Heel wat gebruik(st)ers melden een probleem op de Galaxy A7 na het uitvoeren van de update naar Android 9 Pie. Bellen gaat niet meer – een vervelende bug voor een telefoon.
Aanvulling: inmiddels kunnen we bevestigen dat een nieuwere versie van de software in de maak is. Wanneer Samsung deze uitrolt is niet bekend, maar in ieder geval wordt er aan het probleem gewerkt.
Aanvulling 2: een nieuwe update rolt nu uit naar de Galaxy A7, die als het goed is de ‘bel-bug' repareert.
Galaxy A7 met Android 9 bug: bellen kan niet
De afgelopen dagen kregen de meeste mensen met de Galaxy A7 de update naar Android 9. En hoewel de meeste updates her en der voor wat bugs zorgen, er is één klacht die wij veel horen. Je kunt niet bellen – althans, degene met wie je belt hoort jou niet. Deze bug treedt veel vaker op dan de meeste losse kleine probleempjes, en lijkt dus een structureel deel van de nieuwe software.
Van meerdere kanten hebben we gehoord dat de normale oplossingen voor bugs na een Android update niet werken. Zelfs het terugzetten naar de fabrieksinstellingen lijkt het probleem niet te verhelpen. Ook dat bevestigt dat de bug echt in de nieuwe software zit, en geen toevallige ‘bijwerking' is van de installatieprocedure zelf.
Langzaam internet
Naast het niet kunnen voeren van een telefoongesprek horen we ook van meerdere mensen dat mobiel internet erg traag is na de update. Mogelijk is dat een ander symptoom van hetzelfde probleem, al is dat op dit moment niet met zekerheid te zeggen.
Op onze eigen redactionele Galaxy A7 – met daarop dezelfde firmware A750FNXXU1BSC4 met modemsoftware versie A750FNXXU1BSC1 – treden de problemen niet op. Echter, wij kunnen ‘m op dit moment alleen in Duitsland testen. Mogelijk gaat het hier dus om een specifiek Nederlands probleem, al zijn de klachten niet beperkt tot één netwerk. Klachten over dezelfde bug uit andere landen hebben we zo gauw nog niet kunnen ontdekken. Aanvulling: zoals hieronder ook te lezen is, heeft niet iedereen er last van – wat de oorzaak er niet duidelijker op maakt, natuurlijk.
Oplossing?
De meest logische oplossing is natuurlijk dat Samsung zo snel mogelijk een nieuwe update uitrolt die het probleem verhelpt. Wat er met een software-update op komt, kan er in principe met een software-update ook weer af, tenslotte. Samsung zelf is op de hoogte van deze bug(s). Zodra een dergelijke update arriveert, laten wij het natuurlijk weten.
Aanvulling: een tijdelijke oplossing die bij menigeen lijkt te werken (dank aan iedereen die het hieronder al meldde!) is het uitschakelen van 4G-bellen. Dat doe je via de Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken en daar de schakelaar Bellen via 4G uitzetten. Uiteraard is dit dus een tijdelijke oplossing. Een firmware-update is nog steeds nodig om de bug definitief te fixen.
Update uitstellen
Aanvulling: inmiddels heeft Samsung de uitrol van de Pie-update voor de Nederlandse A7 stopgezet. Als jij jouw toestel nog niet bijgewerkt hebt, dan is dat nu ook niet meer mogelijk. Vermoedelijk is de update pas weer beschikbaar zodra de bug gefixt is. Dezelfde update zal dan ongetwijfeld ook beschikbaar komen voor iedereen die ‘m al wel heeft geïnstalleerd.
Heb jij de Android 9 update op jouw Galaxy A7 nog niet uitgevoerd, en wil je liever nog even afwachten? Ga dan in de Instellingen naar Software-update en zet de optie Updates automatisch downloaden uit. Je toestel zal de update dan niet vanzelf gaan downloaden zodra hij ‘m op Samsung's servers aantreft.
Heeft jouw Galaxy A7 – of andere Galaxy, als we toch bezig zijn – ook last van de hier genoemde problemen, na de installatie van Android 9? Heb jij op een of andere manier jouw probleem op kunnen lossen? Laat het ons hieronder weten!
(Dank aan iedereen voor de input!)
Hans says
Hoi allemaal,
Ik heb vanavond de stoute schoenen aangetrokken en via sammobile de de android 8 firmware weer op mijn toestel gezet. Was de eerste keer dat ik dit heb gedaan maar er zijn heel goede handleidingen te vinden. En het stelt bijna niets voor om te doen.
Nu weer een tevreden galaxy a7 gebruiker op Android 8.
