In Zuid-Korea ontdekten forumgebruikers dat Samsung's Game Optimizing Service de prestaties van een groot aantal apps kunstmatig limiteert. Dit gebeurt niet alleen op nieuwe toestellen als de Galaxy S22 Ultra, maar in op alle recente Samsung telefoons. Apps waarbij dit niet gebeurt zijn onder andere populaire benchmarktests zoals Geekbench en 3DMark. Is dit een terechte rel, of een storm in een glas water? Aanvulling: Samsung heeft gereageerd op de kwestie – zie onderaan.
Samsung's Game Optimizing Service beperkt prestaties games en andere apps
Ah, wie herinnert zich niet de verschillende relletjes rond hardwaremakers die sjoemelen met prestaties van hun hardware in benchmarktests? Zo werd Samsung ooit al betrapt bij het verhogen van prestaties zo gauw een benchmark app gestart wordt. Dat was in 2013, en sindsdien is het thema nooit helemaal van de radar verdwenen.
Inmiddels is het 2022, en opnieuw fronsen gebruikers de wenkbrauwen bij het gedrag van Samsung telefoons als het gaat om het optimaliseren van prestaties en energiegebruik. In het vizier ligt de Game Optimizing Service (GOS). Deze zorgt ervoor dat games op verschillende manieren geoptimaliseerd kunnen worden. Ooit (2015) startte deze service zijn leven als Game Tuner. Later werd deze geïntegreerd in de Game Launcher die nog steeds Galaxy telefoons te vinden is.
Vanaf One UI 4 – de versie van Samsung's interface die bovenop Android 12 ligt – is GOS naar verluid dieper geïntegreerd in Samsung's software, waardoor je ‘m niet meer apart kunt uitschakelen. Op onze Galaxy S22 Ultra is hij alleen nog als systeem-app te vinden.
De service optimaliseert aspecten als warmteontwikkeling, prestaties, en energieverbruik. Deze aspecten worden gereguleerd door de kloksnelheden van de processor en GPU, de framerate, en de beeldresolutie aan te passen. Het gaat daarbij niet langer alleen om games. Tegenwoordig worden allerlei applicaties geoptimaliseerd, zo blijkt uit een lijst met zo'n 10.000 apps (Excel bestand HIER) die gevonden is in de GOS.
Benchmark apps en prestaties
Dat klinkt allemaal vrij logisch. Tenslotte wil iedereen een telefoon die zo lang mogelijk doet met een acculading. De vraagtekens die nu gezet worden hebben vooral te maken met de optimalisatie van benchmark tests. Op de lange lijst met applicaties die door de GOS worden geoptimaliseerd ontbreken namelijk apps zoals Geekbench en 3DMark. Dit zijn tests die veel gebruikt worden om vast te stellen hoe snel de hardware van een telefoon is.
In tegenstelling tot eerdere voorvallen, schakelt je telefoon met de GOS niet een versnelling hoger als je een benchmark draait. Maar je zou kunnen zeggen dat het netto effect hetzelfde is, als alle andere apps wel beperkt worden om energieverbruik en warmteontwikkeling te managen. Wat zeggen de benchmark scores dan nog over de prestaties in games?
Inmiddels heeft Samsung in Zuid-Korea laten weten de zaak onder de loep te nemen. Een officiële reactie kunnen we hopelijk in de komende uren of dagen verwachten.
Terecht rel of storm in een glas water?
Wij zelf zijn geneigd het gedrag van de GOS niet op eenzelfde manier te beoordelen als de vroegere benchmark manipulatie. Daarvoor ligt de zaak toch echt wat subtieler. De verwachting dat de hardware van je telefoon altijd en constant alle handelingen op een maximale kloksnelheid zonder enig energiebeheer uitvoert is niet realistisch.
Bovendien: zou het niet net zo raar zijn als de telefoon Geekbench gaat optimaliseren op factoren als energieverbruik? Als het toestel probeert 3DMark zo te draaien dat hij niet warmer wordt? Benchmarktests hoeven doorgaans niet uren te draaien alsof het populaire games zijn.
Los daarvan: veel is op dit moment ook gewoon niet zo duidelijk. Een aantal bevindingen werden gedaan door simpelweg de pakketen van apps een andere naam te geven. Daarmee verandert dus het management van de app door de GOS, maar dit aangepaste management past mogelijk niet bij de taken die de hernoemde benchmark eigenlijk uitvoert. Zijn de op deze manier behaalde benchmarkscores dan wel representatief voor de prestaties van de game onder wiens naam de benchmarktest draaide? Dit zijn geen vragen die wij zo gauw kunnen beantwoorden.
