Dat de Samsung Galaxy S6 indrukwekkende scores behaalt op een verscheidenheid aan benchmark tests is bekend. Maar is het toestel ook zo snel – lees: sneller dan de concurrentie – als er fikse portie dagelijkse handelingen aan het testarsenaal wordt toegevoegd? Het antwoord op deze vraag is duidelijk: jawel.
In een poging de daadwerkelijke snelheid van de huidige smartphone generatie vast te stellen, voerden de mensen van TomsGuide niet alleen synthetische benchmark tests uit, maar werd ook gemeten hoeveel tijd sommige veel gebruikte handelingen kosten. Denk hierbij aan: het starten van de camera app, het openen van een PDF bestand, en met hoeveel frames per seconde een game stabiel te spelen is.
De Galaxy S6 nam het op tegen LG's G4, Apple's iPhone 6, HTC's One M9, en nog een aantal andere huidige topmodellen. In de praktijktests bleek alleen de LG G4 een camera te hebben die iets sneller start. Andere handelingen verliepen het vlotst op de Galaxy S6.
Opvallend is dat het toestel ondanks zijn véél hogere schermresolutie de game prestaties van de iPhone 6 evenaart, en op dat punt een gedeelde eerste plek bemachtigt. Ter vergelijking: de Galaxy S6 heeft een resolutie van 2560 bij 1440 pixels, terwijl de iPhone slechts 1334 x 750 pixels biedt. In tegenstelling tot wat veel geschreven wordt, zorgt dit op de S6 dus niet tot lagere – en dus minder prettig speelbare – framerates.
Al met al heeft Samsung met de Galaxy S6 dus een prima allround telefoon afgeleverd, die niet alleen op papier maar ook in de praktijk erg snel is – niet in de laatste plaats door de keuze voor een eigen Exynos processor, het LPDDR4 RAM en het UFS 2.0 geheugen, maar vermoedelijk ook door goede optimalisatie van hard- en software.
(via)
Geef een reactie