De afgelopen dagen hoorden wij van verschillende mensen dat de Samsung Galaxy A56 niet meer correct opstart na de recente update. De oplossing is simpel, maar je moet ‘m maar net even weten.
Galaxy A56 start niet op na update
Vorige week kregen de Galaxy A56, A36 en A26 allemaal de door Samsung beloofde ‘Gemini-update'. Op de A56 bevatte deze update als enige bovendien de beveiligingspatch van mei. Op de meeste telefoons lijkt de update probleemloos te verlopen, inclusief op ons redactionele exemplaar. Maar toch is er een nogal vervelende bug die opvallend vaak opduikt.
Sinds die update hoorden wij van verschillende gebruik(st)ers dat de telefoon na installatie tijdens het herstarten blijft hangen op het scherm met de 'tandwieltjes'. Verder gaat de opstartprocedure niet, waardoor je de Galaxy A56 effectief gezien dus niet gebruiken.
Een korte zoektocht leert dat de bug niet alleen in Nederland en België opduikt. Bovendien schijnt er een eenvoudige oplossing te zijn – eentje die je moet weten, want je komt er niet zomaar zelf op.
Mogelijke oplossing
Verschillende gebruik(st)ers melden dat een specifieke oplossing helpt:
- Schakel de telefoon uit
- Verwijder de SIM-kaart uit het toestel
- Start de Galaxy A56 opnieuw op, bijvoorbeeld door de Volume Omlaag en Aan/uit-toets ingedrukt te houden tot hij herstart
- Als de telefoon weer volledig opnieuw is gestart kun je de SIM-kaart er weer terug in stoppen
Omdat ons redactionele toestel geen last heeft van de bug, kunnen wij niet checken of dit inderdaad een effectieve oplossing is. Heeft jouw Galaxy A56 wel problemen met opstarten na de recente update? Helpt het bij jou om de SIM-kaart eruit te halen? Of werkt dit bij jou juist niet? Laat het hieronder even weten!
(Dank aan iedereen die het ons meldde!)
Maud says
Oplossing is inderdaad: toestel uitzetten, sim-kaart verwijderen, toestel opnieuw opstarten en sim-kaart terug plaatsen
Michel Groenheijde says
Nice, dank voor de bevestiging!
Jappie says
Gouden tip dus top je moet er maar opkomen
Peter B says
Ik had het ook.
Inderdaad sim eruit en opstarten werkt.
Kees says
Dat werkte bij mij niet. Wel: aansluiten op de laptop en dan opnieuw opstarten. Met dank aan Chat GPT.
Frank says
Ook gehad, maar telefoon pas 4 weken geleden gekocht. Terug naar de winkel waar een wizkid he binnen 5 minuten had opgelost.
Bea Van het Hof says
Ik had het ook dat hij vast liep. Ik heb na lang zoeken ook hem uitgedaan en de SIM kaart eruit gehaald en toen weer aangezet. Dat was gelukkig de oplossing
Rob says
Bij mij heeft het ook goed gewerkt. Uitzetten, sim eruit, opstarten sim erin. Ik heb een E-Sim maar een aanwezige fysieke SIM blijkt de boel te blokkeren.
Silke Lambert says
Had je dan een E-sim en een fysieke sim? Ik heb enkel een E-Sim dus ik kan niets uithalen en mijn gsm is ook geblokkeerd. :-/
Silke Lambert says
Beste,
Had u dan een E-sim en een gewone Sim? Ik heb enkel een E-Sim en kan het probleem niet oplossen helaas. :-/
Silke Lambert says
Gelukt!
Voor mensen enkel met E-Sim:
– Uitschakelen
– Opnieuw opstarten
– ‘Sim ontgrendelen’ overslaan!!
– Update wordt voltooid
– Daarna bij instellingen E-sim terug aanvinken en ontgrendelen.
Me74 says
Het klopt inderdaad. Ik hoop dat het alleen bij de eerste software-updat zo gaat.
Cor says
ook gehad de tip werkte goed
Eric says
Ik kwam er toevalligerwijs wel zelf achter. Had dim er uit gehaald en in mijn mobiel gedaan om toch bereikbaar te zijn. Probeerde later nog eens of het toestel wel wilde opstarten en verdraaid…..
Brigitte says
Het is gelukt, heel fijn. Ik had hem wel al een aantal keer aan en uit gezet, maar dat werkte niet, na de SIM kaart te verwijderen wel.
