Samsung wil in alle grote markten het begrip ‘Samsung Circular Loop' vastleggen als beschermde merknaam. Het papierwerk daarvoor werd ingediend in de Europese Unie, de VS en andere landen.
Samsung Circular Loop merknaam aangevraagd
Het idee om nieuwe producten te maken uit de restanten van oude producten is vertrouwd. Of het nu gaat om compleet nieuwe telefoons die uit gerecyclede materialen worden geproduceerd, of om het blijvend ondersteunen van oudere (refurbished) modellen: echte duurzaamheid wordt pas bereikt met een heuse ‘closed loop'. Binnen zo'n systeem is geen nieuwe input nodig voor de productie van nieuw uit oud.
Telefoonfabrikanten als Samsung timmeren al jaren op allerlei manieren aan de weg om de duurzaamheid te vergroten. En de Zuid-Koreanen hebben verdere plannen. Dat blijkt uit de aanvraag van een nieuw, opvallend handelsmerk: ‘Samsung Circular Loop'. Het bedrijf heeft bescherming van deze frase eind augustus aangevraagd in o.a. de EU, de VS, het Verenigd Koninkrijk, en Australië. Wij verwachten dat een zelfde aanvraag later deze week ook in Zuid-Korea te vinden zal zijn. Aanvulling 3-9: ja, daar is hij ook in Zuid-Korea.
Wat is Samsung Circular Loop precies?
Bij iedere aanvraag wordt duidelijk dat de merknaam betrekking heeft op een breed assortiment aan electronische gadgets. Het papierwerk vermeldt:
Light emitting diode (LED) displays; virtual reality headsets; blank USB flash drives; blank flash memory cards; network routers; digital door locks; electronic displays, namely, digital signage display; semiconductors; battery chargers; video projectors; set-top boxes; smart watches; solid state drives; smartphones; protective covers for smartphones; audio speakers; wearable computers in the nature of smart bracelets, smart necklaces, smart glasses and smart rings; electric sensors; wearable activity trackers; rechargeable electric batteries; cameras; computers; computer monitors; tablet computers; televisions; headphones; earphones; ear buds; portable computers; mobile telephones; electronic pens.
De aanvraag omschrijft ‘Samsung Circular Loop' tevens als een:
Consultancy relating to the recycling of waste and trash; information, advice and consultancy services relating to the recycling of waste and trash; providing information relating to the recycling of waste; recycling of waste and providing information relating thereto; recycling of waste and trash; recycling of computer hardware; recycling of computer peripherals; recycling of electronics; recycling of plastic; recycling of waste electronic components; recycling of waste home appliances; upcycling [waste recycling].
De merknaam is dus niet direct een hint naar een heuse ‘closed loop' in het productieproces. Veel meer zien we mogelijk de naam van een nieuw onderdeel van het concern, dat onder de ‘Samsung Circular Loop'-benaming verdere duurzaamheid bevordert.
Marketingmaterialen?
Wijzelf verwachten dat de het ‘Samsung Circular Loop' merk vroeg of laat opduikt in de marketingmaterialen van toekomstige devices. En hopelijk als concrete, verdere verbeteringen in de duurzaamheid van – o.a. – het smartphone-ecosysteem.
Natuurlijk bestaat de kans dat de term ‘Circular Loop' te generiek is om te registreren als bescherm handelsmerk. Maar het feit dát Samsung de aanvraag indient bevestigt wel het bestaan van plannen, of deze straks onder een beschermde merknaam vallen of niet.
Geef een reactie