Android 4.3 update Galaxy S3 en Note 2: batterij snel leeg, WiFi onstabiel, crashende apps, en andere problemen + mogelijke oplossingen

Sinds een aantal weken is de langverwachte Android 4.3 update voor zowel de Samsung Galaxy Note 2 als de Galaxy S3 beschikbaar. Prima, fijn, en voor de meeste gebruikers is dat ook zo. Maar met honderdduizenden toestellen gaat er wel eens iets fout, en heeft de update voor een aantal gebruikers ook minder prettige bijwerkingen. Veel voorkomend, zo blijkt uit de reacties hier op GalaxyClub zijn een snel leeglopende batterij, en een onstabiele WiFi verbinding. Ook enkele of meerdere applicaties die het niet meer goed doen, inclusief de SMS en/of telefoon app, behoren tot de mogelijkheden, evenals het niet meer volledig opstarten – de zogeheten bootloop.

Één simpele, hapklare oplossing is er niet, maar een aantal dingen zijn de moeite van het proberen waard, en vaak blijken ze ook nog eens te helpen!

Let op:

De onderstaande tips en handelingen bieden géén garantie op succes. Je voert ze volledig op eigen risico uit – GalaxyClub.nl is tenslotte níet verantwoordelijk voor jouw toestel. De tips hier vervangen dus ook op geen enkele manier officiële reparatie- of onderhoudshandelingen door een winkel, provider of door Samsung zelf.

Alle handelingen boven de rode streep onder in het artikel zijn handelingen waarbij geen data – instellingen, accounts, bestanden – van de gebruiker verloren gaan. Je kunt deze dus in principe vrijblijvend proberen. Helpen ze? Fijn! Helpen ze niet? Dan is er niks verloren. Ónder de rode streep wordt het menens: je gaat dan fabrieksinstellingen terugzetten. Hierbij wordt het hele toestel leeg gemaakt, en gaan er bestanden verloren. Je bent dus gewaarschuwd!

Ow, en verder…

Dit artikel is in eerste instantie geschreven met de Samsung Galaxy S3 en Galaxy Note 2 in gedachten. Echter,  de basisprincipes gelden voor nagenoeg iedere Galaxy smartphone, en zéker toestellen die na een update op Android versie 4.3 draaien. Dus als je een Galaxy Mega, Galaxy S4 Mini, etc. hebt, en ook tegen problemen aanloopt na een update, zijn de onderstaande tips mogelijk ook de moeite waard.

Dus, zonder verdere omhaal, het volgende: spring naar…

…of schenk een kopje thee of koffie in, en lees verder!

Batterij en energieverbruik

Veel gebruikers merken dat hun Galaxy telefoon ná een update minder lang met één batterijlading doet. Dat de batterij de eerste uren na een update hoger is, is normaal. Het verdient dan ook aanbeveling het toestel na een update een tijdje te gebruiken, en dan nog een keer opnieuw op te starten. Mocht het hogere energieverbruik langer duren dan pakweg een dag, wordt het tijd om een naar de onderstaande punten te kijken.

Om het batterijgebruik van je Galaxy S3 of Note 2 in de greep te houden is het natuurlijk verstandig na een update even de belangrijkste instellingen te checken. Dit klinkt als een open deur – is het in feite ook – maar voor je verder kijkt, is het wel degelijk zinvol om er zeker van te zijn dat functies die je niet doorlopend gebruikt, zoals Bluetooth en GPS,ook echt uitgeschakeld zijn. Veeg je notificatiebalk met twee vingers naar beneden om snel naar de sneltoetsen te gaan. Schakel indien nodig – en gewenst – uit: GPS, Bluetooth, WiFi-hotspot, S Beam, NFC.

Vervolgens is het vaak de moeite waard om te kijken of het automatisch scannen van WiFi netwerken is uitgeschakeld. Ga hiervoor via de Menu toets naar Instellingen, en tik op Wi-Fi. In het overzicht met beschikbare netwerken tik je wederom op de Menu toets, en kies je in het menu Geavanceerd. In dit scherm met opties moet je ervoor zorgen dat de optie Scannen altijd toestaan níet aangevinkt staat. Dit is bij een aantal gebruikers na de update wel het geval, en de functie is niet bepaald energiezuinig.