Eddie Schabbink says
Ook na toestel uitzetten, sim-kaart verwijderen, toestel opnieuw opstarten en sim-kaart terug plaatsen blijft hij draaien… Kan er niks mee!
An says
Zelfde probleem hier, oplossing werkt ook voor mij. Dankjewel
Wim says
Ik heb dus hard reset gedaan en toen deed hij het weer. Krijg echter geen WhatsApp meldingen meer op mijn watch
Richard says
Klopt precies
Patrick De Coninck says
Ook ik had sedert gisteren 27 mei problemen van vastglopen A56 Galaxy Samsung, na een update: het blauw met groene bolletjespatroon bleef ronddraaien. En inderdaad de sm kaart verwijderen na uitschakelen GSM was de oplossing. Je kan de SIM kaart terug inbrene-gen na de opstart, je hoeft je GSM niet terug uit te schakelen. Enkel nog je code van de SIM kaart moet je bij de hand hebben. Hartelijk dank voor de oplossing, spaarde me heel wat tijd uit!
Arjan Mossou says
Ik heb hetzelfde probleem, echter werken deze stappen niet zoals aangegeven.
wat nu
Nathalie says
Klopt inderdaad. Maar wel in DIE volgorde! Ik had er ook al m’n sim uit gehaald, en eens aan en uit gezet, Telkens zonder succes. Maar de volgorde van Maud klopt wel:
1. uitzetten
2. sim eruit
3. aan zetten (en pin code ingeven)
4. sim erin (en sim code ingeven)
Zo werkte het wel.
Oef…
Bedankt!
Arjan says
Ja inderdaad precies in deze volgorde. Had al veel geprobeerd en was bijna aan de harde reset toe om terug naar fabrieksinstellingen e gaan.
Bedankt voor de tip.
Evelien says
hahaha ja ik ook! was inmiddels radeloos maar deze tip werkte ook op mijn A56! Happy!
Nicole says
1e lukte het niet maar ik had na opstarten de sim erin gedaan en toen ontgrendelen.
Als je stappen volgt zoals hierboven lukt het wel.
Ik hoefde geen simcode in te geven. Ontgrendelen was bij mij voldoende
Rosadoo says
Dank je wel, ook hier is t gelukt
Klazien says
Gelukkig werkte het ook hier inderdaad op deze manier!
Cathy says
Idd uitzetten ,sim eruit ,opnieuw aanzetten sim er weer in doen,dank voor deze gouden tip xx
Rene says
helaas werkt nog niet
C F says
Dank aan allemaal. Wel eerst opnieuw opstarten en daarna pas de SIM plaatsen anders werkt het niet
Erwin says
Heb ik ook gehad, dank voor de tip
Kris Vanherck says
Dank je wel, jullie hebben mijn dag gered
Leon Corstjens says
Bedankt. Werkt.
Leon Oudsbergen
Raphael says
Werkt perfect. Samsung toets rechtsonder (geen volume
Annelies says
Goede oplossing. Bleef bij mij nu alleen vast zitten in app. voor persoons alarmering, daar kon ik gelukkig wel uitloggen. Toen nog eens procedure herhaald en ging het verder gladjes. Dankjewel!
Robrecht De Wilde says
Ik heb vandaag een A 56 5g 256 aangeschaft, alle gegevens kunnen over plaatsen van mijn vorige A 52, gestel vroeg om een update uit te voeren maar opstarten zat er niet in, het radertje bleef lopen, .
Uitgevoerd wat jullie voorstellen, momenteel probleem opgelost,
Lilian says
Ik krijg toestel niet meer uitgezet na update….hoe nu verder
Tom says
Super fijn, probleem opgelost!
Bas van Gerwen says
Was hier ook de oplossing, dank voor de tip!
Ellen says
Bij mij hetzelfde probleem, hopelijk is het eenmalig 🤞
M. says
Wat fijn, dit werkt inderdaad! Wat een stress
George Pol says
Werkt hier ook. Dank!!!
Eric says
klopt idd, hier werkt hij ook op de bovenstaande manier.
dank voor de oplossing.
JvS says
Nacht niet naar omgeken volgende ochtend geen probleem meer.