Jos says
Hans, ik ben ook voornemens dit te doen. Welke handleiding kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb er ook totaal geen ervaring mee.
Jako says
Volgens sammobile.com is de uitrol van 9 pie voor Nederland opgeschort tot er een oplossing is.
MichelT says
Die reactie op sammobile.com komt van dezelfde man als de eigenaar/initiatiefnemer van deze site 😉
Yvette says
Gisteren nog gewoon een update gehad van Pie. En nu dus ook problemen: bij bellen niet te verstaan. Dus wat Samsung zegt (opschorting van update) is niet gedaan. Je krijgt nog gewoon de melding dat er een update beschikbaar is, en de problemen volgen bij installeren vanzelf!
Voortaan zal ik eerst het forum checken voordat ik een update installeer!
Jan says
Hetzelfde probleem als hierboven vermeld wordt, Heb nu 2 weken een sansung A7 2018., en nu al problemen.
Grote tegenvaller. Hoe lang gaat zoiets duren ?
Desney says
mijn A7 2018 gooit nu ook steeds mijn galaxy watch en galaxy buds en andere bluetooth apparaten uit de telefoon…. erg irritant dit.. zal dit ook te maken hebben met die Android 9 Pie update?
Met says
Ja dat heb ik dus ook. Krijg mijn smartwatch nu ook niet meer op de juiste tijd. Hij connect gewoon helemaal niet.
En dus het bellen.
Best slecht dat het nu al meer dan een week zulke grote problemen geeft.
Hillebrand says
Dat denk ik van wel , bij mij (nog) geen probleem met Bluetooth maar wel met WiFi.
Maar anderen hebben weer wel problemen met Bluetooth, Hopelijk komt Samsung gauw met een herstel update
MJL says
Dit gaat lang duren heel lang vrees ik. Zelfs Samsung laat niets weten niemand laat iets weten ze staan stil. Volgende maand kun je hier nog je klachten kwijt geen meter verder zijn ze dan ze hebben lak aan hun klanten. Omdat er met andere serie nummers niets aan de hand is doen ze niet veel
Petje af voor Samsung .
Dit probleem moet groter gemaakt worden maar aleen gaat dit niet snel maar ik heb al meer klachten ingediend op verschillende sites
Aad says
Hier ook problemen met A7 2018 de update was al gedownload maar gaf aan dat ik wilde uitstellen ben altijd voorzichtig met nieuwe updates word ik de volgende dag wakker heeft hij toch de update naar Pie gedaan. Alles werkt nog maar internet is traag stroperig en ontvangst is ook beduidend minder. Zit in het weekend op de camping in een buitengebied ontvangst is daar minder maar werkt wel altijd nu geen ontvangst met 4G . 1 streepje normaal wisselend 2 á 3 en met geen website verbinding kunnen maken, Noodgedwongen naar 3G terug dat werkt wel maar ook bijzonder traag, hoop dat de nieuwe update snel komt dit is erg frustrerend.
Yvette says
Gisteren nog gewoon een update gehad van Pie. En nu dus ook problemen: bij bellen niet te verstaan. Dus wat Samsung zegt (opschorting van update) is niet gedaan. Je krijgt nog gewoon de melding dat er een update beschikbaar is, en de problemen volgen bij installeren vanzelf!
Voortaan zal ik eerst het forum checken voordat ik een update installeer!
Wichel says
Zojuist geüpdatet, bij mij werkt 4g bellen weer
Hillebrand says
Ook bij mij de update gehad en tot nu toe lijkt alles weer goed te werken ,voortaan moet Samsung eerst zijn nieuwe software maar goed testen voordat hij beschikbaar komt, bespaart een hoop ergernis.
Lex says
Hier nog steeds geen update…. ze mogen wel een keer mer een oplossing gaan komen.
MichelT says
Als de update voor jouw toestel nog niet beschikbaar is, dan heb je waarschijnlijk geen Nederlands toestel. Winkels zoals Belsimpel bijvoorbeeld, verkopen vaak toestellen uit het ‘voormalig Oostblok’.
Nel Kester says
Ik heb een A40 en daarop Android 9. Bellen kon tot vanmorgen.
Ik krijg de melding dat de server niet bereikbaar is.
Wat is de oplossing hiervoor?
isabel says
Nog steeds problemen met mijn A7 van Samsung whatsapp valt dagelijks weg. Kan huis provider niet vinden. van alles al gedaan, op starten bij winkel geweest. jammer, maar nooit geen Samsung meer.
MichelT says
Heb je ook al een keer een reset naar fabriekswaarden uitgevoerd dan? Daar los je vrijwel altijd dit soort problemen mee op.