Mocht dit alles niet van toepassing blijken, dan zijn het legen van de chache – van de apps, of zelfs de zogeheten Dalvik cache – of zelfs het compleet terugzetten naar de fabrieksinstellingen opties die het overwegen waard zijn. Hierover vind je hieronder meer.

Uitvallende, onstabiele WiFi verbinding

Een onstabiele of zelfs amper werkende WiFi verbinding is een ander terugkerend probleem op zowel de Galaxy S3 als de Galaxy Note 2 na het uitvoeren van de Android 4.3 update. In eerste instantie is dit een probleem met Android 4.3, en niet zozeer met de telefoon zelf. Hoewel ook nu rigoreuze maatregelen als het terugzetten naar fabrieksinstellingen kunnen helpen, zijn er nog twee dingen die mogelijk uitkomst bieden.

Allereerst kun je de zogeheten Power Save Mode van de WiFi verbinding uitzetten. Ga dan in de telefoonapplicatie naar het scherm waar je een nummer kunt intoetsen, en voer daar *#0011# in – dus: sterretje, hekje, nul, nul, één, één, hekje. Je komt nu in de ServiceMode van de telefoon. Tik op de Menu toets, en kies voor de optie WiFi. In het scherm WiFi information zie je een toets onder WiFi Power Save Mode – tik hierop om deze uit te schakelen.

Natuurlijk zal de WiFi verbinding zonder Power Save Mode wat meer energie verbruiken, dus je zult voor je zelf even moeten testen of het jouw WiFi verbinding verbetert, en of dit geen nadelige gevolgen heeft voor het energieverbruik.

Mocht dit alles niet helpen is er ook nog de mogelijkheid dat instellingen in de router van het WiFi netwerk veranderd kunnen worden om te zorgen dat deze weer goed samenwerkt met Android 4.3. In sommige gevallen is er zelfs een firmware update van de router zelf nodig. Hoe je dit kunt doen is afhankelijk van jouw router – daar kunnen wij dus niks zinnigs over zeggen.

Niet of slecht werkende applicaties

Naast hierboven beschreven batterij en WiFi problemen zijn er natuurlijk de meer ‘gebruikelijke' issues met crashende applicaties, die het vóór de update wel, en na de update niet meer lekker doen. Dit is vaak makkelijk op te lossen door het wissen van de cache van de app, meerdere apps, of van het toestel zelf.

Let op: ook het scherm waarmee je telefoongesprekken start en nummers kunt kiezen is een applicatie – zeg maar de telefoon app, of dialer. Hetzelfde geldt voor de app waarmee je SMS berichten stuurt, de camera, de gallerij, en nog meer functies die standaard in een Galaxy telefoon ingebakken zitten.

Het probleem is uiteindelijk het volgende. Uiteraard wil je als gebruiker een toestel kunnen updaten zónder gegevens in welke vorm dan ook te verliezen. Op deze manier wordt een Android update dan ook uitgerold. Dit is – zeker in het geval van een grote update van het complete besturingssysteem – een verre van ideale methode, omdat er simpel gezegd teveel ‘rommel' (oude data) achterblijft die roet in het nieuwe eten kan gooien. En dan willen apps nog wel eens in de problemen komen – lees: crashen, foutmeldingen geven, of het helemaal niet meer doen. Het legen van de cache kan zorgen dat sommige ‘restrommel' wordt weggegooid, waardoor een applicatie weer werkt.

