Nu steeds meer Samsung Galaxy S5 gebruik(st)ers hun toestel van de update naar Android 5.0 Lollipop hebben voorzien, wordt ook duidelijk wat er goed gaat. En fout. Gisteren legden we uit hoe je de meeste problemen met trage of vastlopende apps kunt oplossen, en nu wordt het tijd om te kijken naar een ander probleem waar sommige gebruik(st)ers tegenaan lopen: een instabiele WiFi verbinding, die met een beetje pech ook de batterijduur van het toestel verkort.
Update 2: check of de nieuwe bugfix update voor de Galaxy S5 de oplossing biedt voor jouw issues met Lollipop op het toestel.
Update: check ook andere tips voor jouw Galaxy met Android 5.0 Lollipop:
- Zo los je problemen op met trage of crashende apps na de Lollipop update.
- Zo zet je jouw Galaxy op stil na de Lollipop update!
- Berichten lezen op het vergrendelscherm van je Galaxy met Android 5.0 Lollipop
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een simpele, snelle oplossing is er – vooralsnog – niet. Het probleem zit ‘m voornamelijk in Android 5.0 Lollipop zelf. Ook andere toestellen, waaronder Nexus telefoons zonder aanpassingen van een specifieke fabrikant, kunnen last hebben van een instabiele WiFi verbinding. Een vervelend, bijkomend nadeel van een WiFi verbinding die regelmatig uitvalt is het energieverbruik: het is een flinke belasting voor de batterij, waardoor menig gebruik(st)er kampt met een kortere accuduur.
Feit is dat er in Nederland een vrij ‘vroege' versie van de Lollipop firmware is uitgerold – XXU1BNL9, samengesteld op 18 december. In sommige andere landen die recent de update kregen is een nieuwere firmwareversie XXU1BOA3 – samengesteld op 7 januari – beschikbaar. Deze laatste versie schijnt op sommige vlakken stabieler te zijn, en het wachten is dan ook tot deze in Nederland wordt aangeboden. Toch kan een structurele oplossing alleen in de vorm van een firmwareupdate van Samsung komen, of een update voor Android zelf (die natuurlijk ook via Samsung komt, dan).
In de tussentijd zijn er natuurlijk wel een aantal dingen die je kunt doen. De tips hieronder variëren van je-kunt-het-maar-geprobeerd-hebben, tot het terugzetten van je Galaxy naar de fabriekinstellingen. Heb jij iets anders geprobeerd of gevonden? Deel het hieronder, misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft!
Zet Slimme netwerkwissel uit
Je voorkomt dat je toestel op eigen houtje tussen verschillende netwerken gaat wisselen door de optie Slimme netwerkwissel uit te zetten. Leg hiervoor je vinger wat langer op de WiFi sneltoets in je notificatiescherm (1), om naar de WiFi instellingen te gaan. Zorg daar dat Slimme netwerkwissel niet aangevinkt is (2).
En als je hier toch bent: tik even op het menu rechtsboven (3a) en ga naar de optie Geavanceerd. Haal het vinkje bij Passpoint weg (3b), en check of de optie Scannen altijd toestaan aangevinkt is. Zoja, haal het vinkje weg (4). Het fixt je WiFi problemen niet, maar is wel beter voor je batterij.
Vergeet je WiFi netwerk
Dit is ook zo'n dingetje wat je kunt proberen. Heel soms helpt het, vaak niet, maar nooit geschoten is altijd mis – en het kost je geen tijd of moeite. Dus: in je Wi-Fi instellingen tik je op jouw netwerk, en kies je voor Vergeten. Je zult nu opnieuw verbinding moeten maken, en je wachtwoord invoeren.
Zet Mobiele gegevens uit
Om je Galaxy (S5) te ‘dwingen' gewoon braaf de WiFi verbinding in stand te houden, kun je ook simpelweg je mobiele internetverbinding – Mobiele gegevens – uitschakelen. Dit gaat eenvoudig met een sneltoets in je notificatiescherm. Mocht je ‘m niet direct in beeld hebben, dan maak je de sneltoets zichtbaar door op het icoontje helemaal rechtsboven te tikken, waardoor álle sneltoetsen tevoorschijn komen.
Reset je WiFi router
In een enkel geval schijnt het resetten van de WiFi router voor verlichting te zorgen – indien mogelijk natuurlijk (op het werk kan dit lastig zijn).
Cache partitie legen
Wederom een mogelijkheid die lang niet bij iedereen schijnt te helpen – maar bij sommigen wel. Hoe je dit precies doet beschreven we eerder al HIER.
Fabrieksinstellingen: Standaardgegevens herstellen
Een grotere kans van slagen, maar meer werk omdat er gegevens bij verloren gaan, is het terugzetten van je Galaxy naar fabriekinstellingen. We herhalen: HIERBIJ GAAN GEGEVENS EN BESTANDEN VERLOREN. Kopieer dus eerst foto's, video's en andere bestanden die je redden wilt naar je PC.
Wil je dit toch proberen, ga dan via het Instellingen menu, onder het kopje Algemeen, naar de optie Back-up maken en terugzetten (7). Op toestellen als de Note 3 en Galaxy S4 vind je deze in de Instellingen onder het kopje Accounts.
Sommige, maar lang niet alle, instellingen laten zich bewaren via je Google account (8) – en kies daarna voor Standaardgegevens herstellen (9). Je wordt er nog een keer aan herinnert wat er zoal gaat gebeuren. Wil je doorgaan, tik dan op Apparaat resetten (10). Als je je telefoon beveiligd hebt middels een Samsung account moet je nog een keer je wachtwoord daarvoor invoeren (zodat niet iedereen zomaar jouw toestel naar de fabrieksinstellingen kan terugzetten).
