Een paar weken geleden had Samsung er al voor gewaarschuwd, en bevestigen concrete cijfers dat de winst van de mobiel tak van het concern flink gedaald is in het afgelopen kwartaal. Bij een omzetdaling van 20% in vergelijking met een jaar geleden, lag de winst maarliefst 74% lager.
Het lag dus al in de lijn der verwachting dat Samsung's cijfers een reflectie zijn van dalende smartphone prijzen en groeiende concurrentie van goedkopere fabrikanten in grote landen als China en India. Met 78,1 miljoen verkochte smartphones is Samsung nog wel wereldwijd marktleider, met een marktaandeel van 24%.
Samsung zelf bevestigt dat het bedrijf de afgelopen tijd simpelweg te traag heeft gereageerd op veranderingen in de markt. Een fundamentele van haar productportfolio moet het tij gaan keren, aldus senior vice-president van Samsung's mobiele tak Kim Hyun-joon. Voor het komende kwartaal hoopt Samsung de eerste resultaten van een veranderende strategie te zien.
Hoewel Samsung verder nog niks los laat over de geplande vervorming van haar smartphone portfolio, lijken de eerste tekenen hiervan al duidelijk. De lancering van de Galaxy Alpha liet al een nieuwe focus op design zien – een lijn die door werd gezet in de Galaxy Note 4.
En dan is er natuurlijk de nieuwe A serie, die onder één noemer een breed spectrum aan toestellen zal gaan bieden: de Galaxy A3 is een low end toestel, de Galaxy A5 een mid range model, en de eerste details van de Galaxy A7 wijzen op semi-high end specificaties. Al deze toestellen hebben gemeen dat ze de nieuwe premium lijn op designgebied voortzetten.
Het is natuurlijk pure speculatie, maar een porfolio bestaande uit een A-serie, een Note serie, en een Galaxy S topmodel zou het Galaxy plaatje al een stuk overzichtelijker maken. De A serie zou dan in één klap een hele vloot – Ace, Grand, Trend, Core, Fame, etc. – kunnen vervangen. Of iets dergelijks gaat gebeuren moet de komende maanden blijken.
(via)
Geef een reactie