of viezigheid hebben gelegen.