Per applicatie

In feite kun je de cache van je Galaxy S3 of Note 2 op verschillende manieren aanpakken. Als je problemen hebt met één specifieke applicatie, kun je proberen om de cache van alleen die app te wissen. Bijvoorbeeld: je galerij doet het niet goed meer. Ga dan via de Menu toets naar Instellingen, tik op de tab Meer en kies Applicatiebeheer. Veeg naar links tot je de lijst Alles in beeld hebt, en scroll nu naar beneden tot je de applicatie vindt die niet meer goed werkt – in het geval van dit voorbeeld: de galerij. Tik hierop als je ‘m hebt gevonden. Je ziet nu de ‘knop' Cache legen.

Pas op! Je kunt ook de Gegevens wissen, maar dan verwijder je álle aan de app gerelateerde data – inclusief accounts, etc. Doe dit dus alleen als je je toestel niet compleet wilt terugzetten naar de fabrieksinstellingen, maar wel rigoreus die ene app compleet opnieuw in wilt stellen, alsof je ‘m net nieuw hebt geïnstalleerd.

Cache van alle apps wissen

Het is ook mogelijk om de cache van álle applicaties in één klap te wissen. Ga hiervoor via de Menu toets via Instellingen naar de tab Meer en tik op Opslag. Kies nu Cachegegevens, en tik op OK om de complete cache van alle apps te wissen. Ook nu geldt: je verliest geen gegevens, maar verwijdert alleen de tijdelijk bestanden van alle applicaties.

‘Dalvik' cache wissen 

Er is nóg een cache op jouw Galaxy S3 of Galaxy Note 2, de zogeheten Dalvik cache. Deze bevat een hele hoop data voor het draaien van het Android besturingssysteem zelf. Soms worden problemen verholpen als het toestel gedwongen wordt deze cache helemaal opnieuw op te bouwen, door de Dalvik cache handmatig te wissen. Daarvoor moet je eerst het toestel helemaal uitschakelen – wacht tot ook de Menu en Terug toetsen niet meer oplichten.

Let op: hoewel het wissen van de Dalvik cache geen gebruikersdata verwijdert, is het verstandig voorzichtig te zijn als je toestel eenmaal in de Android system recovery modus is opgestart. Zorg dat je niet per ongeluk een andere optie kiest dan Wipe cache partition. Maar voor het zover is, moet je je toestel in deze modus opstarten.

Druk nu tegelijkertijd de Volume omhoogHome en de Power knop in, en houdt deze vast tot het Samsung logo in beeld verschijnt. Het toestel zal nu starten in de zogenaamde Android system recovery modus. Je kunt in het menu navigeren met de volume toetsen, en een optie selecteren met de Power knop. Druk dus op de Volume omlaag toets tot de selectiebalk op de optie Wipe cache partition staat, en druk op de Power toets. Als het toestel na een paar seconden de cache gewist heeft, kies je de optie Reboot system now. Niet geheel verrassend start het toestel nu opnieuw op.

Fabrieksinstellingen terugzetten

Als niets van het bovenstaande heeft geholpen, en je batterij nog steeds veel te kort meegaat, je WiFi verbinding blijft sputteren, of applicaties foutmeldingen blijven geven, komt er een punt dat het zinvol is een je Galaxy S3 of Note 2 terug te zetten naar de fabrieksinstellingen – of zoals Samsung het noemt: Standaardgegevens herstellen. Als je dit doet, zul je daarna wel alles opnieuw moeten instellen – tenminste, informatie waarvoor je geen backup hebt kunnen maken. Ook zelf geïnstalleerde apps zul je opnieuw moeten downloaden en installeren vanuit de Play Store (hoewel dit, als je dit hebt ingesteld met je Google account, ook automatisch kan worden gedaan).

De rode streep! Alle beschreven handelingen hieronder brengen onherstelbare veranderingen aan!

