De recente update voor de Samsung Galaxy A50 blijkt bij heel wat gebruik(st)ers voor problemen met de vingerafdrukscanner te zorgen. De beloofde snellere werking komt niet uit de verf doordat het opnieuw registreren van afdrukken moeilijk of onmogelijk is. Aanvulling 2 december: de december patch voor de Galaxy A50 lijkt het hier beschreven probleem op te lossen. Aanvulling: hoewel dit op ons het toestel het geval is, schijnt de update nog niet bij iedereen te helpen.
Galaxy A50: vingerscanner werkt niet goed na update
Nog maar een paar dagen geleden arriveerde een update voor de Galaxy A50 die de vingerafdrukherkenning zou moeten verbeteren. Een goed idee, dat in de praktijk helaas minder goed uitpakt. Dat blijkt niet alleen uit de vele reacties die wij ontvingen na de update, maar ook wij konden de problemen reproduceren op ons redactionele toestel met firmwareversie A505FNXXS3ASK9.
Zoals altijd met een update die de vingerafdrukherkenning verbetert, raadt Samsung aan vastgelegde vingerafdrukken te verwijderen en opnieuw te registreren. Echter, na de update is dat juist wat bij velen voor problemen zorgt. Het registratieproces verloopt normaal tot de vingerafdruk 41% vastgelegd is. Daarna gaat het alleen moeizaam verder, of de Galaxy A50 breekt het proces af met de volgende melding: Zorg dat de vingerafdruksensor schoon en droog is en probeer het opnieuw. De melding verschijnt ongeacht hoe schoon en/of droog het display boven de sensor is.
Bovendien melden verschillende gebruik(st)ers dat het toestel enige tijd na succesvolle registratie de afdrukken toch niet langer herkent. Dit is weliswaar te verhelpen door ze opnieuw vast te leggen, maar ook dat garandeert geen definitieve oplossing van de problemen.
Oplossing: een nieuwe update
Dat hier sprake is van een bug in de nieuwe software is duidelijk. En daarmee is ook duidelijk dat het probleem te verhelpen is met een nieuwe update. Wij weten dat er al verschillende meldingen zijn gemaakt, en het wachten is dan ook op verdere actie van Samsung's kant.
Voor nu kunnen we alleen aanraden om je vingerafdrukken na de update níet opnieuw te registeren als je dat nog niet gedaan hebt. Op ons toestel werkte de vingerafdruksensor wel met de ‘oude' afdrukken, en begonnen de problemen pas met het opnieuw registreren. Als je dit al wel gedaan hebt, zit er weinig anders op dan hopen dat het alsnog lukt. In sommige gevallen lijkt dat inderdaad het geval. Zo niet, dan biedt een andere beveiligingsmethode – pincode, gezichtsherkenning, etc. – uitkomst tot Samsung een fix voor deze bug aanbiedt. Uiteraard melden wij het zodra dit laatste gebeurt.
Heb jij de vorige update ook geïnstalleerd, inclusief de hier beschreven problemen? Of werkt bij jouw alles wel zonder issues?
Frits says
Blij dat jullie het even hebben getest.
In eerste instantie denk je toch dat het aan jezelf ligt.
We wachten af of er een update komt. Want dit is helemaal niks. Na een paar keer een poging via vingerafdruk te hebben gedaan springt ie naar de pincode. Ondanks dat je de vingerafdruk meerdere malen hebt gescand en dat kost al veel moeite.
Ben says
Bij mij geen problemen, gewoon opnieuw kunnen registreren
jawad says
Fingerprint is not working after November 2019 Android update, it take too much time to reach till 47% and after that it ends showing message that please clean and make sure that device is dry.
Kris says
Werkt idd niet meer,heel triest na laatste update!!!
Paul Weterings says
Ook na de december update (A505FNXXS3ASL1) werkt de scanner nog steeds niet. Je moet je vinger opnieuw scannen, maar dat stopt na 41%. Dan komt een paar keer de mededeling dat je vinger de hele scanner moet bedekken en dan moet je inloggen met een andfwere methode (pincode). Soms krijg je de mededeling dat je de scanner moet schoonmaken.
In iedergeval is het effectief onbruikbaar gemaakt.
Michel Groenheijde says
Ai, hier was het verschil wel merkbaar. Jammer genoeg dus toch niet op ieder toestel.
Jeroen says
Zelfde probleem met a70. Scannen stopt na 41%. Onmogelijk vinger vast te leggen. Bizar dat dit ondanks vele updates niet opgelost wordt ondanks toezeggingen
Mirjam says
Ook problemen bij de A40.
Fred says
Vingerafdruk lukt echt niet om te registreren. Meldt dat ik met mijn vinger de gehele sensor moet bedekken. Helaas lukt dat ook niet met mijn duim. Het is dus echt helemaal knudde.
Daarbij komt ook dat ik de kwaliteit van de camera’s echt slecht vind. Mijn A8 was op beide onderwerpen veel beter.
Ook de gebruiksduur op de accu is ook matig. Geen idee wat hier de oorzaak van is maar deze ervaring doen je afvragen waarom dit de best verkopende smartphone was/is?
Brit says
Met screenprotector werkt het niet, iemand tips of moet ik de bescherming eraf halen?
Ik heb de afdruk gemaakt zonder bescherming, zou een nieuwe afdruk met bescherming werken?
J. Meijerhof says
Na grote update naar android 10 werkt de videocamera niet meer goed.
volgens mij is het de autofocus.
In de veilige modus blijft het probleem.
Ook op een andere A 50 hetzelfde probleem..
bij opname en bij afspelen zie het beeld boomen als een hartslag.
ook heeft hij dan moeite met scherpstellen en geeft een wazig beeld.
Ramy says
hoi ik heb een vraag mij vinderafruk doet het niet want hij scan hem niet