Maar toch…
Zoals we aan het begin van dit artikel al schreven: een echte, structurele oplossing voor de WiFi problemen – en de deels ermee verbonden accuproblemen – moet uit de kokers van Google en Samsung zelf komen. Hopelijk volgt er dus snel een bugfix update, of zelfs een nieuwere versie van Android Lollipop waarin de problemen zijn opgelost.
Erika says
Hallo,
Sinds de nieuwe update doet mijn led lichtje het niet meer bij bijvoorbeeld whatsapp, weet iemand hoe ik dit weer aan kan krijgen?
vdhorst says
OPLOSSING LED LAMP ALS JE TELEFOON OP STIL STAAT!
-> ZET JE TELEFOON OP GELUID (melodie) Dm.v de VOLUME KNOP, maar demp alle andere functies (media, meldingen, systeem) dit doe je door het instellingen knopje te drukken als je met de volume knoppen hem op melodie zet.
-> ga naar INSTELLINGEN -> geluiden en meldingen -> intensiteit trilsignaal -> alles “uit”zetten (naar links sliden)
Enige nadeel is dat alles stil is behalve als je gebeld word, maar je hebt in ieder geval weer je led lampje terug terwijl je telefoon op “stil” staat !
Imala says
Helpt echt voor geen meter. Led blijft uit. Ik lees dat anderen een lightflow installeren, maar dat het de betaalde versie moet zijn omdat ie anders ook niet werkt. Zie ik het nut dus niet van in, waarom een app installeren en KOPEN als je gsm de functie al in bezit heeft maar dat samsung besloten heeft met de update dat die functie niet meer werkt. Vriend heeft update op gewone s5 gehad en led werkt nog steeds , ik update gehad en led werkt niet meer. Heb al alles geprobeerd en afgezocht maar niks werkt. Ronduit belachelijk.
vdhorst says
edit; een silent mp3 nummer instellen als beltoon!
vdhorst says
Oke misschien niet heel goed over na gedacht hahaha
MAKKELIJKER-> telefoon op trillen en alle trilfuncties uitzetten bij instellingen….
hope it helps.. (:”
vdhorst says
OPLOSSING LED LAMP ALS JE TELEFOON OP STIL STAAT!
-> ZET JE TELEFOON OP GELUID (melodie) Dm.v de VOLUME KNOP, maar demp alle andere functies (media, meldingen, systeem) dit doe je door het instellingen knopje te drukken als je met de volume knoppen hem op melodie zet.
-> ga naar INSTELLINGEN -> geluiden en meldingen -> intensiteit trilsignaal -> alles “uit”zetten (naar links sliden)
Enige nadeel is dat alles stil is behalve als je gebeld word, maar je hebt in ieder geval weer je led lampje terug terwijl je telefoon op “stil” staat !
vdhorst says
EDIT;
ik heb een “lege”mp3 gedownload om als ringtone te zetten. oftewel, geen geluid als je gebeld word.
hier is een link; http://squobble.blogspot.nl/2008/03/silent-mp3-to-bed-with-ipod-shuffle-or.html
vdhorst says
Oke misschien niet heel goed over na gedacht hahaha
MAKKELIJKER-> telefoon op trillen en alle trilfuncties uitzetten bij instellingen….
hope it helps.. (:”
Urs says
inderdaad diverse storingen na update. Touchwizard liep vast geen sms enz.
Na alle cache te hebben geruimd problemen niet opgelost.
Alles maar terug gezet naar fabrieksinstellingen en nu lijkt alles weer te werken.
djin says
Hallo, ik heb sinds kort ook problemen met mijn Samsung s5. Bij elke app staat regelmatig dat hij is gestopt. Contacten gestopt, insta gram gestopt, echt bij alles.. ook gaat mijn Internet met een week op en dat is 4gb! Wifi doet het niet meer, en zelfs mijn achtergrond was automatisch verandert van foto! Vooral dat mijn achtergrond opeens naar een foto was verandert die ik nog nooit heb gezien vind ik dat echt heel eng en raar. Is misschien mijn telefoon gehackt of ligt dit ook aan lollypop?
SR says
Na de update kan mijn tel mijn sd-kaart niet meer vinden. Ik hou de melding “sd-kaart voorbereiden, controleren op fouten” Hij herkent dus wel iets, maar rond de controle niet af. Weet iemand waar die aan kan liggen? Ik heb de fabrieksinstellingen weer terug gezet. maar wederom krijg ik dit probleem
Gina says
Ja, dat heb ik ook! Heb je al een oplossing gevonden?
Henk says
Ik heb precies hetzelfde.
Bij mij werkt het om mijn telefoon opnieuw op te starten. Daarna kan ik een paar minuten van mijn wifi genieten en dan stopt hij weer.
benny says
Ik heb Samsung s5 en de s4mini geen problemen maar met s5 wel ligt michien aan simkaart of niet of smartphone? ?????
john says
heb ook lollipop op mijn telefn samsung s5 gezet maar mijn batery is 2 x sneller leeg
rudy says
hoi ik heb een probleem met me zwarte samsung s4 mijn speaker aan de voor kant doet het niet en achter wel nu heb ik andere speaker wezen vervangen doet het ook niet wie kan me meer vertellen over deze probleem hoe ik hem wel aan goed kan krijgen gr rudy
Michel says
Heb je hier al gekeken? //www.galaxyclub.nl/2015/04/samsung-galaxy-s4-cache-wissen-geluid-speaker-probleem-android-lollipop-update/