Samsung zegt sorry in China

In China is het inmiddels vrij normaal: staatstelevisie die zich opwindt over consumentenaangelegenheden. Na een reportage van China Central Television (CCTV) over Galaxy S3 en Galaxy Note 2 exemplaren met geheugenproblemen, bood Samsung haar excuses aan getroffen gebruikers aan.

Nadat eerder Apple en Microsoft het moesten ontgelden in de Chinese staatsmedia, was nu dus de beurt aan Samsung. De zaak in kwestie was het niet binnen de garantie repareren van Galaxy S3 en Note 2 toestellen met defecte geheugenchips. Na de uitzending bood Samsung hiervoor – overigens terecht – haar excuses aan de Chinese gebruikers aan, inclusief de belofte de benodigde reparaties alsnog zonder kosten uit te voeren.

Samsung, dat zich goed beseft dat er met een overheid als de Chinese niet te spotten valt, stak verrassend genoeg en publique de hand in eigen boezem, en noemde problemen binnen het management als oorzaak van de kwestie:

We welcome the scrutiny by the media. As a result of management problems, we have brought inconveniences to consumers, and we offer our sincere apologies.

Hoewel CCTV als televisieconglomeraat regelmatig bekritiseerd wordt – want spreekbuis van het voor velen controversiële Chinese regime – is het een effectief instrument om grote bedrijven in het gareel te houden. Dat blijkt nu uit Samsung's excuses, maar ook uit de knieval die Apple baas Tim Cook eerder maakte naar aanleiding van een vergelijkbare garantiekwestie.

(via 1, 2)

Gerelateerde artikelen