Samsung vraagt in Europa bescherming aan voor de frasen ‘Samsung Feed‘ en ‘Mediapage‘ als merknaam. Wordt dit de zoveelste iteratie van het scherm dat de afgelopen jaren al onder zoveel namen door het leven ging?
Samsung Feed
Als je in de loop van de jaren al een een Samsung telefoon had, dan ben je vast bekend met dat ‘extra' scherm dat links aan je startscherm bungelt. Ooit was het het Flipboard Briefing scherm, maar sindsdien zagen we vergelijkbare ideeën onder namen als Upday, Bixby Home en tegenwoordig Samsung Daily voorbij komen.
Deze laatste is er nog niet zo lang, maar een nieuwe merknaamregistratie wijst mogelijk op de komst van een opvolger: Samsung Feed. Deze merknaam werd door de Zuid-Koreanen aangevraagd in de Europese Unie (zie EUIPO). De omschrijving is vrij duidelijk:
Smartphones; Mobile telephones; Computer software for users to share daily information to provide interactive and personalized intelligence for use by their computer hard devices and software for interfacing with the internet; Telephone-based information retrieval software;
Bovendien wordt het meer commerciele aspect van een dergelijke feed ook maar direct benadrukt:
Providing information and news in the field of business; News clipping services; Advertising; Provision of information concerning commercial sales; Promoting the goods and services of others by means of a loyalty rewards card scheme;
Maar ook het algemene idee van een nieuwfeed is zonder meer duidelijk:
Providing information, listings, and news regarding television programming and entertainment from a web site; News reporter services relating to gathering and dissemination of news
Mediapage
Naast de merknaam Samsung Feed willen de Zuid-Koreanen ook het woord Mediapage laten vastleggen (zie EUIPO). De omschrijving van Mediapage is exact dezelfde als die van Samsung Feed, dus misschien dat Samsung zelfs wil kiezen voor een neutralere naam voor de pagina waar hun ‘Samsung feed' op vertoond wordt. Of zoiets.
Al met al blijft het duiden van zulke niet-specifieke merknamen toch een beetje koffiedik kijken. Aan de andere kant heeft Samsung de branding van de nieuwspagina op het startscherm van haar One UI (vroeger: TouchWiz) interface al zo vaak aangepast, dat het niemand zal verbazen als dit het komende jaar nog een keer gaat gebeuren. Of dat nu bij toekomstige toestellen als de Galaxy S21 of Galaxy A52 het geval zal zijn, of pas later.
Geef een reactie