Netjes op tijd brengt Samsung weer een update uit voor de Galaxy S9. Het topmodel uit 2018 wordt nog steeds ondersteund door de Zuid-Koreanen, met security patches die per kwartaal verschijnen.
Galaxy S9 update augustus 2021
Samsung bracht de Galaxy S9 begin 2018 op de markt. Tot en met april van dit jaar ontving het toestel alle maandelijkse beveiligingsupdates. In die maand liet Samsung weten de S9 per kwartaal te gaan bijwerken, waarna in mei nog een update verscheen.
Wie vanaf daar verder telt wist al: in augustus wordt het tijd voor een nieuwe scheut beveiligingsfixes. En inderdaad, dat is precies wat er nu gebeurt. Een bijna 219MB grote update bevat firmwareversie G96*FXXUGFUG4. Deze update doet twee dingen. Als eerste wordt de algehele stabiliteit van functies verbeterd. Dat is fijn voor iedereen die ‘functies' gebruikt.
Fijn voor de beveiliging, is de installatie van alles patches inclusief die van augustus. Uiteraard komen ook de tussenliggende patches – van juni en juli – mee, zodat de Galaxy S9 weer helemaal bijgewerkt is.
Beschikbaarheid
De update is beschikbaar op de Nederlandse en Belgisch unbranded Galaxy S9 en S9+. Bovendien is hij er ook al voor Vodafone's branded modellen. Alleen als je jouw toestel destijds bij T-Mobile hebt aangeschaft moet je nog geduld hebben tot je ‘m binnenhalen.
Zoals gebruikelijk, verschijnt er vanzelf een melding op jouw Galaxy S9 dat je de update kunt downloaden. Handmatig kunt je de beschikbaarheid checken via Instellingen -> Software-update -> Downloaden en installeren.
Heb jij deze update binnen op jouw Galaxy S9? Kom je nog meer, merkbare, veranderingen tegen?
(Dank, Bjorn!)
Jos says
Wel beetje vreemd dat een toestel van 3 jaar oud ‘oudgediend’ wordt genoemd ?
Maar ik begrijp dat het in smartphoneland inderdaad al een eeuwigheid is. Al hoop ik dat Samsung toch nog een hele tijd updates blijft doorsturen voor de S9+.
Michel Groenheijde says
Hah, ik snap je punt. Maar inderdaad: dit is smartphoneland 😀
Sandor says
De S10 Lite heeft de augustus patch!
https://i.postimg.cc/G3f5C6ht/Screenshot-20210819-071806-Software-update.jpg
Michel Groenheijde says
Thanks!
Annemijn says
Krijgen anderen ook een melding over chatfuncties van google? Ik druk steeds op ‘Gebruiken zonder chatfuncties’, maar de melding komt toch elke 5-10 minuten terug. Hoe kan ik deze melding permanent weghalen, zonder akkoord te gaan?
Lau says
Dat zou ik ook graag willen weten
Michel Groenheijde says
Gebruik je Google’s Berichten-app? Je kunt deze eventueel uitschakelen, en Samsung’s standaard Berichten gebruiken. Google’s Berichten schakel je uit door in het overzicht met apps je vinger wat langer op het icoontje (die met de drie ‘regeltjes’, niet die met de drie ‘puntjes’) te leggen, en daarna op ‘Uitschakelen’ te tikken. Helpt dat?
Lau says
Hoe zou deze app moeten heten? Ik heb het nog nooit gebruikt en kan ook niets vinden tussen mijn lijst met apps. Het is sinds ik vanmorgen m’n telefoon heb geupdate..
Michel Groenheijde says
Verwarrend genoeg heet deze ook ‘Berichten’ 😀 Samsung’s berichten app heeft een icoontje met een ‘spraakballonnetje’ met drie punten, Google’s Berichten heeft een spraakballonetje met drie horizontale lijntjes.
Annemijn says
Ik ben op zoek gegaan naar deze app, maar blijkbaar staat deze niet standaard op mijn telefoon. Ik kan hem wel downloaden in de store. Maar als ik hem niet heb, kan het ook niet zo zijn dat hij deze ‘storing’ veroorzaakt. Ik heb nu de gewone Google app uitgeschakeld, maar het probleem is er nog steeds…
Michel Groenheijde says
Hm, oké! Eventueel kun je nog checken in Samsung’s eigen Berichten-app. Tussen de ‘Instellingen’ vind je daar ook ‘Chatinstellingen’. Misschien helpt het als je daar Rich Communication Services-instellingen uit (of juist aan?) zet. (Ik heb zelf de foutmelding niet, dus kan helaas niets zelf checken)
Annemijn says
Bedankt voor de tip, Michel! Als ik naar de chatinstellingen ga, krijg ik direct diezelfde pop-up van google weer. Als ik dan druk op ‘Gebruiken zonder chatfuncties’, krijg ik de melding dat er een verbindingsprobleem is. Het probleem lijkt dus de verbinding te zijn. Het is wel gek dat de verbinding al dagen niet goed genoeg is. Weet je toevallig hoe dit op te lossen is?
Michel Groenheijde says
Misschien dat dat dan zelfs aan de provider ligt? Of helpt het dan juist om Google’s Berichten app wel te installeren 😀 Maar nu loop ik gewoon maar wat dingen te gokken. Ik zie hier meer info over die chatfuncties: https://support.google.com/messages/answer/9487020?hl=nl Of je daar wijzer van wordt? Ik kan het gewoon helaas niet zelf checken omdat ik die melding niet krijg.
Annemijn says
Het installeren van de google berichten app heeft helaas niet gewerkt. Je hebt hele behulpzame tips gegeven! Dankjewel daarvoor! Voor nu kan ik niets meer doen dan wachten tot het systeem accepteert dat ik de voorwaarden niet accepteer, denk ik.
Jochem says
Ja, ik ook. Helpdesk Samsung aan de lijn gehad, vooralsnog geen oplossing… GRRRRR
Manu says
Hallo Annemijn, is dit probleem bij jou inmiddels al opgelost?
Manu says
Vanmiddag de update geinstalleerd en ik heb ook die vervelende pop up melding om de zoveel minuten. Op buitenlandse forums klagen ze er ook over en er is nog steeds geen oplossing hoervoor. Hopelijk komt die er snel want dit is waardeloos.