Nu kunnen we pagina's volschrijven over het maken van de ideale backup – maar dat gaan we niet doen. Een hoop werk bespaar je jezelf door in ieder geval je contacten op te slaan op het Google account dat je sowieso gebruikt voor je Android toestel, en door het gebruik van de standaard backup features van de Galaxy S3 of Note 2. Ga via de Menu toets naar Instellingen, en kies onder de tab Accounts voor Back-up maken en terugzetten. Zorg dat Back-up mijn gegevens aangevinkt, en daaronder jouw Google account geselecteerd is. Vink ook Automatisch herstellen aan, indien deze nog niet aangevinkt was. Kopieer foto's, video's en andere bestanden die je niet wilt kwijtraken naar een computer, en verwijder een eventuele niet-gecodeerde microSD kaart uit het toestel. Als de SD kaart wél gecodeerd is, moet je deze meeresetten – de gecodeerde data is sowieso onbruikbaar na het terugzetten van de fabrieksinstellingen.

Als je er klaar voor bent: ga via Menu en Instellingen naar de Accounts tab, en tik op Back-up maken en terugzetten. Kies nu Standaardgegevens herstellen, Apparaat resetten, laat je waarschuwen, en bevestig door op Alles verwijderen te tikken.

Bootloop, niet meer volledig opstarten

Indien jouw toestel na de update niet meer volledig kan opstarten, maar bijvoorbeeld – in een zogenaamde bootloop – blijft hangen bij het Samsung logo, is het ook niet mogelijk om via de bovenstaande methode het toestel compleet te resetten. Volg in dit geval de stappen zoals hierboven beschreven voor het wissen van de Dalvik cache – dus: schakel het toestel uit (haal de batterij eruit), en houdt de Volume omhoog, de Home knop en de Power knop ingedrukt tot het Samsung logo in beeld komt (zie afbeelding bij het stukje Dalvik cache wissen). Je kunt eerst proberen alleen de Dalvik cache te wissen. Start het toestel daarna nog niet op, kies dan in het Android system recovery menu voor de optie Wipe data/factory reset. Dit doe je door met de volume toetsen in het menu op en neer te navigeren, en door op de Power knop te drukken om de optie te selecteren.

En nu?

Oké, je hebt álles gedaan wat hierboven beschreven staat, maar je toestel blijft problemen geven? Tenzij je stiekem een flinke Androidnerd bent, en graag tot de schouders diep in de materie wilt waden, wordt het langzaam tijd om contact te zoeken met de winkel waar je jouw toestel vandaan hebt – of eventueel natuurlijk met Samsung zelf. Garantie is tenslotte niet voor niets uitgevonden!

Weet jij andere oplossingen, of heb je meer goede tips? Schroom niet, en deel ze hieronder met ons en de rest van de wereld! Correcties of aanvulling kun je ook hieronder delen, of melden via INFO at GalaxyClub PUNT nl.

Lees de reacties (105)

    • Nee, je kan de uodate naar 4.3 niet ongedaan maken. Dit wordt bij het begin van de update ook duidelijk vermeld.

    • Nee, je kan de update naar 4.3 niet ongedaan maken. Dit wordt bij het begin van de update ook duidelijk vermeld.

      • Domme vraag misschien maar kan je de "update" niet nog ns laten lopen in de hoop dat de problemen opgelost zijn?
        En heu, hoe kan je dat doen?

  • Na de update werkte een flink aantal apps niet meer. Cache legen hielp niet. Wat wel werkte (geen idee waarom) was om de betreffende apps naar de SD kaart te kopiëren en weer terug. Nu startte ze allemaal wel weer gewoon op

  • Mijn batterij is leeg na 18 uur.
    Grootste boosdoener: Android System : CPU totaal : 1 u
    wakker blijven : 16 uur
    Wat kan ik daaraan doen???

  • Waarschijnlijk heb je KNOX geinstalleerd.

    Ga via applicatiebeheer naar KNOX, en wis daar de buffer en gegevens.

  • Bluetooth van de S3 wordt nu geweigerd door de Blue&me na update.
    Bel veel in de auto handsfree ..is nu niet meer mogelijk.
    Heb al enige geadviseerde oplossingen uitgeprobeerd maar tot nu toe geen succes .
    Waarschijnlijk moet alles terug gezet worden naar fabrieksinstellingen..liever niet natuurlijk.
    Een teleur gestelde Henk groet jullie

1 2 3 15