Philippe Van Houtte says
Inderdaad, sim verwijderen en herstarten. Dan sim er terug in. Ik had Samsung gebeld maar die kenden blijkbaar deze oplossing nog niet. Die zeiden dat ik het toestel moest binnen brengen in een Samsung Service Center. Maar dus zelf opgelost in no time.
Bianca says
Ik had dit gisteravond, ik kon wel het menu naar beneden schuiven en heb een paar keer op de instellingen geklikt, weet niet of dat ook echt heeft geholpen. Maar hij doet het weer!
Suus says
Ook hier opgelost na het verwijderen van de sim kaart, pfff wat een stress🫣
Tjeerd says
Had het zelfde, hele nacht tandwieltje. Blijkt volgens mij de manier van unlocken met vinger. Sleep naar rechts en je krijgt de puntjes, met je patroon unlocken en dat werkte bij mij!
RichardK says
Zelfde gedaan met de A56 van mijn dochter. Uitgezet de powerknop vasthouden. Daarna na opnieuw opgestart te zijn niet met vinger scherm unlocked maar pincode optie gekozen. En opgelost hierna.
Leoni says
Ik had ook het opstart probleem, en inderdaad bij toeval kwam ik erook achter dat toestel ontgrendelen met pincode ipv vingerafdruk de oplossing was.
Lauritz Stapelle says
Ja bij mij is het eindelijk ook zo opgelost. Amai.. na lang zoeken, eindelijk de oplossing.
Armanda says
Ja, dit was bij mij ook de oplossing, net iets makkelijker dan de simkaart verwijderen!
Anja says
Het werkt!! Dank, telefoon doet het weer
Karlijn says
Vrijdag de A56 aangeschaft gisteravond rond 20:00u update. Vanmorgen 8u was die nog steeds bezig. Provider gebeld en die zeiden sim kaart eruit. Dat was inderdaad de oplossing
Abel van Bolhuis says
Toestel aan de kabel met laptop en daarna de harde herstart zonder de simkaart te verwijderen.
Jan van Iwaarden says
Bij mij starte hij ook niet verder op. 2x uit en weer aan met de knop aan de zijkant hielp.
Marlies says
Sim kaart eruit gehaald, maar dat hielp niet. Draadloos wifi eraf en op de 5G verder. Toen konden we beide toestellen weer opstarten.
Robert says
Dit is inderdaad de oplossing. Mijn telefoon heeft 2 uur gehangen na de update. Na invoeren pincode is het klaar. Simkaart verwijderen en opstarten. Simkaart er weer in zonder herstart en alles draaid weer.
Rob says
De A56 nu een week in bezit. Probleem na update ook ervaren. Had de oplossing al ge-Googled. Inderdaad sim verwijderen, daarna probleemloos opstarten en sim weer terugplaatsen. Problem solved !
Ron den Hartog says
GEWELDIG dit werkt.
Net op tijd jullie bericht gelezen. Zo blij.
Samsung service wilde gehele software resetten
Godzijdank net op tijd jullie advies gelezen. top.
Karin Vervaet says
Hier het zelfde probleem gehad. Blijkt dat de telefoon na de update automatisch op vliegtuigstand gaat. Mijn zoon heeft dan de sim eruit gehaald, erna opnieuw opgestart en de vliegtuigstand uitgezet.
Wim says
Ik had hier ook last van, met mijn 4 dagen oude A56. Zeer ergerlijk, zeker met een gloednieuw apparaat. Maar deze tip helpt inderdaad. In mijn geval 2 SIM kaarten eruit gehaald, en weer opgestart.
Jaap says
Wat ben ik blij met jullie advies! Vloeken bleek niet te helpen, maar die symkaart verwijderen wel. Hartelijk dank.
Jean-Yves Steleman says
Gisteren geconfronteerd met het probleem Herhaaldelijk afgesloten ( zijknoppen) en opnieuw opgestart Uiteindelijk laten liggen aan de oplader , met draaiende wieltjes en plots out of the blue ,bericht uw updates zijn uitgevoerd
Volgende maal probeer ik jullie manier( ik hoop wel dat er geen volgende maal komt)
W.H.de Groen says
Alles uitgeprobeerd maar niets hielp tot ik alle selfies van mezelf had verwijderd en hem opnieuw opstartte.
Liep gelijk als een speer.
Toch vreemd vind ik zelf.
