Samsung heeft 71 procent van de smartwatch markt in handen

Het is ruim een half jaar geleden dat Samsung haar eerste smartwatch lanceerde. Met de Galaxy Gear gingen de Zuid-Koreanen op het pionierspad, in een relatief kleine markt. En hoewel het apparaatje nu alweer werd opgevolgd door de Gear 2 en de Gear 2 Neo, is het effect van Samsung's bemoeienissen duidelijk: 71% van de smartwatch markt is inmiddels in handen.

Natuurlijk is Samsung absoluut niet de eerste die smartwatches aan de man brengt. Bedrijven als Pebble, maar ook Sony timmeren  al veel langer aan deze weg. Samsung was wél de eerste grote – lees: gigantische – speler die haar schouders onder een groot wearable offenief zette.

Eind 2013 resulteerde dit al in een marktaandeel van zo'n 52 procent, en na het eerste kwartaal van dit jaar blijkt deze nog een flink stuk gegroeid. Concreet betekent dit dat er de eerste drie maanden van 2014 een half miljoen smartwatches werden verscheept.

Dat een dergelijk marktaandeel op termijn onhoudbaar is, moge duidelijk zijn. Met aankomende producten van LG, Motorla, en waarschijnlijk ook van Apple, kan deze alleen maar krimpen. Maar de Zuid-Koreanen hebben de toon gezet – en daar ging het ze waarschijnlijk ook om.

(via)

Gerelateerde artikelen