Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power scoren tablets in Samsung's Galaxy Tab serie op dit moment het beste op het gebied van klanttevredenheid. Dit onderzoek werd jarenlang gedomineerd door Apple's iPad – maar nu is het tijd voor een nieuwe nummer één.
Nota bene Apple zelf schepte in juni nog op over haar negen ‘overwinningen' op rij, in JD Power's onderzoeken. Samsung's ‘winst' in het meest recente onderzoek kwam dan ook voor velen als een volslagen verrassing.
Een blik op het onderzoek levert een verklaring voor de nieuwe stand van zaken: het is voornamelijk de prijs van de Galaxy Tabs – vaak een stuk lager dan die van de verschillende iPads – die de doorslag geeft. Als het totaalplaatje – features, bouwkwaliteit, prestaties, gebruiksgemak – wordt afgezet tegen de prijs, komen de Galaxy tablets als winnaar uit de bus. Zónder het meewegen van de prijs, scoort de iPad nog steeds beter.
Het is dus wel zo eerlijk om aan te stippen dat de ‘prijs-factor' een vrij subjectieve is. Aan de ene kant is het inderdaad een factor die gewoon mee kan worden gewogen, aan de andere kant is het een keuze die de koper zelf bewust maakt.
Toch is dit natuurlijk een mooie prestatie van Samsung, die al jaren op haar eigen manier bezig is een niche in de turbulente tablet markt te veroveren.
Geef een reactie