Nick says
Dank voor dit bericht, anders had ik niet geweten wat ik moest doen.. Dit is een nieuwe A 56 en kreeg deze update op maandag 26 mei en hij starte daarna niet meer op. Maar goed dat ik jullie tip toevallig heb gelezen. Dank!
Rob says
Het werkte hier ook zo
Mieke Dijkers says
Wouw!! Het werkt. We zijn in het buitenland op vakantie en mijn man had de schrik van zijn leven. Nadat ik Google raadpleegde kwam ik op jullie website.
Ontzettend bedankt!!
Marianne says
Bij Odido winkel drukten ze een voor een van boven naar beneden de volumeknop en aan/uit knop in.Dasrna volumeknop naar beneden en aan/uitknop tegelijk indrukken, wel eerst ingelogd zijn met je inlogcode
Koen says
Had ik dit eerder geweten, ik heb contact gehad met samsung en die hebben alleen maar verteld dat ik een uur moest wachten. Na dat uur reageerde ze zeer traag en slecht. Deze optie hebben ze daar niet genoemd. De laatste optie was dat ik mijn hele telefoon reboot dus was ik alles kwijt pfff. Dit was echt geweldig geweest deze oplossing
Mariska says
Same here! Het werkt!! Ontzettend bedankt, ik raakte al een beetje ongerust.
Ludger says
Ook ik was flink in de stress vanavond. Was al bezig een oude telefoon op te laden totdat ik bij de galaxyclub kwam en daar de oplossing vond.
Dank dat mede dankzij deze simpele handeling mijn toestel weer werkt.
Nu Google gemini nog verwijderen of definitief uitschakelen.
Google zoekt duidelijk geen vrienden.
Harmen says
Werkt idd. Dank voor het delen!
Linda says
Hier ook zelfde oplossing gebruikt
Julia says
Ja gelukt!! Dankjewel.
Cor says
Oplossing zelf uitgevonden door sym in ouder toestel te zetten om te kunnen werken. De A56 zonder sym opgestart en die deed het weer. Sym geplaatst en alles ok.
Sic says
Zat al een uur te wachten, probleem meteen opgelost
Jules says
Uitzetten, simkaart(en) er uit, opnieuw opstarten, simkaart(en) er in, pincodes ingegeven. Resultaat hetzelfde. Meerdere malen geprobeerd maar niets blijkt te werken. Heb de telefoon nu maar aan de oplader gelegd en hopen dat deze de volgende morgen wel werkt
jjm kochen says
Bij odido center drukten ze alle drie de zijknoppen tegelijk in. Dus beide volumeknoppen en de onderste knop. Toen was het ok. En geen gegevens kwijt!
J says
It worked
CIndy van Duijvenvoorde says
Bij mijn toestel werkt dit niet helaas
Pieter says
Gisterenavond hier hetzelfde probleem en gelukkig de oplossing. Werkt perfect. Thnx!
Hannie says
Bedankt! Het werkt direct.
Martine Werbrouck says
Heropstart zonder sim was idd oplosding. Bedankt!
Maria says
Prima oplossing, bij werkte het!
Lydia says
Ook gefixed! Super bedankt!
Bert says
Hier werkt het ook! Het is wel vreemd, dat niemand het merkwaardig en slecht vindt, dat Samsung met een update komt, die niet werkt en je telefoon onbruikbaar maakt !
Guy Mans says
bij mij werkte deze methode ook!
Dank voor de tip!
Waarom test Samsung dit niet voordat ze zo’n update de wereld insturen???
Bert says
Gouden tip was dit. Sim er uit en de update van m’n A56 werd wel afgerond!
Monica says
Gelukkig! Tip werkt. Ben op vakantie dus niet blij met deze bug.
A Janssen says
Was voor mij ook de oplossing
Lonneke says
Yes, werkte bij mij ook. Kleine kanttekening, je moet na het opnieuw opstarten wel eerst je scherm ontgrendelen en dan je simkaart er pas in. Ik deed direct mijn simkaart er in en toen kreeg ik weer hetzelfde scherm. Heel erg bedankt voor deze tip!
Michael says
Super bedankt voor deze tip.
Heb een hele dag op werk gefrustreerd rondgelopen met een prive telefoon die ‘aan het nadenken was’.
niemand wist me te helpen.
Sim eruit, opnieuw opstarten en draaien.
Top!
Ton Franken says
Top oplossing