Misschien is het uiteindelijk wel iets waarin de gebruik(st)er zelf meer keuze zou moeten krijgen. En dan bedoelen we meer keuzes dan de huidige, goed verstopte Verwerkingssnelheid instellingen. Deze is te vinden via Instellingen -> Apparaatonderhoud -> Batterij -> Meer batterij-instellingen -> Verwerkingssnelheid, en heeft weinig invloed. Misschien moet One UI 5 (of Android 13?) een grote schuifknop krijgen waarmee je zelf kunt instellen hoe prestaties en accuduur gebalanceerd worden.
Hopelijk kan Samsung zelf de kwestie beter toelichten, of duiken experts dieper in de materie (kuch, AnandTech, kuch).
Heeft jouw toestel de Game Optimizing Service? Check het zelf!
Er heerst nogal wat onduidelijkheid over welke toestellen de GOS allemaal hebben. Wij troffen de app inmiddels op alle toestellen aan die wij hier zo gauw checkten: van de Galaxy S22, via de Galaxy S21 en S20 tot de Galaxy A52 en de Galaxy A22.
Je kunt zelf eenvoudig checken of je ‘m ook hebt:
- Ga in de Instellingen naar Apps
- Of de Game Optimizing Service app staat direct in de lijst met apps…
- …of je moet eerst bovenaan de lijst onder het icoontje naast de tekst Uw apps de optie Systeem-apps weergeven inschakelen. En dan opnieuw de (langere) lijst checken.
Heb jij ‘m wel of niet? Laat het ons hieronder weten, en vergeet niet te vermelden op welke telefoon!
Aanvulling: Samsung reageert
Inmiddels heeft Samsung in Zuid-Korea gereageerd op de hierboven beschreven kwestie. Het bedrijf laat weten de kwestie serieus te nemen, en zal binnenkort de Game Optimizing Service updaten. De nieuwe versie zal een optie toevoegen om de huidige optimalisaties te omzeilen – een beetje zoals wij hierboven al speculeerden. Meer controle voor de gebruik(st)er, dus, die zo games altijd met de volledige performance van de hardware kan spelen – ook als dat voor een sterk verkorte accuduur zorgt.
Het is nog niet duidelijk of de bijgewerkte GOS als aparte update zal verschijnen, of simpelweg tegelijk met de reguliere firmware-updates uitgerold gaat worden.
vincent says
deze app staat niet op mijn a52s
kan dit kloppen ?
Michel Groenheijde says
Oh, kan zeker zijn, natuurlijk. Op de mijne staat ‘ie wel, dus ik weet niet zo goed waar het dan precies van afhankelijk is.
vincent says
waar zou ik deze moeten vinden op mijn toestel ?
Michel Groenheijde says
Als je in Instellingen naar Apps gaat. Of hij staat daar direct in de lijst, of je moet bovenaan de lijst op het symbooltje naast de tekst ‘Uw apps’ tikken, en daar Systeem-apps weergeven inschakelen. Dan duikt ‘ie zeker op (gewoon als ‘Game Optimizing Service’). Als je ‘m hebt, tenminste.
Vincent says
Nu heb ik hem gevonden
Is dit goed of slecht nieuws?
Michel Groenheijde says
Niks mis mee. Het is in de meeste gevallen een nuttige app die ervoor zorgt dat je telefoon alles een beetje efficient doet. Alleen als je veel zware games speelt, zorgt de app voor beperkingen in de prestaties. In alle andere gevallen is er niks aan de hand.
Roald says
Bij mij staat ie ook op de S20 FE 5G
Marjolijn says
Deze app staat op mijn Samsung S20. 5G.
Js says
Ik heb hem wel op mijn s22 ultra staan
Elisabeth says
Ik heb hem op.mijn Galaxy S20 staan. Hij staat op onbeperkt. Andere optie is niet mogelijk. Ik game niet. Kan ik deze via gedwongen stoppen uitschakelen?
Arie says
Deze App staat ook op mijn Samsung S9. Model SM-G960F/DS. Heb al meerdere keren geprobeerd te verwijderen. Lukt niet !!!!
Richard says
05-03-2024
Mijn reservetoestel samsung a6 2018.
Een oudje, heeft GOS ook.
Ik denk dat alles van samsung wat updates heeft ontvangen Gaming Optimizing Service heeft. GOS wil altijd buiten spelen als Internet aangaat, frustrende dominante apps…