De recente update voor de Samsung Galaxy A50 blijkt bij heel wat gebruik(st)ers voor problemen met de vingerafdrukscanner te zorgen. De beloofde snellere werking komt niet uit de verf doordat het opnieuw registreren van afdrukken moeilijk of onmogelijk is. Aanvulling 2 december: de december patch voor de Galaxy A50 lijkt het hier beschreven probleem op te lossen!
Galaxy A50: vingerscanner werkt niet goed na update
Nog maar een paar dagen geleden arriveerde een update voor de Galaxy A50 die de vingerafdrukherkenning zou moeten verbeteren. Een goed idee, dat in de praktijk helaas minder goed uitpakt. Dat blijkt niet alleen uit de vele reacties die wij ontvingen na de update, maar ook wij konden de problemen reproduceren op ons redactionele toestel met firmwareversie A505FNXXS3ASK9.
Zoals altijd met een update die de vingerafdrukherkenning verbetert, raadt Samsung aan vastgelegde vingerafdrukken te verwijderen en opnieuw te registreren. Echter, na de update is dat juist wat bij velen voor problemen zorgt. Het registratieproces verloopt normaal tot de vingerafdruk 41% vastgelegd is. Daarna gaat het alleen moeizaam verder, of de Galaxy A50 breekt het proces af met de volgende melding: Zorg dat de vingerafdruksensor schoon en droog is en probeer het opnieuw. De melding verschijnt ongeacht hoe schoon en/of droog het display boven de sensor is.
Bovendien melden verschillende gebruik(st)ers dat het toestel enige tijd na succesvolle registratie de afdrukken toch niet langer herkent. Dit is weliswaar te verhelpen door ze opnieuw vast te leggen, maar ook dat garandeert geen definitieve oplossing van de problemen.
Oplossing: een nieuwe update
Dat hier sprake is van een bug in de nieuwe software is duidelijk. En daarmee is ook duidelijk dat het probleem te verhelpen is met een nieuwe update. Wij weten dat er al verschillende meldingen zijn gemaakt, en het wachten is dan ook op verdere actie van Samsung's kant.
Voor nu kunnen we alleen aanraden om je vingerafdrukken na de update níet opnieuw te registeren als je dat nog niet gedaan hebt. Op ons toestel werkte de vingerafdruksensor wel met de ‘oude' afdrukken, en begonnen de problemen pas met het opnieuw registreren. Als je dit al wel gedaan hebt, zit er weinig anders op dan hopen dat het alsnog lukt. In sommige gevallen lijkt dat inderdaad het geval. Zo niet, dan biedt een andere beveiligingsmethode – pincode, gezichtsherkenning, etc. – uitkomst tot Samsung een fix voor deze bug aanbiedt. Uiteraard melden wij het zodra dit laatste gebeurt.
Heb jij de vorige update ook geïnstalleerd, inclusief de hier beschreven problemen? Of werkt bij jouw alles wel zonder issues?
Frits zegt
Blij dat jullie het even hebben getest.
In eerste instantie denk je toch dat het aan jezelf ligt.
We wachten af of er een update komt. Want dit is helemaal niks. Na een paar keer een poging via vingerafdruk te hebben gedaan springt ie naar de pincode. Ondanks dat je de vingerafdruk meerdere malen hebt gescand en dat kost al veel moeite.
Ben zegt
Bij mij geen problemen, gewoon opnieuw kunnen registreren
jawad zegt
Fingerprint is not working after November 2019 Android update, it take too much time to reach till 47% and after that it ends showing message that please clean and make sure that device is dry.
Kris zegt
Werkt idd niet meer,heel triest na laatste update!!!